
A COMPARATIVE STUDY OF THE RUSSIAN MEDIA 
UNDER YELTSIN AND PUTIN 

Dissertation submitted to the Jawaharlal Nehru University in partial fulfillment 
of the requirements for the award of the degree of·-·· 

MASTER OF PHILOSOPHY 

SONA SINGH 

CENTRE FOR RUSSIAN AND CENTRAL ASIAN STUDIES 
SCHOOL OF INTERNATIONAL STUDIES 

JA WAHARLAL NEHRU UNIVERSITY 
NEW DELHI 110067 

2011 



JAWAHARLAL NEHRU UNHVERSITY 
School of International Studies 

New Delhi - 110067 

Tel. : 2670 4365 
Fax: (+91)-11-2674 1586 

Centre for Russian and Centra Asian Studies 

Date: 25-07-2011 

DECLARATION 

I declare that the dissertation entitled "A Comparative Study of the Russian ~edia under 
Y eltsin and Putin" sub1nitted by me for the award of the degree of Master of Philosophy of 
Jawaharlal Nehru University is my own work. The dissertation has not been submitted for any 
other degree of this university or any other university. 

• 

J~ 
Sona Singh 

CERTIFICATE 

We recommend that this dissertation be placed before the examiners for evaluation. 

Professor Ajay Patnaik 
Chairperson 

00 
Chairperson 

· Centre 1or Russian & Central Asian St!l(as 
School of lntir~l ~ 
~. i'fe'lt ~hi -110 067 

tiD. Das 
Supervisor 

ASSISTANT p 
Cen!re for Russ· ~OFESSOR 
~hoor of tan Central ~an 
Jawah , ... fnternationa/ St·"'· 3tHdlq ar"" Nehr U . uutsto 
New Delhi 1 u nJversJty 

- 10067 



For Mummy and Papa 



ACKNOWLEDGEMENTS 

First and foremost, I would like to express a deep sense of gratitude to my supervisor, Dr. 

Preeti D. Das, for her guidance, valuable suggestions and continued support throughout the 

time it took me to complete the research and write my dissertation. Her observations and 

inputs helped me to improve the research work to a significant extent within the stipulated 

time. 

-Next, I am highly grateful to Dr Rajan Kumar, who taught me how a research paper is 

supposed to be written and clarified the basics of research. 

I would like to thank the Jawaharlal Nehru University Library; the library of IDSA (New 

Delhi) and the Indian Institute of Mass Communication for granting me access to books, 

journals and magazines. They were of crucial help to conduct my research process. 

I would also like my teachers at the Indian Institute of Mass Communication, Professor 

Shivaji Sarkar and Arch ana Mam for organizing interesting lectures and designing the course 

in such a way that I was inspired to look beyond the headlines. 

My one-year stint at The Indian Express, New Delhi taught me not only the importance of 

"the jive W's and the one H" but also ignited the passion for journalism, which was the main 

force behind choosing the topic of my research. 

Obvious thanks goes to my parents and my brother Dheeraj Singh for their valuable support. 

You remind me that nothing should be abandoned without hope and this gives me the strength 

to move ahead in life. My brother Rajesh Singh provided a lot of support during his lifetime, 

encouraging me always to work very hard. I pray that yoursoul be in peace. 

To my friends Nidhi and Binish, I owe my admission to JNU Your insights and inputs gave 

me the much-needed guidance, along with reminding me of my bearings. 



I would also like to thank my ex-housemate Shikha, for instilling the belief that in life, what 

matters is the chances we take. Special mention must go to my friends Anushka and Durba, 

whose presence gives value to my survival. Without you, this work would have been 

impossible. I would also like to thank my friends Saurabh, Apoorva, Sudheer and Nyali. I am 

ever grateful for your presence in my life. 

Special thanks goes to my hostel mates - Deepa, Shubhra, Priyamvada, Tahsina, Didi, 

Sancheeta, Titli and Nancy- I am thankful for your support in keeping the humour alive. 

25th July 2011 

New Delhi 

Sona Singh 



Acknowledgements· 

Preface 

Abbreviations 

Chapter I 

CONTENTS 

11 

Introduction ..................................................................................... 1 - 12 

a) Marx and Lenin on the Press................................................................ 3 

b) Russian Media after Lenin~:-................. ~............................................. 4 

c) Structure of the Soviet Press................................................................. 5 

d) Gorbachev and Glasnost..................................................................... 7 

e) Y eltsin, Putin and the Media................................................................. 7 

f) Rationale and Hypotheses..................................................................... 8 

g) Existing Literature.............................................................................. 9 

h) Research Methodology ........................................................................ 11 

Chapter II 

The Media under Yeltsin .................................................................. 14- 27 

a) Yeltsin as President ....... :.................................................................. 14 

b) Laws in Russia under Y eltsin 

i) The Media Law of Russia, 1991.......................... ... .. . . . . . . .. . . . . . .. . . . . . . 15 

ii) Rights guaranteed by the 1993 Constitution.................................... 19 

iii) Other Legislations................................................................... 19 

c) Economic Reforms in Russia 

i) Impact of the Economic Reforms on the Russian Media...................... 21 

ii) Government Sponsorship.......................................................... 23 

d) Rise ofPrivate Media ......................................................................... 24 

e) Presidential Election (1996) ............................................................... 26 

f) An Overview of the Yeltsin Years ......................................................... 26 



Chapter III 

Media in Putin's Russia ............................. , ........................................ 29- 40 

a) Putin as President ............................................................................... 29 

b) Major Events ................................................................... : ................ 31 

i) Case of Vladimir Gusinsky ............................................................ 32 

ii) Case of Boris Berezovsky .. ......................................................... . 33 

iii) Dubrovka Theatre Siege ............................................................. 35 

iv) Beslan School Crisis .....................................•..•......................... 35 

c) Laws in Russia under Putin 

i) Doctrine of Information Security .......................................•....•....... 37 

ii) Federal Law on Emergency Situations ............................................. 38 

iii) Anti-Terrorist Convention ....•.......................•..•.•......................... 38 

d) Presidential Election (2004) .................................................................. 39 

e) An Overview of the Putin Years ............................................................. 40 

Chapter IV 

The Y eltsin and Putin years: A Comparison ............................................ . 

a) Summary ofEvents during Yeltsin's Time ............................................. . 

b) Summary of Events during Putin's Time ............................................•... 

c) Perspectives on the Media ................................................................. . 

d) A Comparative Analysis ................................................................... . 

, ChapterV 

42-50 

42 

44 

44 

46 

Conclusion.................................................................................... 52 - 54 

References.................................................................................... 55 - 63 

Appendices................................................................................. 64 -"'f3 

Tables 
1. Organization of the Soviet Newspaper Network................................. 6 

2. Circulation of Russian Newspapers: A Comparison........................... 47 

3. List ofNewspapers Established After 1993..................................... 48 

4. National Television and Ownership in Russia.................................. 49 



PREFACE 

The Russia that succeeded the Soviet system in 1991 enacted the Media Law of Russia later 

the same year. This was an ambitious document which promised the freedom of speech and 

abolished censorship. The other laws that were adopted later (Constitution of 1993) also 

promised freedom to the media in the country. Yet, the media situation as it developed in 

Russia over the years was very different from what had been visualized earlier. 

During Y eltsin, the press, which had been so vibrant after glasnost, started facing problems 

due to the economic crisis, leading to a fall in circulation figures. Other trends witnessed were 
/ 

a shift to television and a change in the ownership patterns. Putin, after he assumed control, 

made efforts to bring television, especially the national network, under state control. 

The research schema is as follows. The work is divided into five chapters. Chapter one 

introduces the topic by giving a brief background of the media developments in Russia from 

the times of Marx and Lenin. The chapter also deals with the existing literature and the 

research design. Chapter two begins with the Yeltsin years -- laws relating to the media that 

were legislated, the different changes that were introduced by the state in the form of market 

reforms, the ensuing economic crisis and the consequent changes in the ownership pattern of 

the media. Chapter three analyses the media situation under the presidency ofPutin. 

Chapter four makes a comparison of the condition of the media under the presidencies ofboth 

Y eltsin and Putin. It outlines the changes that occurred during theit: presidencies, analyses 

what scholars have to say about the media condition in Russia that has developed over the 

years and makes a comparison of the same. Chapter five is the concluding one that sums up 

the whole research and examines the extent to which the hypotheses stands proved. 



CIGs 

CIS 

CPSU 

EPF 

FM 

GDP 

ORT 

SFSR 

TNT 

USSR 

VI 

ABBREVIATIONS 

Cross-institutional Groups 

Commonwealth of Independent States 

Communist Party of the Soviet Union 

Effective Policy Foundation (PR agency) 

Frequency Modulation 

Gross Domestic Product 

Public Russian Television 

Soviet Federative Socialist Republic 

Your New Television 

Union of Soviet Socialist Republic 

Video Intemational 

II 



Chap~rl 

Introduction 



CHAPTER! 

INTRODUCTION 

Russia in 2008 was a different country from the one that had once stood as the guardian of the 

communist ideology worldwide. Nearly seventeen years post its dissolution1
, the country in 

2008, had witnessed a lot many changes in the form of a multi-party system2
, transition to 

market reforms and had moved from state control of the media to judicial guarantees for 

freedom of expression. 

It was Mikhail Gorbachev who laid much of the groundwork for media freedom in Russia: the 

policy of glasnost made possible the appearance of anti-communist views and the media law 

of 19903
, gave judicial guarantees to the freedom of expression. When Y eltsin became 

president in 1991, he was faced with the breakdown of a social, political and economic order 

that had been in place for over seventy years. The breakup of the Soviet system presented 

many new challenges for both Y eltsin and the media. 

The Media Law of 1991 4 that was later introduced in the country was an extension of the 

previous law of 1990, and gave judicial guarantees to freedom of speech to the people. The 

Russian media, however, did face problems in the Y eltsin years in the form of an economic 

crisis, wherein it was forced to look for subsidies. All these factors led to changes in the 

patterns of ownership in the print media and the rise of television. 

The present work aims to make a brief outline of the changes that occurred in the sphere of 

the media in Russia over the years and make a comparative study of the same. The work will 

also look into the contribution of Marx and Lenin in the development of the press in Russia. It 

1 The dissolution refers to the breakup of the Soviet Union in 1991 into a number of independent republics. 
2 The Soviet Union was earlier under the control of the Communist Party, known as the Communist Party of the 
Soviet Union (CPSU). The dissolution of the USSR ended the monopoly of the CPSU in Russian politics and 
ushered in a multi-party system through a repeal of Article 6 of the 1997 -Soviet constitution. 
3 In 1990, after lengthy debates in the Supreme Soviet, the first USSR Law on Press and other Mass Media came 
into force, the earliest draft dating back to 1986-7. The Law prohibited censorship and allowed organizations 
and individuals to set up media outlets aside from the state. Before that the Soviet Constitution had only allowed 
citizens to use mass media, not to establish them; as for special legislation on media, it had not existed at all. 
4 In late 1991, the parliament of the Russian Federation adopted the Russian Law on Mass Media (Law of the 
Russian Federation On mass media, 1991). 

2 



will analyse the various rules and legislations, decrees that were passed under the presidencies 

of Yeltsin and Putin, identify the ownership pattems that evolved, look at trends in 

censorship, among other such issues. 

Marx and Lenin on the Press 

Marx's contribution to the development of the Soviet media was in two spheres. First, along 

with his colleague Friedrich Engels, they came up with the theory of historical materialism5
, 

which was to be the crux of the communist movement worldwide, and second, while applying 

this doctrine to the world, Marx advocated for the establishment of communist media organs, 

which would provide examples for later generation of Marxists in Russia and elsewhere to 

follow. 

"For Marx, not least among the preconditions which were required before a 
revolutionary transformation of capitalist society could take place, was the 
coming into being of an effective communications apparatus. The media, 
which in Marx's time meant the press and the telegraph, was an impmtant 
means by which the proletariat would overcome its isolation and become a 
class for itself - a collective possessed of an awareness of common class 
interests and the necessity of revolutionary change. Establishing a proletarian 
media thus became in the materialist schema an important political priority, 
and an essential element in developing class consciousness to its full 
revolutionary potential." (Brian Me Nair 1991) 

Lenin too advocated the establishment of a centralized party press for the socialist revolution 

that would follow and called for the founding of an all-Russian political newspaper in the 

country6
. For Lenin, the press had three main roles in society - collective propagandist, 

collective agitator and collective organizer_- and all these could be met through a newspaper, 

which would be used to conduct a systematic, all-round propaganda and agitation for 

revolution 7. 

5 The idea of Historical Materialism was given by Karl Marx in his writings. Historical Materialism is a major 
tenet in Marxist theory that regards material forces as the base on which the socio-political institutions and ideas 
are bult. 
6 Lenin, along with George Plekhanov, Pavel Axelrod and other members of the Socialist Democratic Party 
decided to publish Iskra, meaning Spark. 
7 "The newspaper is not only a collective propagandist and collective agitator- it is also a collective organizer." 
From With what shall we begin? in VI Lenin, Sochineniye (Vol. 5; Moscow Gosizdat Publishing House, 1935). 

3 



While Lenin did not favour absolute freedom of criticism and considered it a "bourgeoisie 

construct", he did believe in criticism of the shmicomings of the party and government. He 

reiterated that the Soviet journalists must combine high ideological-moral qualities with 

professional mastery to be active bearers of the policy of the party and was of the opinion that 

the newspaper should work as a major source for probing public opinion and for channeling 

grievances, frustrations and criticism. 

Lenin also proposed a number of guidelines for media-workers to max1m1ze their 

effectiveness as an instrument of revolution under four headings: i) Partiinost; 

ii) Massovost/ Narodnost); iii) Pravdivost/ Obyektivnost and iv)Otkritost (Brian Me Nair 

1991). 

Russian Media after Lenin 

After Lenin's death, the reigns of the pa1iy came under Stalin, better known for his 

"personality cult" and under whom, Lenin's insistence on criticism and openness in the Soviet 

media remained largely ignored. Roy Medvedev8 remarked that during the time Stalin was in 

power, journalists, like other cultural workers in the Soviet society, were intimidated by the 

"prevailing political atmosphere into relative ideological and stylistic unifonnity". 

Stalin remained at the front of the Russian political scene for over 20 years until his death in 

1953, after which Nikita Khrushchev emerged as leader following a brief power struggle. The 

Khrushchev years were known as the "thaw" period in Russian history in the backdrop of the 

Cold War. He was also known for his condemnation of the "personality cult" at the 20th 

Congress of the Communist Party of the Soviet Union in 1956. 

Alex Inkles9 remarks that in the "thaw period" that became the hallmark of Khrushchev's 

regime, there was a "period of relative liberalisation in all spheres of Soviet life, including the 

mass media". He argued that although the media, for Khrushchev, remained "the chief 

ideological weapon, called upon to rout the enemies of the working class", but it would do so 

without the "cliches, generalizations and political jargon" of the Stalinist era. The removal of 

8 Medvedev quoted in Brian Me Nair 1991. 
9 Inkles quoted in Brian Me Nair 1991. 

4 



Khruschev from leadership in 1964 and the consolidation of the Brezhnev-Kosygin regime in 

1966 halted the "thaw". The ensuing period was known as the period of "stagnation" under 

Leonid Brezhnev. 

Structure of the Soviet Press 

The structure of the Soviet press can be likened to a pyramid. In his study, Gayle Durham 

Hollander gave very a comprehensive structure of the media at the time, comparing it to a 

pyramid. 

"At the top lay the most important press organs - the central, all-union 
publications, so-called because they were produced in Moscow and distributed 
throughout the USSR. They were published by the highest-level organisations 
of the relevant bodies, the Central Committee of the CPSU (Pravda), the 
Supreme Soviet of the Council of Ministers (Izvestia), and the Central Council 
of the all-union trade union movement (Trud). At the next level lay the 
republican media. Each of the fifteen union republics had its own apparatus of 
the Party, government and public organisations, with conesponding media 
organs affiliated to them. The next tier of organisation was the oblast, a word 
with no exact equivalent in English but could be translated as 'provincial'. The 
regional/ district (raion) newspapers were at the next level. In addition, there 
were also a larg(~ number of newspapers published at individual towns, 
villages, collective farms and factories. Sometimes, these were no more than 
broadsheets, known as 'wall newspapers', but were regarded by the Party as 
important in covering the minor problems and events of economic and social 
life at the local level. Regardless of their formal institutional affiliation all 
Soviet newspapers were considered organs of the Commmunist Party of the 
Soviet Union," Gayle Durham Hollander: 34. 

5 



Figure 110 

Organization of the Soviet newspaper network 

[ National or Central Newspapers (All Union) 

[ Republic Newspapers (15 Union Newspapers) 

Krai, Oblast and 
Okrug Newspapers 11 

Autonomous Republic and 
Autonomous Oblast Newspapers 12 

[ City Newspapers 

[ Raion or District Newspapers 

Lower Press or House Organs 
(of Factories, Institutes, etc.)13 

Newspapers of Individual 
Collective Farms 

[ Wall Newspapers14 
_____ ___j 

Source: Gayle Durham Hollander ( 1972). 

The relationship between the press and CPSU was always such that throughout the pre­

glasnost period, the party controlled, guided and directed the press. The directive guidelines 

of the CPSU were the principal guidelines in the work of the Soviet media. The main aim of 

the news media in the Soviet Union was thus to act as the patiy' s most powerful means of 

communication with the masses and devote the largest proportion of its output to the 

problems of organizing the economy and social infrastructure. 

1° From Gayle Durham Hollander, page 31. 
11 Roughly equivalent to provinces and counties, respectively. 
12 About equal to Krai or Oblast, but having a separate identity as the home of a minority nationality. 
13 Printed in editions of one copy per 3 to 4 workers, and distributed among members of the enterprise, 
educational instates, etc. 
14 Not newspapers in the usual sense, but rather bulletin boards in the form of an open newspaper with article and 
features. 

6 



Gorbachev and Glasnost 

Gorbachev's introduction of glasnost or transparency was aimed at implementing a productive 

dialogue in the Soviet society on how to improve the system. He was of the opinion that· 

glasnost "would enable him to draw on popular support from the masses to fight stagnation 

and even corruption within the party ranks". 

"The foundations for media freedom in Russia, both in law and practice, were 
laid down in the Gorbachev period. It was towards the end of that period that 
openly anti-communist views first appeared in print: Solzhenitsyn's Gulag 
Archipelago was published in the literary journal Novyi Mir in 1989. The legal 
framework for freedom of expression was created by a media law - the first of 
its kind - which came into force on August 1, 1990 and which prohibited 
censorship and laid down that newspapers (or broadcasting stations, to which 
the law also applied) could be closed only by a court order and on spec_~fied 
grounds. Finally, in 1991, even television became pluralized: On May 13 of 
that year, the Russian television channel (then effectively under Y eltsin' s 
influence) began to broadcast its own programmes with a slant markedly 
different from that of the All-Union Soviet television. The first event in the 
history of the post-Soviet Russian media occurred almost immediately after the 
demise of the USSR. On December 27, 1991, a new media law was signed by 
President Y eltsin, having been passed by the then Russian parliament. It was 
broadly similar to the 1990 law, having been drafted by the same authors and 
remains in force till today." (David Wedgwood Benn, 1996) 

There was progress in terms of free speech and the mass media during the glasnost era. 

Meanwhile, the political events quickly outstripped legal changes. As the political struggles 

among the Politburo factions increased, media outlets found themselves "de facto free to print 

and broadcast virtually whatever they wished". As opposition to the Communist regime 

hardened, it became relatively easy for the central media to promote a popular anti-communist 

agenda (ibid). 

Y eltsin, Putin and the Media 

The beginning years after the dissolution in 1991 were troubled and difficult times for many 

institutions in Russia, including the media, as the new government struggled to rule with 

outmoded Soviet laws and a deeply divided leadership. Finally, the Russian parliament, which 

had been elected during the Soviet era in 1990, openly revolted against the pro-market 

7 



policies of Y eltsin and his advisors in a coup in September, 1993. Following the coup, Yeltsin 

called for immediate elections in 1993 and a new parliament was elected that year, along with 

a new constitution, which gave extensive powers to the Russia president. 

Thus, the main ~ask before Y eltsin was to bring about stability in the country - economic, 

social and political. Keeping in vein with the earlier policies of glasnost, the media was also 

given various freedoms in the form of a media law, in the constitution, and in other 

legislations that were enacted. 

When Putin assumed leadership, his foremost approach lay in reassetiing state control over 

the various institutions and this found reflection in his policies. ,. 

Rationale and Hypotheses 

The fate of the Russian media is inextricably linked to the history of the Soviet Union and the 

changes it underwent. To understand the various developments that took place in the sphere of 

media, it is important to grasp the unique history of the Soviet state, the changes it underwent 

from a monarchy to the first communist state in the world and then to become a multi-party 

democracy. 

For any study ofthe.Russian media, it is important to understand the constraints and situations 

that were unique to the Russian state itself. The present study proposes an analysis of the 

Russian media and understand the changes it went through in the light of regime changes, 

policy developments, change in id,eology and most uniquely: a dissolution of the state itself. 

The organization of the study responds to the need for an analytical discussion of 

developments and events occurring in the Russian media and affecting their attitudes, relation 

with the state among other points. 

For an understanding of the media in the post-Soviet Russia under the regimes of Putin and 

Y eltsin, the research would compare the media scenario between the two presidents. It would 

8 



gauge the ownership patterns in the media that developed during Y eltsin' s presidency, where 

the acquisition of media assets by oligarchs led to their intervention in domestic policy. 

The research would also explore Putin's action in the media sphere where efforts were made 

to bring national television under state control, which resulted in enhanced power of the 

Kremlin over the media in Russia. 

Existing Literature 

Notwithstanding the plethora of scholarly publications on the subject of media in Russia 

under Y eltsin and Putin, there is no particular work that deals in comparing the two 

presidents. The existing literature has dealt with the various aspects of the press as it evolved 

in Russia post the disintegration but there is no work that looks into the trends that emerged in 

the media under the two presidents. The need to look into this aspect emerges mainly because 

the media in Russia developed in different circumstances owing to its unique history. Scholars 

have discussed the development of the media system in post-Soviet Russia putting across 

various viewpoints but no study has been made on this aspect so far. 

The literature available on the Russian media is manifold. They deal with the patterns of 

ownership; the question of censorship as it exists in Russia, among others. Most of the work 

done on media in post-communist societies comprises of research papers conducted by 

scholars, journalists, international organizations highlighting the trends that emerged in the 

media before and after dissolution. The present work would also look into newspaper reports 

for a basic understanding of the events that occurred. 

While a survey of the available literature brings forth many issues both, internal and external, 

responsible for the media situation in Russia today, it falls short while dealing with a 

systematic comparison of the trends in the Russian media during the presidencies of Y eltsin 

and Putin. Keeping the aforementioned broad themes in mind, the work of prominent authors 

like Brian Me Nair, Ellen Mickiewicz, Masha Lipman, Micheal Me Faul, Laura Belin, Jukka 

Pietilainen, Andrei Richter, Martin Dewhirst, David Wedgwood Benn, Gayle Durham 

9 



Hollander, Daphne Skillen, Adam Jones, Olessia Koltsova, Sarah Oates, Kathrine Voltmer, 

would be surveyed. 

The literature reviewed would be divided into two main groupings, the role of elections in 

Russia and the trends in patterns of ownership. 

Sarah Oates and Laura Roselle (2000) argued that television has a political role in the post­

Soviet state. They tested this argument in light of the news coverage of parliamentary and 

presidential elections on Russia's primary state television channel and on its largest private 

television channel during the campaign periods in 1995 and 1996. 

Similarly, Stephen White and Sarah Oates (2002) while comparing the role of television in the 

1996 and 1999 elections wrote that while the media helped Y eltsin win against the 

communists in 1996, in 1999, state television was responsible for the "creation" of a party at a 

very sh011 notice and finally helped it win. 

Regarding the ownership patterns that emerged, Laura Belin (2002) argues that by early 1997, 

the media that developed in Russia was financed by private players and "it was difficult to 

find Moscow-based media that had no direct or indirect links with banks or the financial 

sector". Giving reason to this claim, she argued that although glasnost gave unprecedented 

freedom to the media, this "golden age" of Russian journalism was short-lived as the 

economic problems made newspapers costlier. Television replaced newspapers as public's 

trusted source of news. In 1996, the Russian media provided widespread support to Y eltsin 

against communists in the elections and its reliance on outside finanQing became firmly 

entrenched between 1996 and 1998. Referring to Putin, Belin argued that his top priority was 

to consolidate state influence over news content on major television networks. 

Continuing Laura Belin's argument in the same vein, Masha Lipman and Micheal Me Faul 

(2001) argued that Putin's action against the media houses owned by Berezovsky and 

Gusinsky had led to the balance between private and state controlled press becoming "highly 

skewed in favour of the state in Russia". 

10 



Jukka Pietilainen (2008) also argued that Putin' s presidency resulted in an increase in the 

state's control over national television. Television has now become the most important 

medium of news and is govemment-owned although a diverse regional press still exists in 

Russia today. 

Another theme discussed among scholars is regarding the media situation in Russia. Greg 

Simmons and Dmitry Strovsky (2006) argue that in the light of terrorism, the authorities have 

now got ample excuses to curtail media reporting. Institutionalized indirect censorship is what 

exists in Russia under Putin:s Russia today. Censorship and self-censorship is ingrained in the 

Russian media and what is happening under Putin in Russia today is the re-emergence of self­

censorship, closely aligned with the politics of ownership. Martin Dewhirst (2010) refers to 

the various types of censorship that exists in Russia today. 

Andrei Richter (2007) provides an overview of how the media in post-Soviet countries are 

regulated by law and how in the sociopolitical structure of a law-based state, their work can 

be optimized to become a foundation for public accord and stability. 

Referring to the attitude of the people, Hedwig De Samele (1999) writes that although the 

constitution provides for theoretical and legal transparency of govemance, it is not the case in 

Russia. By law, all media are equal, but some media are more equal than others. The reality of 

Russia media today is that media owners voluntarily associate themselves with political or 

economic power groups to secure their own wealth, status and influence and individual 

journalists tend to support the system. 

Research Methodology 

The present study is based on a comparative and analytical approach to the subject. For an 

evaluation of the media as it evolved over time and to gain an understanding of the trends that 

emerged over the period, the study would make use of the historical method. The study does 

not claim to be theoretical in nature and is a descriptive study of the Russian media during the 

presidency of Y eltsin and Putin. 

11 



Moreover, the study would make use of primary sources in the form of qualitative indicators 

like legislations, speeches and decrees of the President to trace the evolution of the media. 

The quantitative indicators used in the study to grasp the changes that occurred would be in 

the form of surveys on ownership patterns, readership, among others. 

The secondary sources would include articles and materials relating to the subject, published 

in important Russian and English print media, scholarly articles as well as contributions by 

Soviet, Russian and Western scholars to various research studies on the patterns of media 

ownership, presence of censorship, the role of media in elections. This process would make 

possible a critical discussion and logical analysis of the findings of the literature to synthesize 

and form an informed and unbiased conclusion on the status of media during the regime of 

Y eltsin and Putin. 

12 



Chapter 2 

The Yeltsin Years: Rise of Private Media 



CHAPTER2 

THE YEL TSIN YEARS: RISE OF PRIVATE MEDIA 

Y eltsin as President 

The rivalry between Boris Y eltsin and Mikhail Gorbachev, who was elected president of the 

Russian republic in June 1991 led to the formal dissolution of the Soviet Union. By late 1991, 

reserves of foreign exchange had depleted and the authority of the Soviet state to implement 

economic policy had disappeared. After the failed putsch of August 1991, Russian president 

Boris Y eltsin effectively''seized power'; from Soviet president Mikhail Gorbachev (Marshall 

Pomer: 2001:155). 

By the time Y eltsin inherited the political leadership of Russia in 1991, the country was in the 

midst of an economic crisis. The GDP had dropped to 13 per cent, industrial production had 

fallen by 15 per cent and retail prices had risen by 90 per cent; inflation had reached a 

monthly rate of 13 per cent, and budget deficit exceeded 30 per cent of GDP. The collapse of 

trade with the Eastern countries, the pressure to service the foreign debt, and the production 

plunge in oil and gas only compounded Russia's economic troubles (Andrei Schleifer 1995: 

4). 

Taking into account the economic problems and the alternatives to be followed, Y eltsin while 

addressing the Congress of Russian SFSR People's Deputies on October 28, 1991 said: 

"The most important, most decisive actions will have to be taken in the sphere 
of the economy. The first area is economic stabilization. It will be based on 
tough monetary, financial and credit policy, a tax reform and the strengthening 
of the ruble. The second area is privatization and the creation of a healthy 
mixed economy with a powerful private sector. Giving greater dynamics to 
land reform and creating a fundamentally new situation in the agrarian sector 
by the spring of 1992 are of special significance for Russia," (Izvestia, October 
28, 1991). 

With the aim of broadening his powers in the legislative regulation of the economic reform, 

Y eltsin banned all elections in the republic for one year and appointed a refonnist government 

headed by Yegor Gaidar15
. Over the following three years, the government pursued a radical 

15 Yegor Gaidar was made the Deputy Chairman of the Russian government for economic policy issues. 

14 



economic transformation. Y eltsin' s economic programme called for "simultaneous attacks on 

various fronts: macro-economic stabilization, price liberalization, privatization, strengthening 

the social safety net, and attacking the monopolies," (James H Noren 1992:4). 

Keeping in mind the purpose of our study, the present chapter would be divided into three 

parts. The first part would deal with the laws passed in Russia in the context of the media and 

make a detailed and analytical study of the same. The second part would focus on the changes 

witnessed as a result of the economic reforms and their definite impact on the media. The 

third part would look into the rise of private media. 

Laws in Russia under Yeltsin 

Immediately after 1991, the country adopted the first document that was to deal with media 

freedom in the country - the Media Law of Russia. The constitution of the country that came 

into effect later in 1993 also contained provisions related to the freedom of media. With time, 

other laws also came into existence. This chapter would look into the following: 

a) The Media Law of Russia, 1991 

b) Rights guaranteed by the 1993 Constitution 

c) Other Legislations 

The Media Law of Russia, 1991 

The Law of the Press and other Mass Media was adopted in 1991. Drafted by journalists and 

academics, it was the first comprehensive document that laid down rules for journalists and 

media outlets. The whole document was divided into 7 chapters and contained 62 articles. The 

main idea behind the formulation of such a law in a country where the press had mainly been 

a party mouthpiece was to formulate a proper relationship between the media and the state. 

Some of the articles of the law that are importance from the point of everyday working of the 

media outlets, like ownership issues, censorship are as follows: 

15 



Article 1 of the law states that "the freedom of mass communication implies "the retrieval, 

receipt, production and dissemination of mass communication, the foundation of mass media, 

the possession, use and disposal of these media, the manufacture, acquisition, storage and use 

of technical facilities and equipment, raw and auxiliary materials designed for the production 

and spread of products of mass information media; shall not be restricted unless prescribed by 

legislation of the Russian Federation on mass media16
• 

Article 3 talks about the inadmissibility of censorship. "No provision shall be made for the 

censorship of mass information, that is, the demand made by officials, state organs, 

organization, institutions or public associations that the e<litor's office ofa mass medium shall 

get in advance agreement on a message and materials (except for the cases when the official is 

an auditor or interviewee) and also for the suppression of the dissemination of messages and 

materials and separate parts thereof17
". 

Article 4 lays down certain specific limits to free expression; forbidding in particular the 

disclosure of state secrets, the incitement of national, religious or class intolerance, incitement 

to overthrow the existing system by force of and use the media for the committing of 

criminally punishable acts. The law lays down rules for registration, procedures to be 

followed while starting a media organization, status of a founder, the status of an editorial 

office, licenses for broadcasting, cancellation for licenses, among others 18
• 

Other clauses in the law contained details regarding registration of newspapers and 

broadcasting media, along with a right to appeal to the courts if registration of newspapers or 

broadcasting media is refused (Articles 8-15) 19
. The law also forbade the closing down of any 

media outlet except by order of a .com1 by due warning (A11icle 16). In addition, it contained 

provisions to restrict the dissemination of "erotic" material (Article 3 7). 

Article 39 referred to the right of the editorial office or broadcasting section to request for 

information about the activities of state organs and organizations, public associations and their 

officials. The request for information .is possible both in oral and written from. Other parts of 

16 Law of the Russian Federation on Mass Media. http://www.medialaw.ru/laws/russian laws/txt/2.htm, accessed 
April 11, 2011. 
17 Ibid 
18 This portion was amended in July 4, 2003. 
19 See Appendix. 

16 



the law gave the right of information to private citizens for the operative receipt of authentic 

information about the activities of state organs and organizations, public associations and their 

officials. 

Article 49 guaranteed a journalist the right to look for, receive and spre!ld information; ask 

questions, investigate a matter, get access to documents and materials, among other clauses. It 

also made reference to the duties of a journalist to observe the statutes of the editorial office 

with which he maintained labour relations; verify the authenticity of the information he 

provided, among others. 

The freedom to write and publish in public interest led to a proliferation of publications and in 

1992 alone, approximately more than 400 periodicals and companies were registered, that is 

more than one newspaper, magazine or radio station in a day. However, only a few of them 

survived. The right to register newspapers and journals "brought in thousands of non­

professionals to journalism; tabloid journalism appeared; the first pornographic magazines 

materialized, as did ladies' magazines (Nadezhda Azhgikhina 2007). 

The media law was the first effort throughout all of transition societies20 to enact a modem 

framework for communication policy and reflected the enthusiasm of the people. Drafted by 

journalists and academics in a time of dramatic change, it was "an awkward version of an 

ideal, a sometimes apolitical formulation of the proper relationship between the media and the 

state". The Russian Mass Media Law is not a statute that begins with language glorifying the 

state, or in which the state is even a central actor. The idea of the statute, as Momoe Price21 

discussed, was "to involve the state as little as possible, to move towards autonomous 

informatiol} providers that had rights against the state, rather than the other way around. As an 

embodiment of Western traditions of independence, the statute may be an emblem of 

democratization - an ingredient, like a new flag of a new national identity - rather than the 

means to implement or require aspects of loyalty." 

20 The term transition societies, refers to the erstwhile Communist countries that adopted democracy and liberal 
reforms after the breakup of the USSR in 1991. The process of transition that would be involved led to the 
coining of this term. 
21 Quoted by Monroe Price in Andrei Richter, Post-Soviet Perspective on Censorship and Freedom and the 
Media (2007). • 

17 



Since it was the first attempt of its kind, the law was not all encompassing. Olessia Koltsova 

highlighted certain limitations of the law: 

"The Law on Press and other Mass Media prohibited censorship and allowed 
organizations and individuals to set up media outlets aside from the state. 
Before that the Soviet constitution had only allowed citizens to use mass 
media, not to establish them; as for special legislation on media, it had not 
existed at all. In late 1991 the parliament of the Russian Federation adopted the 
Russian Law on Mass Media. However, the law did not introduce the notion of 
media owner and contained no rules regulating relations between the owner 
and the media personnel." (Olessia Koltsova 2006: 31) 

Regarding the impact of the law on the people of Russia, Daphne Skillen (2007) wrote that so 

far, the battle for media freedom had certainly not been lost, nor had been won. She referred 

to an amendment to Article 57, which previously (Article 57:6) stated that a media outlet was 

not responsible for reproducing and disseminating incorrect infonnation verbatim from 

another original source that damaged the honour and dignity of a candidate or political party. 

After amendment, the media was made liable for reprinting or re-broadcasting erroneous 

reports during the election campaign, which raised the problems for less well-off outlets, 

especially regional media that depended on other sources for their news as they did not have 

the staff or resources to provide only original material. 

Despite the criticism that it faced, not everything was wrong with the media law. It gave 

judicial. guarantees to the freedom of expression that had not existed in Russia prior to 1990 

and received widespread support from journalists as it granted them wide-ranging rights to 

seek information, write and publish in public interest and most importantly, prohibited 

censorship. The ban on censorship, in theory was very important for the survival of a free 

press and the press law ofRussia guaranteed it to the people. Scholars have called the passing 

of this law "the first major event in the history of post-Soviet Russian media" which occurred 

almost immediately after the demise of the USSR. 

18 



Rights guaranteed by the 1993 Constitution 

The _1993 constitution22 reiterated the need for a free media in the country and guaranteed 

freedom of thought and speech and abolition of censorship (Art 29). Regarding censorship, 

the law states "no one may be coerced into expressing one's views and convictions or into 

renouncing them". The article, however, also contains limitations while outlining the need to 

curb "propaganda or campaigning, inciting social, racial, national or religious hatred and strife 

(Art 29.2). Overall, the document guarantees freedom of the mass media. 

Other Legislations 

The other law which contributed significantly to the overall media freedom in Russia is the 

Criminal Code. According to Article 140, failure to supply information to a member of the 

public, which is directly related to his rights and freedoms is labeled as a criminal offence and 

invites a fine ofup to 50,000 ruble. However, withholding the information is not considered a 

criminal offence if the applicant's rights and freedoms are not affected. 

In the Federal statue of the Russian Federation "On the Procedures to Cover Activity of 

Public Authorities in State-run Mass Media (1995), Russia gave journalists "the right to 

access information about the work of parliament". In addition, the Federal Law on 

Information, Informatisation and Protection of Information guaranteed the citizens "the right 

to access state information resources other than security secrets". 

Some scholars are of the opinion that the freedom of the mass media is not really guaranteed 

under the legal system of Russia, which iS" used to "limit rather than protect" both the ability 

of journalists to disseminate information and the rights of citizens to receive it. 

Sarah Oates (2007) identified four main flaws in the legal systeni in terms of protection of 

·free speech in Russia: 

a) The Russia Federation lacks a comprehensive law on broadcasting. 

22 See Appendix. 

19 



b) Media freedom stands limited at times because of the different sets of laws 
in existence. While the media is regulated by laws passed by the parliament 
and signed by the president, they are also subject to presidential decrees. 
Thus, while the president cannot unilaterally repeal the media law or issue 
one that completely contradicts the existing law, he can quite effectively 
limit freedom of speech with edicts that address specific issues. This is 
what Oates calls the "war of laws". 

c) Media regulation in Russia often works against Russian journalists .. The 
Criminal Code ( 1997) introduced criminal liability for slander (defined as 
dissemination of false information defaming other people) in Article 129. 
In addition, Article 146 stipulates that those who abuse copyright or 
plagarise can be subjected to fines, a jail term or even forced labour. More 
ominously, Article 151 of the 1995 Civil Code and Article 43 of the statute 
on the mass media "lay the responsibility for the correctness of information 
with the defendant (i.e. "the journalist of the media outlet"). Oates refers to 
this as the "selective application of the law". 

d) In the absence of an enforceable legal code or a system of impmiial judicial 
review, the guarantees cannot be upheld by the political institutions within 
the society. 

Economic Reforms in Russia 

By 1991, the radical approach23 embodying Western suggestions was put forward by Yeltsin. 

To take up responsibility of the transition programme, a new government, composed largely 

of radical liberals, was formed in Russia in November 1991, and headed by Yeltsin. Yeltsin 

delegated the implementation of "Shock Therap/4
" to his Deputy Prime Ministers: Yegor 

Gaidar, Gennady Burbulis and Alexandr Shokhin, while Anatolii Chubais became the 

23 The radical programme for market economic reforms was supported by three powerful groups. The first group 
consisted of primarily American macroeconomists such as Jeffery Sachs, Stanley Fischer, Lawrence Summers 
and David Lipton. Harvard University, the Massachusetts Institute of Technology, and the London School of 
Economics were focal points of radical reform thinking. The second group comprised the group from the East, 
notably Leszek Balcerowicz in Poland, V'aclav Klaus in Czechslovakia, and Yegor Gaidar in Russia and 
politicians with economic insights, such as Mart Laaar in Estonia and Einar Repse in Latvia. The third group 
consisted of the international financial institutions, primarily the Internat.ional Monetary Fund (IMF) and the 
World Bank, and the major Western governments. This programme had been named the "Washington 
Consensus" by John Williamson (1990). It can be summarized as "prudent macroeconomic policies, outward 
orientation, and free-market capitalism," and it drew on neoclassical mainstream economic theory (Anders 
Aslund 2007). 
24 The shock therapy strategy of economic transformation, which independent Russia adopted one day after the 
formal dissolution of the USSR on January 2, 1992, is often identified as a trilogy of specific economic policies: 
liberalization (freeing of prices), stabilization ofthe new economy through fiscal and monetary policies and 
privatization of state enterprises. But shock therapy is actually broader than that and calls for a very rapid 
transformation of the economy. The huge task of transforming the state socialist system into a capitalist system 
was to be carried out as rapidly as possible- within a few years. An entire set of radically new policies were to 
be introduced simultaneously rather than in sequence. 

20 



I 

·chairman of the State Committee on Managing State Property (GKI) (Pinar Bedirhanoglu 

2004: 23). 

The Russian Federation government chose the "shock therapy" model that was applied in 

Yugoslavia in 1986 and Poland in 1990. The strategy behind this was to embody a "shock 

therapy" that left prices to find market-clearing levels, freed the private sector from 

bureaucratic restrictions, set in motion the process of privatization, and maintained micro­

stability by restructuring credits and balancing the budgets. This policy was adopted by 

Y eltsin in December 1991, launched in January 1992 and involved immediate price 

liberalization, attempts to bring down the rapidly rising inflation, conflicting fiscal policies, 

continuance of state subsidies mainly to non-competitive industries, failure to reduce the 

growing unemployment, absence of coordination with regard to capital markets and 

privatization involving the auctioning of state property with large concessions to the 

nomenklatura of managers and to the workers collectives (Pinar Bedihanoglu: 23). 

Impact of Economic Reforms on the Russian Media 

In the sphere of the media, the solution found for the press included a change in the ownership 

of the newspaper's intellectual structures, which would be transfen-ed to the staff of the 

institutions themselves. Each journalist, editor or other staff was given aktsy25 in the 

enterprise, which depended on the journalist's experience in the profession. According to this, 

someone who had a longer experience in the organization got more stock than someone who 

was new, which was no guarantee for better performance. Therefore, the economic ref01ms 

that were supposed to bring about a rapid transition of the Russian economy, building an 

efficient, technologically progressive, consumer oriented, prosperous capitalist system, 

actually led to Russia witnessing a severe decline in production. 

The policy of liberalization of prices led to a huge increase in the cost of newsprint, 

distribution and printing, leading to an overall increase in the cost of production. The 

operating costs for media outlets thus rose, far outstripping its capacity to generate revenue. 

25 Aktsy, meant shares in Russian. 

21 



With the lifting of price control, the cost of newsprint alone rose from 300 rubles per ton to 

13,000 rubles per ton. For example, Izvestia reported an increase in the overall production 

expenses of as much as 200 times the previous charges. It started suffering losses from 

subscriptions and slowly, the situation deteriorated to such an extent that Izvestia was actually 

subsidizing its subscribers in the amount of more than two rubles per issue26
. 

Covering the increasing costs through subscriptions, sales and advertising was no easy task 

for the newspapers now. Although the number of publications had increased during the 

Gorbachev era, but the rampant inflation and widespread wage and pension arrears 

diminished the purchasing power of the Russian people, leading to a drop in the newspaper 

circulation figures by the early 1990s. 

Alexi Pankin27 wrote: 

"Even before the refom1s were initiated, editing a magazine meant looking for 
money all the time, lobbying the government for subsidies, sub-letting office 
space at commercial rates when you were getting it for free, various types of 
hidden advertising. It was really rather boring, always looking for money and 
struggling against inflation. But difficulty and inconvenience gave way to full­
blown crisis known as the Gaidar reforms: the market oriented measures 
introduced by Yeltsin's PM Yegor Gaidar in January 1992." 

Certain trends became very clear now. Most readers now subscribed to only'one newspaper, 

instead of buying several as commonly in the past. Regional newspapers began to print more 

copies than those at the centre. By 1993, the regional press outsold the central press by seven 

million copies. Another result of the economic crisis was the dearth of foreign investment - in 

contrast to what had happened in East Europe. The steep decline in circulation of the central 

press could also be demonstrated if one compared the print runs of cettain well-known papers 

between the end of 1991 and the beginning of 1995. During that period, the print run of 

Izvestia dropped from 4,700,000 to just over 811,000. The print run of Pravda fell from 

120,0000 to 325,000. And the highly popular weekly Argumenty i Fakty an even steeper 

decline from just over 245,270,00 to 420,000,0 (David Wedgwood Benn 1996: 474). 

26 Quoted by Frances H. Foster in Adam Jones. 
27 Alex Pankin in Adam Jones: 363. 

22 



Scholars like Olessia Koltsova, Ellen Mickiewicz, David Wedgwood Benn and Andrei 

Richter, argue that the policy of liberalization adopted by the Y eltsin government, led to an 

increase in the input costs, which made newspaper publication a costly affair. Along with this, 

the rising inflation led to a decrease in the disposable incomes of the people, thus lowering the 

circulation of newspapers. 

The impact of the economic reforms was also felt in the realm of television. By the end of 

1993, there were two channels with nationwide reach in Russia- Channel One (Ostankino) 

and Channel Two (Russian Television) - both owned and managed by the state. Due to the 

economic crisis that had befallen the country, Channel One was suffering losses and had to be 

privatized in 1995. It was renamed as the Public Russian Television (ORT) and the state held 

51 per cent stake in it. The year 1993 also saw the launch of two major private stations: TV-6 

with a potential audience in 60 cities of Russia and the fonner Soviet Union and NTV, with a 

potential of 100 million viewers in the European part of Russia. 

Government Sponsorship 

In a situation where the press was suffering losses due to the market policies of the 

government, the newspapers were left with limited choices, either to seek sponsorship from 

the Yeltsin regime or approach the new private corporations. The post-Soviet round of 

subsidies began on February 20, 1992 when Yeltsin introduced the Decree on Additional 

Measures of Legal and Economic Protection for the Periodical Press and State Publishing28
• 

The decree specifically targeted the dual threat identified by the mass media in the form of 

continued government monopolization of all major publication services and new price 

liberalization policies. Most notably, it established a mandatory price-controlled quota for 

newsprint production, guaranteed state compensation of state communications enterprises to 

reduce delivery of distribution costs, called for rapid de-monopolization of distribution 

networks, and authorized subsidies to Russian publications. The decree itself, however, was 

28 The decree introduced subsidies and certain other breaks, instituted state orders for paper for magazines and 
newspapers put out in accordance with programs confirmed by the Russian Federation Ministry of the Press and 
Information. 

23 



• 

\ 

legally and practically unenforceable and failed to recognize the severe budget constraints of 

h R . 29 t e uss1an government . 

The system of financial assistance for the media changed from late 1995, with the adoption of 

a federal statute "On State Support for the Mass Media and Book Publishing in the Russian 

Federation" which gave indirect subsidies (tax concessions, customs duty exemptions, 

reduced rate for utilities) on the entire media sector. The law established concessions for the 

print and electronic media, which would be withheld within only from what the law called 

"specialized" publications and from sponsored and erotic programming . 

Another federal statute, "On financial support for district (town) newspapers" was passed in 

1995. Under this law, money from the federal budget would be used to develop newspapers' 
. 

physical infrastructure, pay for delivery costs, buy in paper and cover printing costs. In 

theory, state and municipal as well as public and private publications were eligible for 

receiving subsidy. The main criterion for receiving public money was a newspaper's inclusion 

in the "federal register" of district (municipal) newspapers, compiled by a commission made 

up of representatives of the federal regions' legislative and executive authority and regional 

branches of the Russian Union of Journalists and public associations. 

Rise of Private Media 

As economic conditions worsened, journalists realized that the easiest way out of a difficult 

financial situation was either to seek government subsidies or look for investors among 

emerging businesses. While the state too did give subsidy to the press, the latter option also 

became quite popular in Moscow, where business tycoons quickly figured out the political 

importance of the media for the advancement of their interests. 

In 1993, there were two state television channels in Russia: Channel One (Ostankino) and 
• 

Channel Two (Russian Television). Channel One was later privatized in 1995 and renamed as 

the Public Russian Television (ORT), with the state having 51 per cent stake in it, while the 

29 Frances Foster, quoted in Adam Jones, 1999. 

24 



other 49 per cent was held by Boris Berezovsky, head of Logovaz, an industrial conglomerate. 

By the end ofYeltsin's second presidential term, Berezovsky's media empire included control 

over channels ORT and TV -6, newspapers Nezavisimaya Gazeta and Kommersant. 

Vladimir Gusinsky was another businessman who rose on the media horizon in Russia as the 

owner of private television network- NTV- in 1993, leading to the creation of his Media­

Most holding. He later went on to own two dailies - Segodnya and Itogi. The following year, 

he bought the controlling stake in the radio station Ekho Moskvy (Echo of Moscow). 

Thus, by the year 1995-96, most media organizations in Russia were divided among major 

cross-institutional groups (CIGs) who had either bought shares or controlled the media 

organizations informally. Of the major groups of national significance that emerged in Russia, 

the ones that had special relevance for the media included a group centered around Moscow 

mayor Yuri Luzhkov, who owned TV-Center; the alliance of entrepreneur and political 

adventurer Boris Berezovsky and businessman Roman Abramovich, one of the owners of 

Sibneft, an oil company; Media-Most, owned by Vladimir Gusinsky and Rem Vyakhirev, 

director of Gazprom, a gas industrial company (Olessia Koltsova 2006). 

N azdezha Azhgikhina (2007) was of the opinion that 1996, the entire system of the media had 

acquired an almost Soviet-like stability and was divided among the empires of the oligarchs, 

and increasingly reflected the interests not of society, but of financial-political groups. No 

trace of the former romanticism remained. For many joumalists, their profession had become 

business. 

By early 1997, it was difficult to find Moscow-based media "that had no direct or indirect 

links with banks or the financial sector30
". 

30 Elena Vartanova quoted in Laura Belin: 143. 

25 



Presidential Elections (1996) 

The presidential election held in 1996 was another hallmark of this period, worth mentioning 

because of the many changes that were taking place in Russia during this time. Scholars argue 

that the media played a central role in boosting the candidature of Y eltsin during this time and 

said that he received favourable media coverage in the 1996 election on both NTV and ORT. 

The coverage of the presidential election was so biased that the "lines between support for the 

electoral process and support for Yeltsiri became particularly blurred". Laura Roselle and 

Sarah Oates wrote that although NTV was not under the direct control of the government, it 

still "promoted Y eltsin in its coverage: a dangerous trend in journalism." 

During the primary elections held in June 1996, Y eltsin got 3 5 per cent of the popular votes 

while his opponent Gennady Zyuganov got 32 per cent. And although "political observers had 

warned that Y eltsin would not be able to maintain his post, he won in the runoff elections 

with 54 per cent of the vote, while Zyuganov received 40 per cent in the July elections". Sarah 

Oates (2007) argued that "ORT and NTV colluded in their attempts to hide the true state of 

Yeltsin's health". 

An Overview of the Yeltsin Years 

Boris Y eltsin rose to power in Russia in a climate of uncertainty when the country was reeling 

under various challenges in the face of a breakdown of a social, political and economic order 

that was the order of the day for over 70 years. However, the policy changes brought under 

Y eltsin have to be understood in the backdrop of these special circumstances. 

We may say that during the regime of Y eltsin, certain major changes occurred in the domain 

of the media: the first ever media law came into force, which gave judicial guarantees to a 

free press in Russia, calling for a ban on censorship. Similarly, the constitution of 1993 gave 

freedom of thought and speech, banned censorship thus reiterating the need for the creation of 

a free media in the country. It now became possible to write and express opinions freely. 

26 



An impOiiant trend observed in the domain of the newspapers was that circulation figures · 

went down. This happened due to liberalization policy adopted by the government, which 

caused an increase in the input costs thus amplifying the overall cost of publishing a 

newspaper. Along with it, the ensuing inflation led to a fall in the disposable incomes of 

people, which made it costly for publishers to take out newspapers and for the public to 

purchase them. Both these trmds impacted the circulation of newspapers that ultimately fell. 

Considering the economic problems that befell the media in this time, the state did provide 

subsidy and suitable legislations were enacted towards the same. 

--
Television too was affected as a result of all the changes taking place in the country. The 

economic crisis had led to a fall in advertising and newspapers were left looking for sponsors. 

While the state was forced to privatize the state-owned Channel One, some private players 

·.invested in television and new stations came up- NTV and TV-Centre (Yuri Luzakhov), along 

with the state-controlled ORT and RTR. These channels later went on to promote Y eltsin in 

the presidential elections. 

Finally, looking at the Y eltsin years, it would not be wrong to say that while the media was 

given guarantees, but the events that occurred in the realm of the economy had their impact on 

newspaper circulation and the people shifted to television. Also, in the face of an economic 

crisis, the media owners were left with two choices: either to go in for private help or to seek 

help from the government. The private media that evolved in this period rose to new heights 

and did try to interfere in the domestic policy of the country, in the f01m of influencing the 

presidential elections. 

• 

27 



·-- • 

Chapter 3 

Media in Putin's Russia 



CHAPTER3 

MEDIA IN PUTIN'S RUSSIA 

Putin as President 

Two important events were lined up in Russia by the end of Y eltsin' s presidency from 1999 

onwards: the Duma and the Presidential elections. Added to it was the problem of the ruble 

devaluation in 1998, along with the absence of a successor to Y eltsin. At this moment, it 

appeared that Prime Minister Yevgeny Primakov and his Fatherland-All Russia would be the 

best-placed of all parties expected to compete for places in the new Duma, which would set 

the context for the presidential election that was to take place six months later. In such an 

event, a new party - Unity -- was formed at the end of September 1999 and it managed to 

finish a close second in the party-list election to the new Duma. 

In the presidential elections that were brought forward to March 2000 by Y eltsin' s earlier 

resignation, Prime Minister Vladimir Putin swept to victory in the first round of the contest. 

Scholars argue that "this dramatic reversal in the fortunes of Putin appeared to be the doing of 

the media, particularly state television, which operated under the direct control of the Kremlin 

and a wealthy oligarch who was at that time closely associated with the ruling circle - Boris 

B erezovskl 1 
". 

The two television channels during this time -- ORT and RTR -- promoted Prime Minister 

Putin and his electoral bloc Unity. Journalists and scholars argile that Putin found favour with 

the media, "especially state-owned television, along with print and electronic media 

-controlled by Boris Berezovsky, which waged an unprecedented campaign to destroy the 

reputations of the opposition bloc led by Primakov, Luzhkov and their Fatherland-All Russia 

alliance32
". 

31 Stephen White, Sarah Oates and Ian McAllister: 191. 
32 Laura Belin, 2002. 

29 



In an article that appeared in Izvestia33
, Yulia Zaitseya and Yevgeny Savin wrote about the 

' 

various parties contending the Duma elections and the various political blocs that had formed 

in the country: 

Berezovsky's Bloc: In the parliamentary election of 1999, the "party of power" was the Unity 

Interregional Movement. It was both "a party of power" and "a pmiy for those in power". All 

of the system's propaganda means were available to the Unity Interregional Movement. 

Vladimir Gusinsky's Bloc: Gusinsky was betting on the Russian United Democratic Party 

Yabloko and the Fatherland-All Russia simultaneously. Media-MosP4 was ~~isting Yablok~ 
in developing an ideology, providing advice on public relations, producing some video 

products and advertisements. The bulk of television airtime purchased by Yabloko was on the 

NTV and TNT (Your New Television) network. Gusinsky was also working from behind the 

scenes in the Fatherland-All Russia's election campaign. 

Chubais's Bloc: Antoly Chubais was leading the trio of Sergei Kiriyenko, Boris Nemtsov 

and Irina Khakamada in the Duma elections, relying on tried and true partners -- Video 

International and (VI) and the Effective Policy Foundation (EPF) PR agency. 

Russian Federation Communist Party: The Communist Pmiy' s superiority was an old 

name. The party was working hard with radio stations that were broadcast on medium-wave 

frequencies while the entire FM range had been bought by the oligarchs. 

Zhirinovsky's Bloc: The pre-election strategy of Vladimir Zhirinovsky' s bloc was a hybrid 

of new advertising techniques and communist methods of agitation. The bulk of supporters of 

the Liberal De111ocratic Party of Russia lived in the provinces and the election campaigning 

was invariably in the regions. The channels ORT, Russian Television and Radio, NTV and TV-

6, were airing the bloc's TV campaign advertisements. 

33 Yulia Zaitseva and Yevgeny Savin, Izvestiya Media. No 1, Nov 29, 1999. 
34 Media-Most was the media holding of Vladimir Gusinsky, which owned the NTV television network at this 
time, along with the newspaper Segodnya and Igoti, and the Echo of Moscow radio. 

30 



Putin as President 

The media climate in Russia by the time Putin assumed political leadership was quite 

different from the time that had greeted Y eltsin in the beginning of his rule. The media had 

moved beyond the insecurity of the beginning years and now had experience in the post­

Soviet climate. The experience of the Y eltsin regime with liberalization and the events that 

unfolded had led to certain changes in the sphere of the media now. While newspapers were 

largely continuing with their battle with circulation, the television network, which had come 

up as an alternative to newspapers for the public and also enjoyed much wider reach, were 

now privatized. The main players in the domain of television were the state-owned ORT (state­

owned 51 per cent stake while a major portion of the channel was also held by Boris 

Berezovsky), and the private stations - NTV (Vladimir Gusinsky) and TV-Centre (owned by 

Yuri Luzhkov). 

These channels that had emerged as an option for national news were owned by business 

oligarchs, some of who also defied the government and were "politically powerful". 

After he took over the reigns of the country, the first thing that Putin did was to "identify the 

mass media, and first and foremost national television, as a target for expanding state 

power35".This, the government did carefully, without harassing journalists or editors and 

"went after media owners whose outright negative public image made them a better target36
". 

Keeping in mind the purpose of our study, the present chapter would be divided into two 

parts. The first part would look into the mindset with which Putin approached the big media 

outlets in Russia: state action against Vladimir Gusinsky and Boris Berezovsky; the crises that 

struck Russia in the form of the Moscow Theatre siege and the Beslan School event, during 

Putin's time. The second part of the chapter would analyse the various legislations that were 

passed later. 

35 Masha Lipman, 2005. 
36 ibid: 2005. 

31 



Major Events that occurred 

Case of Vladimir Gusinsky 

Immediately three weeks after Putin was elected president and had assumed office, oligarch 

Vladimir Gusinsky, founder of Most-Bank, a private bank and Media-Most, a company which 

included the second largest television network NTV, daily newspapers Segodnya (Today) and 

Itogi, was arrested. The arrest received publicity because Gusinsky was one of the key players 

in the economic and political life of the country. The charges leveled against him were 

regarding tax evasion and embezzlement of propertl7
• 

In the months that followed the first raid, affiliate offices of Gusinsky' s corporation were 

raided and searched dozens of times, proceedings opened and closed, Gusinsky's employees 

interrogated and their apartments searched38
. On July 20, 2000, Gusinsky agreed to sign a deal 

to sell his controlling stake in Media-Most to Gazprom in return for his freedom, which was 

guaranteed in "Protocol 639
" signed by Minister of Press Mikhail Lesin. 

By April 2001, Gazprom had managed to change the management of Media-Most after two 

years of court hearings. While the staff continued to protest, the new management assumed 

office in April 2001. Several dozen journalists of the erstwhile NTV left the channel and 

joined TV-6, a channel owned by Boris Berezovsky. Slowly, Gazprom managed to wholly 

control the other subsidiaries of Media-Most - including the publishing house Seven Days, 

which published Segodnya and Itogi and the Echo of Moscow radio station 40
. 

In an article that appeared in the Guardian Weekly, Ian Taylor, while rep01iing the on NTV 

episode from Russia, wrote: 

"There were protests against the changes brought about by Gazprom in the 
management of NTV and nearly 20,000 people gathered together in protest in 
Moscow in support of NTV, Russia's only independent news channel, to back 
what the station's journalists called a fight against the Kremlin to save the 
media. In this protest, the station's 357 staff refused to leave the building 
agaiftst a boardroom coup, led by Gazprom, the state-controlled gas 

37 Gusinsky was charged with embezzlement of prope1iy and tax evasion of Russkoe Video Channel 11, a St 
Petersburg television station (founded in 1997). 
38 Masha Lipman and Micheal Me Faul, 2005. 
39 Ibid, 2005, Gusinsky was granted freedom from arrest after signing Protocol 6. 
40 Ibid, 2005. 

32 



corporation that owned 46 per cent of the station. The last Soviet president, 
Mikhail Gorbachev, pronounced the hostile takeover a disgrace and a 
challenge to all of society. He said he wanted to discuss the matter with 
President Vladimir Putin, suggesting that, as ever in Russia, the tsar was being 
misled by his courtiers. Yevgeny Kiselev, Russia's best-known current affairs 
presenter and ex-head of NTV, says the whole crisis has been engineered "on 
the orders of the tsar". Gazprom, which is 38 per cent owned by the state, 
argues that it is acting solely on financial grounds41

." 

Case of Boris Berezovsky 

Russia's other prominent media baron, Boris Berezovsky, a former executive secretary of the 

CIS and Deputy Secretary of Russia's Security Council also did not escape the "wrath" of the 

Putin government. By 1999, Berezovsky had acquired a large stake in the ORT television 

company as well as in commercial television station TV-6, a radio station -- the National 

News Service and several news publications including the national Nezavisimaya Gazeta 

(Independent newspaper) and Kommersant (Businessman). Berezovsky's media empire had 

supported Y eltsin during his re-election campaign in 1996 and was also "close to Putin". He, 

however, soon came in "conflict with Putin" after the 2000 presidential elections, particularly 

due to his "plans to compete for power with the president". Thus, "in another series of 

selectively applied financial laws, Berezovsky was stripped of his controlling stake in ORT 

and lost control of TV-6 as well42
. 

The events that occurred in Russia following the action against the media oligarchs was said 

to have ended the brief era non-state television that had existed in Russia with the state having 

total monopoly on the national channels43
• The Nezavisimaya Gazeta, asked its readers that 

going by the events that had unfolded at TV -6, if the society should say goodbye to the dream 

of independent electronic news media. The article wrote that the "quiet and inconspicuous 

technical pulling of the plug on TVS" was a seminal event in Russia's current history. 

41 Ian Tranyor in the Guardian weekly, "Kremlin tries to silence its principal media critic", 2001. 
42 Sarah Oates: 36. 
43 In an article in Nezavisimaya gazeta, "Era of private television in Russia is over", June 23, 2003. 

33 



While arguing that after the collapse of the Soviet Union, the new Russia faced threats from 

certain individuals who began influencing political decisions and underlying the need for a 

strong political regime, Putin in an interview to Kommersant in January 200344 said: 

"After the collapse of the Soviet Union and the establishment of the new 
Russia, things began happening that could happen only in a country with a 
weakened political regime, with a political regime that had not yet firmly 
established itself. A threat arose that Russia would take an oligarchic path of 
development, as certain individuals who had gotten close to the authorities and 
partially monopolized them and began influencing political processes in the 
country while being guided by interests that were not national. These people, 
in circumvention of democratic institutions and representative bodies of 
government, using the material resources they had obtained during 
privatization or other processes, used them in ways that were by no means 
always legal to further their own group interests. In order to build a foundation 
for a genuinely free press, we have to build an economic foundation for our 
own development. We are going to work on this, of course, while 
simultaneously strengthening the judicial and administrative system and 
creating, I repeat, conditions in which journalists can perform their 
professional duties without being dependent on anyone." 

While talking about the condition of the Russian media, Putin said that the ')ust as a strong, 

stable, multi-party system has not existed in our country, a free press is likewise only in the 

formative stage and in this light, the most important thing to do is to create an economic 

foundation on which a free press and independent press can exist on its own 45
". 

Thus, we can say that the initial years of Putin's presidency were engaged in state's 

reassertion to control the media, especially independent electronic news media and by 2003, 

both the big media oligarchs had been brought down -- Gusinsky and Berezovsky both were 

forced to live abroad -- Gusinsky in Israel and Berezovsky in the United Kingdom. 

As the years progressed, the country under Putin was a witness to a series of hostage crises, 

the most prominent ones being the Dubrovka Theatre Siege and the Beslan School Crisis. It 

was in this backdrop that the Russian government c-ame up with different laws and 

conventions for the media to follow. 

44 Putin in interview with Kommersant on January 16, 2003. 
45 ibid. 

34 



Dubrovka Theatre Siege 

This crisis occmTed in the country on October 23, 2002 when 53 armed men and women 

seized the Moscow theatre during a performance. The siege, with 979 hostages, lasted for 58 

hours and ended with the death of 128 people, largely during the rescue operations that took 

three days. The storming of the building by the Russian special counter-terrorism forces and 

the use of gas, which overwhelmed both terrorists and hostages, became a contentious issue in 

the aftermath of the rescue. This siege got non-stop coverage in the television46
• 

"During this event news organisations altered their broadcasting content and 
even their broadcasting schedule. The TV stations NTV and TVS, together with 
the radio station Ekho Moskvi provided non-stop coverage of the crisis. NTV 
even switched to 24-hour broadcasting. The correspondents covering the 
hostage-taking drama worked 12-hour shifts on location. The previously­
entertainment-only TV station CTC altered its programming to include news 
slots for a three-day period, cutting back the amount of commercials shown. 
The state channels ORT and RTR ran frequent live reports and changed their 
normal programming schedule of entertainment to include more serious films 
and documentaries. CNN used NTV's footage in its own broadcasts." 
(Gregory Simons, 2005) 

Considering the new threats that plagued the country and keeping in view the information 

technology revolution with the coming of the internet, government sought to bring about an 

amendment in the Law on Combating Terrorism. The Anti-Terrorist Convention was 

convened in 2003. 

Beslan School Hostage Crisis 

This incident occurred on September 1, 2004 when around 10-15 armed gunmen (including 

women) occupied School No. 1 in the Beslan town of North Ossetia. The crisis was spread 

over a period of three days, with over 1,100 people taken as hostage leading to 334 deaths, of 

which 186 were children. In the beginning, their demands appeared a little unclear: whether to 

free the bandits who had been arrested in Ingushetia in June earlier that year or had demanded 

the presence of North Ossetia president Alexander Dzasokhov, along with the head of 

46 The Moscow Times, "Television Coverage Comes of Age", October 30,2002. 

35 



Ingushetia Murat Zyazikov and Dr Leonid Roshal, who was earlier involved in negotiations at 

the time of the Dubrovka theatre crisis in 200247
. 

Regarding the coverage of the Beslan event by the television channels, the newspaper wrote 

that although information about the event was provided in the different channels and was 

quite precise, the only channel that preserved its traditional transmission was Channel One48
. 

The Izvestia wrote on September 449 

"When the Beslan school siege occurred, CNN broadcasted a live 
uninterrupted feed from the scene, Echo of Moscow Radio was reading out 
Russian news agency reports and commenting on CNN' s video feed on events 
in South Ossetia but Channel 1 and Rossia were broadcasting a movie and the 
"World of Adventure show". I can just picture the state TV executives, as they 
sat in their offices watching CNN and receiving reports from their own 
con·espondents, frantically phoning their overseers in the government: Should 
we show it or not?" 

The Industry Committee50 issued a statement urging the media to observe the Anti-terrorist 

'Convention in covering the events in North Ossetia. The statement read: "Fully cognizant of 

the responsibility that attends to handling of information, we have proposed a number of 

voluntary restrictions and rules predicated on the idea that in extreme situations the saving of 

" lives and the right to life takes precedence over any other rights and liberties· 

Comparing the tragedies in Dubrovka and Beslan, the Kommersant, wrote on September 3; 

200451
: 

"There was a marked difference in the television coverage of this [Beslan] 
event, with news shows not showing exactly how many hostages there were, or 
discussing how the school came to be seized or how the terrorists managed to 
enter the city, and they most certainly did not show relatives of the hostages or 
interviewed them on camera. This was due to the action taken up by authorities 
after the Dubrovka Street incident (amendments were made in the laws on 
combating terrorism and-on the news media that imposed restrictions on media 
coverage ofterrorist act)." 

• 

47 The Izvestia, September 1, 2004. 
48 "b"d I I . 
49 Izvestia, September 4, 2004 
50 The Industry Committee comprised of the heads of the largest electronic and print media outlets. 
51 Kommersant, Sept 3, 2004. 

36 



Laws in Russia under Putin 

While Putin inherited some laws regarding the media from his predecessor, his regime too 

approved a number of legislations, signed informal agreements, regarding the same. These 

regulations were related to media access to war zones, media behavior during events of 

national crisis, among others. In addition to the laws passed, journalists also reached informal 

agreements with the state regarding the manner of covering certain events, like terror attacks, 

a new feature in the years of Putin's presidency. The specific regulations that would be 

discussed in this chapter are: Doctrine of Information Security, Federal Law on Emergency 

Situations and the Anti-terrorist Convention. 

Doctrine of Information Security 

The political leadership inherited a changed media environment under Putin with television 

becoming an important source of news and the internet fast becoming popular. In such 

circumstances, information dissemination became much easier. The preamble of the 

document52 reads: 

"The Doctrine of Information Security of the Russian Federation is a set of official views 

concerning the goals, tasks, principles and main directions of ensuring the information 

security of the Russian Federation. It provides the basis for the shaping of the state policy of 

ensuring the information security of the Russian Federation; preparation of propositions on 

improving the legal, methodological, scientific-technical and organizational support of the 

information security of the Russian Federation; development of target-specific programs of 

ensuring the information security of the Russian Federation." 

Although not a legal document, the doctrine was important because it provided an explanation 

and guidelines for national interests in informational policy. It covered everything from the 

development of the national telecommunications market to questions of intellectual property 

and "is united by a single idea on the need to increase governmental control over the flow of 

52 See Appendix. 

37 



• 

infonnation and outlines the new state thinking concerning the question of information 

security from the stat(~'s point ofview53
". 

Although the doctrine was not a legal document binding on the state, public or organizations, 

it reflected the official views of the government on the aims, purposes, principles and main 

directions for ensuring information security as part of national security in the Russian 

Federation. 

·-· 
Federal Law on Emergency Situations 

The Federal Law on Emergency Situations became active on 1 June 2001 and was later 

amended in 2003 and 2005 respectively. The law allows for the "introduction of censorship in 

the territory where the president has declared a state of emergency". The use of censorship is 

only to be "with an indication of the conditions and procedure for its implementation" 

included in the president's decree. The responsibility to evaluate whether introduction of 

censorship is appropriate falls with the president, who is the guarantor of human rights and 

civil liberties. The law also contains provisions regarding the accreditation and activity of 

journalists working in territories where a state of emergency has been declared. 

Point I of Part 1 of Article 18, meanwhile, stipulates that the commandant of the territory, 

appointed by the president, "establishes a special accreditation procedure and working 

procedures for journalists on the territory where a state of emergency has been declared." 

Anti-Terrorist Convention 

Gradually, as the Putin years unfolded, they brought a lot of new challenges in the form of 

terror attacks in the country. In times of such a crisis, the media had a daunting task ahead in 

which it was supposed to report on the crisis along with ensuring that the coverage hurt no 

one. Nearly six months after terrorists seized control of a theatre in Moscow and arguing for 

53 Law, Judiciary and Media Freedom in the Russian Federation. Report of the Moscow Media Law and Policy 
Institute (2004). 

38 



the need of certain guidelines to be followed in: times of crisis, an Anti-Terrorist Convention 
. 

on Mass Media was held in 2003. The convention contained new guidelines for the conduct 

for journalists covering acts of terrorism. 

The document reads: "The mass media must be aware that hostages taken by terrorists are 

also hostages to the situation, which at a certain stage turns into an instrument of pressure on 

public opinion." 

The convention prohibited from interviewing terrorists during the commission of a crime and 

at their own initiative, from permitting terrorists to go on the air live without advance 

consultations with operational staff, banning journalists from acting as independent mediators 

or insulting and humiliating terrorists who have hostages, lives in their hands. It also stated 

that "the journalist's right to gather information is subordinate to the activities of the security 

services to protect people". 

Presidential Election (2004) 

Putin decided to contest the presidential election for the second time in the year 2004. The 

election results this time were already known to be in Putin's favour, considering that none of 

the three main opponents-. Gennady Zyuganov, Grigory Yavlinsky or Vladimir Zhirinovsky 

- contested the presidential election. As a result, Putin won with 71.3 per cent of the votes. 

Giving credence to this opinion, Stephen White, Sarah Oates and Ian McAllister argued that 

the role of political parties was diminished as there was no realistic choice to Putin in the 

2004 presidential elections and "there was little discussion on Putin as a candidate - in terms 

of campaign promises or ideologi4
". 

54 Stephen White, Ian McAllister and Sarah Oates (2002). 

39 

• 



• 

An Overview of the Putin Years 

The first thing Putin did after assuming control was to control national television with an aim 

to expanding state power. At this time, there existed in Russia, "a variety of actors who defied 

the central government: business oligarchs, unruly local governors, and liberal opponents in 

the parliament55
". The government did not attack individual journalists but went after the 

media owners. The Kremlin thus "embarked on a sophisticated media campaign against 

television, while leaving the print press largely alone56
". 

Putin's strategy for the media included an attempt to bring national television under state 

control instead of going after the newspapers and it became clear that through this, he was 

trying to "reassert" state ownership of key parts of the media sector. 

The years that Putin served as president of Russia were different from the Y eltsin years in 

view of the different problems that each faced. For one, Putin's accession to power marked 

the decline of the epoch of the media oligarchs and the new consolidation of the state. Re­

nationalization of major media outlets, especially televisio'n was a part of a broader policy of 

the government under Putin. 

55 MashaLipman 2005:321. 
56 Ibid. 

40 



Chapter 4 

The Y eltsin and Putin Years 

• 



CHAPTER4 

THE YEL TSIN AND PUTIN YEARS 

The years since perestroika proved very different from what experts and scholars of post­

Soviet studies had imagined. Many connect the situation that arose in Russia to the vacuum 

that occurred in the absence of an economic, social and political system that was once the 

USSR. Immediately after the breakdown of the Soviet system, a major task before Y eltsin 

was to deal with the problems the country now faced in the domain of society, economy, 

polity and the media. 

The present chapter would be divided in to two parts. The first part would look briefly at the 

different events that occurred - legislations that were enacted, trends that were witnessed in 

the media sphere -- during the regimes of the two presidents. The second pm1 would analyse 

these changes while also mentioning the viewpoint of scholars and would conclude by 

summing up the findings on the basis of the comparison made. 

Summary of Events during Yeltsin 

The major events that occurred during Yeltsin's presidency in Russia included: 

a) The Media Law of Russia 1991 was passed. The Soviet press had always been 

subordinate to the party. But the new media law gave freedom of speech and the right 

to establish independent publications to the people. The law abolished censorship in 

_ the country, which implied that "the editor's office of a mass medium would get an 

advance agreement on a message and materials (except for the cases when the official 

is an auditor or interviewee) and also for the suppression of the dissemination of 

messages and materials and separate parts thereof'. The Constitution of Russia 

adopted in 1993 gave freedom from censorship of the press. Other legal rights which 

also guaranteed freedom of speech and expression in Russia were the Criminal Code 

(1995), the Procedures to Cover Activity of Public Authorities in State-mn Mass 

Media (1995). 

42 



b) The economic reforms that were proposed for Russia included the policy of 

privatization and in the domain of the press, this translated in the issue of aktsy to 

journalists, meaning that they were given shares of the organization where they 

worked, on the basis of their experience. 

c) Due to the liberalization of prices in Russia, the prices of input goods increased, thus 

increasing the publishing costs. At the same time, the ensuing inflation led to a 

decrease in the disposable incomes of people. The advertising revenues also fell, thus 

making it costlier to both publish newspapers and purchase them, leading to a dip in 

circulation figures. 

d) Another development in the media sphere during this time was the coming up of 

private media in television: Channel One (Ostankino), was privatized in 1995 and in 

the newly-created channel, now known as the Public Russian Television (ORT) the 

state had 51 per cent stake, the other major shareholder being businessman Boris 

Berezovsky. 

• e) Other private television channels that were launched in Russia by 1993 were NTV, TV-
• 

6 and TV Centre owned by Vladimir Gusinsky, Boris Berezovsky and Yuri Luzhkov 

respectively. 

f) In 1998, the National Circulation Services57
, Russia's first, independent, non-profit 

organization to control the eirculation and distribution of periodicals was founded. The 

founders of this body included the Chamber of Commerce of the Russian Union of 

Journalists of Russia, the Russian Association of Advertising Agencies, Union Press 

Distribution Association of Distributors, Association of Publishers and Editors. It 

· gives certificates and regularly audits circulations and propagations of newspapers and 

magazines that have volunteered to enter its services. Since the year it was founded, 

the NTC certifies and audits the circulation and distribution of those newspapers and 

magazines that volunteer to join the National Circulation Service. 

57 Source: http://www.pressaudit.ru/about. 

43 



Summary of Events during Putin 

Similarly, the events that occurred during Putin's presidency included: 

a) The Doctrine oflnformation Security was adopted was adopted in 2000. Although not 

a legal document, the document provided an explanation and guidelines for national 

interests in infmmational policy. 

b) Putin's rule witnessed two hostage crises,. beginning from 2002. The fist cns1s 

occurred at a theatre in Moscow where people were made hostages was shown on 

television and interviews with terrorists also appeared. After this, there occurred an 

amendment in the Law on Combating Terrorism. An Anti-terrorist convention was 

also held in 2003, which contained guidelines for the conduct of journalists covering 

acts of terrorism. 

c) The second hostage crises occurred at Beslan in 2004 when around 10-15 armed 

gunmen a school in Beslan. The crisis was spread over a period of three days, with 

over 1,100 people taken as hostage leading to 334 deaths, of which 186 were children. 

After this event, amendments were made in the Federal Law on Emergency Situations 

(2001) in the years 2003 and 2005 respectively. The document allowed for the 

"introduction of censorship in the territory where the president has declared a state of 

emergency". It also contained provisions regarding the accreditation and activity of 

journalists working in territories where a state of emergency had been declared. 

d) Another event directly related to Putin's presidency was the action that was taken 

against the media oligarchs -- Boris Berezovsky and Vladimir Gusinsky. The state at 

this time also made etiorts to bring the television channels previously owned by them 

under its control. 

e) In 2011, the NTC, in its r~port blacklisted some 126 magazines, some among them 

being Zhurnal Moi Malinki, Joy, Playboy, among others, all of which had reported an 

increase in circulation by over 2 times. 

Perspectives on the Media in Russia 

Scholars and journalists have written voluminously on the media situation as it exists in 

Russia today. The dominant argument developed by journalists and academicians is that 

44 



although the Media Law was passed in 1991 and the 1993 Constitution banned censorship in 

the country, there exists "a trend towards self-censorship". 

Hedwig De Smaele (2007) writes that scholars, journalism practitioners while comparing the 

media scenario in Russia argue that in post-communist Russia, "democracy, press freedom, 

and a ban on censorship was proclaimed but access to information, remains severely limited". 

Andrei Richter contends that while there are legal guarantees calling for a ban on censorship, 

the media traditions of a counhy are shaped by its specific historical situation, new traditions 

of statehood and the historical mindset. And in post-Soviet journalism "self-censorship is a 

generally accepted fact and its consequences are clearly visible". While he argues that the 

presence or absence of a particular law is no guarantee of media freedom, what matters is the 

"quality of the law and the media restrictions and guarantees that it contains". Giving 

credence to the state, however, Richter argues that "the very existence of legal criteria 

approved by parliament means that there are defined and long-term mles of conduct, and it is 

easier for the media to live with these than in a situation where the mles change daily at the 

discretion of officials who are unrestrained by law and therefore beyond control". 

While comparing the level of media freedom since the dissolution, Sarah Oates (2007) argued 

that Russia by the year 2007 had less media freedom. She writes that "although democratic 

institutions like media outlets, elections, parliament and a popularly elected president, are 

present in Russia, but these institutions lack democratic content. Any attempt to challenge the 

government on key issues such as cormption at the top, the progress of war in Chechnya, 

bribery or the oppression of political challengers, is not tolerated". She wrote that although 

there were significant problems ofbias (particularly ip election coverage) from 1993 onwards, 

"the more serious attacks on media outlets began after Putin took elected office in March 

2000". While agreeing to the presence of a wide range of media outlets in Russia, she pointed 

out that "self-censorship is a particularly worrying and corrosive condition and there is little 

political efficacy in alternative ideas found in some minor media outlets in Russia". 
' ' 

Referring to a shift from earlier censorship, Greg Simons and Dmitry Strovsky asserted that, 

the influence of censorship had shifted from the strongly hierarchical and predictable position 
' 

of the old to a much more personal forn1 created by a particular institution or its owner. 

Despite the change in form over the historical development in the country, they wrote that 

45 

• 



"self-censorship is ingrained in the Russian media and stems from a strong cultural tradition 

forged by political circumstances not easily overcome, if at all and the result of a deep-seated 

legacy affecting modem life" . 

. 

Continuing in the same vein, Nazezhda Azhgikhina argued that censorship was not a new 

occurrence in Russia, but was bom together with Russian joumalism and had developed 

alongside it, and "had been in existence over 300 years". The only change now was that it had 

become "more sophisticated". 

A Comparative Analysis 

A comprehensive analysis of the media climate during the presidencies of Y eltsin and Putin 

brings a few broad trends to notice. However, before going into any kind of examination, it is 

important to understand that both Y eltsin and Putin rose on the political climate during 

different circumstances. Y eltsin inherited a Russia that was struggling to begin afresh after the 

collapse of a communist system that had been in existence for over 70 years. Initially, he was 

faced with the huge task of reforms in the economy, which he sought to tackle by bringing in 

shock therapy and liberalization. In the political sphere, Russia had shifted from a Communist 

system to a multi-party democracy. 

While various laws were enacted during Y eltsin' s time, which gave wide ranging freedom to · 

the media, the media that actually developed was quite different. This was because of the 

practical problems the press had to face -liberalization led to an increase in prices, along with 

the ensuing inflation that led to a fall in disposable incomes. All thi§ compounded into a fall 

in circulation figures of newspapers, which had already become expensive. The fall in the 

circulation figures has been discussed in the table below. 

46 



Table 2 

Circulation of Russian Newspapers: A comparison 

Newspapers 1991 1995 1997 
Argumenty i F akti* 245,270,00 420,000,0 3,100,000 
Izvestia 4,700,000 811,000 

. 
531,000 

Pravda 120,0000 325,000 60,000 

*weekly publication 

Source: Compiled after a perusal of the circulation figures of these newspapers. 

In the year 1991, Argumenty-i-Fakti, a weekly publication, had a circulation of 245,270,00, 

which fell down to 420,000,0 by 1995 and further down to 3,100,000. Similarly, Izvestia, 

which had once enjoyed 4,700,000 circulation figures in 1991 fell down to 811,000 and 

531,000 in 1995 and 1997. Another major daily newspaper, Pravda which once had a 

circulation running into 120,0000 fell down to 325,000 and 60,000 over the years. 

An important point that needs to be understood is that despite a fall in circulation, new 

newspapers were started in Russia. The following table contains the list of a few of those 

newspapers that were started after 1993. 

47 



Table 3 

List of newspapers established after 1993 

Newspapers · Founded in year 

Delovoy Petersburg 1993 

Nezavisimoye Voyennoye 1995 
Obozreniye (Weekly) 
Muzykalnaya Pravda 1995 

Delovoy Gazeta. Yug 1997 

Parlamentskaya Gazeta 1997 

Novye Izvestia 1997 

Moskovskaya Komsomolka 1999 

Russia Beyond the Headlines 2007 

Source: National Circulation Service: http://www.pressaudit.ru/about 

Another feature of the Y eltsin period was the emergence of private television and the rise of 

oligarchs - Vladimir Gussinsky and Boris Berezovsky. While Boris Berezovsky, owned a 

large stake in ORT, TV-6, the National News Service radio station and news publications like 

Nezavisimaya Gazeta and Kommersant, Gussinsky owned Media-Most, which included the 

second largest television network NTV, daily newspapers Segodnya (Today) and Itogi. 

When Putin took over the reigns of the country, the effects of the refonns initiated earlier had 

already begun to show effect and Russia was more stable than before. Putin also came up with 

a well-defined approach regarding handling the media situation in Russia. With this aim, he 

· undertook what was called the "reassertion" of state's control on the media, especially 

television. This decision brought an end to the trend of media oligarchs that had risen in 

Russia during Yeltsin's time. 

48 



Table 4 

National Television Channels and Ownership in Russia 

Channel N arne Ownership 

Russian Public Television (ORT) 51 per cent owned by state; rest by a mix of public 

now called First Channel and commercial corporations 

Russian Television and Radio State-owned · 

TV Centre Funded primarily by City of Moscow 

NTV* 
. 

Commercial but now controlled by state interests 

Culture State-owned; cultural channel created by Presidential 

decree in 1997. Only national television not to carry 

paid advertising 

TV-6* Sports Channel. Formerly a commercial station 

carrying some news; briefly inherited NTV news 

team before financial takeover by state interests in 

2002 . 

* NTV and TV-6 changed ownership. TV-6 was changed from a commercial 

news/entertainment channel to a Sports-only channel. 

Source: Oates, Sarah (2006), Television, Democracy and Elections in Russia, London, 

Routledge. 

. 

The various legislations that were enacted during Putin' s time related to the media -- the 

Doctrine of Information Security, the Anti-Terrorism Convention and the Federal Law During 

Emergency Situations -- were enacted and were the need of the hour. Russia, under Putin 

faced terrorist threats and the media, especially television had to report responsibly in such 

circumstances. Thus, there was a need for such legislations in the country, providing 

guidelines to the media. While it cannot be denied that the media needs to have the freedom 

of speech, but in situations that include war or elements of war, the public's right to know 

49 

• 



needs to be balanced with security concerns. The journalist has a great responsibility in his 

hands during any crisis, especially when real-time radio and TV broadcasts are being made. 

50 



Chapter 5 

Conclusion 



CHAPTERS 

CONCLUSION 

The research began with a perusal of the ideas of Marx and Lenin, the founding fathers of 

Russia's Communist system regarding the press. Both of them advocated the 

establishment of media organs that would serve the party's interests and later help in the 

mobilization of the Communist movement worldwide. The press that developed in the 

USSR functioned as the party-'s mouthpiece and had a huge reach across the country. 

The Gorbachev years and his doctrine of glasnost gave individuals the freedom to express 

their opinions freely and prepared the ground for plural voices across the country. Boris 

Y eltsin, who rose next on the political horizon, seemed to genuinely value press freedom 

and it was one of the democratic liberties he secured for the nation. An examination of 

the various laws enacted during the Yeltsin's years in Russia support this statement. 

Two trends were witnessed in Russia during Yeltsin's regime: the rapid liberalization 

increased input costs and the ensuing inflation led to a fall in the disposable income of the 

people, resulting in a decline of circulation figures of newspapers; television now 

emerged as the preferred medium of information. However, due to the overall dip in 

revenues, television too faced problems and was forced to look for subsidies or outside 

supp011. State-controlled channel -- Channel One was privatized in 1995 following huge 

losses. From 1993 onwards in Russia emerged private television stations which were 

largely under the control of two businessmen: Vladimir Gusinsky and Boris Berezovsky, 

who owned the NTV, ORT and TV-6 respectively. 

The businesses of these two men became examples of cross institutional groups, with 

stakes in television, newspapers, radio and banks. Slowly, their interference in the 

domestic sphere also increased and they were able to influence voters during election 

times. 

52 



A detailed study of the media laws enacted or the changes brought in them during Putin's 

time hint at efforts towards reassertion of state control in the media sphere. Putin started 

this process by first taking action against both Gusinsky and Berezovsky, who had built a 

huge media empire under themselves. While the action taken against these men was 

largely aimed at bring a change in the "ownership patterns", the changes made at the 

policy level took the form of legislations and conventions -- the Doctrine of Information 

Security, the Anti-Terrorism Convention, the amendment to the Counter-Terrorism Law, 

all of which reflected the state's inclination towards protection of information. 

Our study begins with two hypotheses. First, during Yeltsin's presidency acquisition of 

media assets by oligarchs led to their increasing control over the media which facilitated 

their intervention in domestic policy. Second, Putin brought national television under 

state control, which resulted in enhanced power of the Kremlin over the media in Russia. 

Our comparison of the two presidtmts and their policies in the earlier chapters looks at the 

various trends that were observed in the country with an aim to testifying these 

hypotheses. 

Our first hypothesis stands testified in the second chapter which delineates the various 

events that occun·ed during Y eltsin' s time. It points out that the events that occurred led 

to the creation of a category of men, who owned major stakes in television, newspapers 

and radio and were labeled as "oligarchs". These men and their media played an 

important role in the elections in 1995-96 and 1999-2000 and also intervened in the 

domestic policy. 

Our second hypothesis stands testified in the third chapter on Putin, which outlines how 

the media, especially television was brought under the Kremlin. 

In our final analysis, it can be concluded on the basis of our study that the media which 

evolved in Russia after the collapse of communism has come a long way since the Soviet 

times. Legal guarantees to media freedom exist in Russia today. And although certain 

53 



limitations do exist, they have emerged due to the need of the hour and it would not be 

right to label them as limiting media freedom in the country. 

The job of the media is to educate the people; not only about events and happenings, but 

also to make them aware of their responsibilities. It can mould public opinion and has 

been rightly termed the "Fourth Estate" for the immensely important role it has in the 

democratic building process. vVhile it has such immense scope, there are certain 

limitations to the media too, especially in the wake of the technological revolution, where 

it has become very important to project information responsiDly. 

54 



References 



REFERENCES 

(* indicates a primary source) 

Azhgikhina, Nadezhda (2007), "The Struggle for Press Freedom in Russia: Reflections of 

a Russian Journalist", Europe-Asia Studies: 59 (3) 1245-1262. 

Becker, Jonathan (2004) "Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System", 

European Journal of Communication: 19(2): 139-163. 

Bedirhanoglu, Pinar (2004), "The Nomenklatura's Passive Revolution in Russia in the 

Neoliberal Era" in Leo Me Cann (ed.) Russian Transformations: Challenging the Global 

Narrative, London: Routledge. 

Belin, Laura (2002), "The Russian Media in the 1990s", Journal of Communist Studies 

and Transition Politics, 18 (1): 139-160. 

Benn, David Wedgwood (1996), "The Russian Media m Post-Soviet Conditions", 

Europe-Asia Studies, 48 (3) 471-479. 

Smaele, De Hedwig (1999), "The Applicability of Western Media Models on the Russian 

Media System", European Journal of Communication, 14 (2): 173-189. 

Smaele, De Hedwig (2004) Limited Access to Information as a Means of Censorship in 

Post-Communist Russia, The Public, 11 (2): 65-82. 

Smaele, De Hedwig (2007) Mass Media and the Information Climate in Russia, Europe­

Asia Studies, 59 (8): 1299-1313 . 

Dewhirst, Martin (2010), "Censorship in Russia, 1991 and 2001", Journal of 

Communication Studies and Transition Politics, 18 (1): 21-34. 

56 



* Doctrine of the Information Security of the Russian Federation, URL: 

http://www.medialaw.ru/e pages/laws/project/d2-4.htm: Accessed January 2011. 

* Federal Law on Countering Extremist Activities (2006), Accessed on December 15, 

2010, URL: http://www.medialaw.ru/laws/mssian laws/txt/27.htm .. 

Fitzpatrick, Sheila (2007) "The Soviet Union in the Twenty-first Century", Journal of 

European Studies, 37 (1): 51-71. 

Fossato, Floriana (1996), "The Russian Media: From Popularity to Distmst", Current 

History, 100 (648): 343-348. 

Gehlbach, Scott (2010), "Re:flections on Putin and the Media", Post-Soviet Affairs, 26 

(1): 77-87. 

Gidadhubli G and Sampatkumar, Rama (2000) "Putin's Confrontation with Oligarchs" 

Economic and Political Weekly. 

Hollander, Durham Gayle (1972), Soviet Political Indoctrination: Development in Mass 

Media and Propaganda Since Stalin, United States of America: Praeger Publishers. 

*Izvestia website: http://www.izvestia.m. 

Jones, Adam (1999), The Press in Transition, Ph.D Thesis, Canada: University of British 

Columbia. 

Koltsava, Olessia (2001) "News Production in Contemporary Russia: Practices of 

Power", European Journal of Communication, 16 (3): 315-335. 

Koltsava, Olessia (2006), News lvfedia and Power in Russia, London and New York: 

Routledge. 

57 



* Kommersant website: http://www.kommersant.ru. 

* Law of the Russian Federation on Mass Media, December 27, 1991: URL: 

http://www .medialaw .ru/ e pages/laws/russian/massmedia eng/massmedia eng.html 

Law, Judiciary and Media Freedom in the Russian Federation, Report of the Moscow 

Media Law and Policy Institute (2004), URL: 

http://www.medialaw.ru/e pages/publications/ljmf.htm 

Lipman, Masha and Me Faul, Micheal (2001), "Managed Democracy in Russia; Putin 

and the Press", The Harvard International Journal of Press/Politics, 6 (3): 55-74. 

_ Lipman, Masha (2005) "Constrained or Irrelevant: Media in Putin's Russia", Current 

History, 100 (1): 319-324. 

Lipman, Maria (2009) Media Manipulation and Political Control in Russia, Carnegie 

Moscow Center. 

MacFadyen David (2008) Russian Television Today Primetime Drama and Comedy, 

London and New York: Routledge. 

Mason, S. David and Sidorenko-Stephenson, Svetlana (1997) "Public Opinion and the 

1996 Elections in Russia: Nostalgic and Statist, Yet Pro-Market and Pro-Yeltsin", Slavic 

Review, 56 ( 4 ), 698-717. 

Me Nair, Brian (1991), Glasnost, Perestroika and the Soviet Media, London and New 

York: Routledge. 

Mickiewicz, Ellen (200 1) "Piracy, Policy, and Russia's Emerging Media Market", The 

Harvard International Journal of Press/Politics, 6 (2): 30-51. 

58 



Mickiewicz, Ellen (2005) "Excavating Concealed Tradeoffs: How Russians Watch the 

News", Political Communication, 22 (3): 355-380. 

Mickiewicz, Ellen (2006) "The Election News Story on Russian Television: A World 

Apart from Viewers", Slavic Review, 65 (1): 1-23. 

Mickiewicz, Ellen (1988) Split Signals: Television and Politics in the Soviet Union, New 

York: Oxford University Press. 

Mickiewicz, Ellen (2008), Television, Power and the Public zn Russia: Cambridge 

University Press. 

Mishra, Shyam Nath (2001), Freedom of Press in the Russian Federation, New Delhi, 

Authors Press. 

Noren, James H. (1992), "The Russian Economic Reform Progress", Soviet Economy, 8 

(1): 3-51. 

Oates, Sarah (2006), Television, Democracy and Elections in Russia, London: Routledge. 

Oates, Sarah (2007), "The Neo-Soviet Model of the Media", Europe-Asia Studies: 59(8): 

1279-1297. 

Oswald, Ingrid and Voronkov, Viktor (2004), "The Public-Private Sphere in Soviet and 

Post-Soviet Society: Perception and dynamics of 'public' and 'private' in contemporary 
e 

Russia, European Societies: 67 (1) 97-117. 

Panfilov, Oleg and Tait, Arch (2006) "Rebirth of Russian Nationalism", Index of 

Censorship, 35: 142-148. 

59 



Pasti, Svetlana (2005), "Two Generations of Contemporary Russian Journalists", 

European Journal of Communication, 20 (1): 89-115. 

PietiHiinen, Jukka (2008), Media Use in Putin's Russia, Journal of Communist Studies 

and Transition Politics, 24 (3): 365-385. 

Pomer, Marshall (200 1 ), "Introduction" & "Demise of Command Economy", Lawrence 

R Klien and Marshall Pomer (eds) The New Russia: Transition Gone Awry, Stanford 

University Press. 

Richter, Andrei (2007), Post-Soviet perspective on Censorship and Freedom of the 

Media, Moscow Office: UNESCO. 

Richter, Andrei (2006), "Opportunities Lost", The Moscow Times, Accessed November 

15, 2010, URL: http://www.medialaw.ru/e pages/publications/opportunities.htm. 

Roselle, Laura and Oates Sarah (2000), "Russian elections and TV News: Comparison of 

Campaign News on State-controlled and Commercial Television Channels", The Harvard 

International Journal of Press/Politics, 5 (2): 30-51. 

Roudakova, Natalia (2009) "Journalism as "Prostitution": Understanding Russia's 

Reactions to Anna Politkovskaya's Murder" Political Communication, 24 (6): 412-429. 

Schleifer, Andrei (2005), "Russia after Communism" in Andrei Shleifer ( ed.) A Normal 

Country: Russia after Communism, Harvard: Harvard University Press. 

Sharp, M E (2007), "Limited Freedom of the Press, A Discussion", Russian Social 

Science Review, 48 (3): 33-48. 

Simons, Gregory (2005), "Russian Crisis Management Communications and Media 

Management under Putin", Arbetsrapporter. 

60 



Skillen, Daphne (2007), "The Next General Elections in Russia: What Role for the 

Media?", Europe-Asia Studies, 59 (8): 1263-1278. 

Strovsky, Dmitry and Simons Greg (2006) "Censorship in Contemporary Russian 

Journalism in the Age of the War Against Terrorism: A Historical Perspective", 

European Journal of Communication, 21 (2): 189-211. 

Tait, Arch and Panfilov, Oleg (2006), "Rebirth of Russian Nationalism", Index on 

Censorship", 35: 142-148. 

* The Constitution of the Russian Federation (1993), Accessed on October 30, 2010, 

URL: http://www.constitution.ru/en/10003000-03.htm. 

*The Criminal Code of the Russian Federation (1995), Accessed on October 10, 2010, 

URL: http://www .medialaw .ru/laws/russian laws/txt/34.htm. 

* The Federal Law on Combating Terrorism (2006), Accessed on October 2010, URL: 

http://www .medialaw .ru/laws/mssian laws/txt/26.htm. 

* The Media Law of Russia (1991), Accessed on October 29, 2010, URL: 

http://www .medialaw .ru/ e pages/laws/russian/massmedia eng/massmedia eng.html 

*The Federal constitutional law on State of Emergency (200 1 ), Accessed on October 10, 

2010, URL: http://www.medialaw.ru/laws/russian laws/txt/23.htm. 

The Current Digest of the Post-Soviet Press (2000) "In Last-Ditch Survival Bid, TV-6 

Jettisons Berezovsky", LIV (3), 2002. 

The Current Digest of the Post-Soviet Press (2000) Unity, Putin Soar, opponents Cry: 

'Dirty Tricks!', LI ( 49), 2000. 

61 



The Current Digest of the Post-Soviet Press (2002) "TV-6 Loses Another Court Battle; 

End in Sight", LIV (2), 2002. 

The Current Digest of the Post-Soviet Press (2003) "Last 'Independent' Station Shut 

Down", LV (25), July 2003. 

The Current Digest of the Post-Soviet Press (2003) ''Nezavisimaya Gazeta Loses Its 

Founding Editor", LIII (23), July 2003. 

The Current Digest of the Post-Soviet Pr,ess (2004) "Media Coverage of Beslan Tragedy 

Is Uneven", LVI (25), October 6, 2004. 

The Current Digest of the Post-Soviet Press (2004), "TV Limits Coverage of Crisis, to 

Prevent Panic", LVI (35), October 6, 2004. 

The Current Digest of the Post-Soviet Press (2004), "Beslan Hostage Crisis Ends in 

Disaster", LVI (25), October 6, 2004. 

The Current Digest of the Post-Soviet Press (2008) "Putin Gives 'Farewell' Address, 

·Press Conference", LX (6),2008. 

Vartanova Elena, Zassoursky N. Yassen (2003), Television in Russia: Is the Concept of 

PSB Relevant? Broadcasting and Convergence: New Articulations of Public Service 

Remit, Gregory Ferrel Lowe and Taisto Hujanen ( ed), Nordicom, Sweden. 

Voltmer, Katrin (2000), "Izvestiya: Constructing Political Reality in Russia: Between Old 

and New Journalistic Practices", European Journal of Communication, 15 (4): 469-500. 

White, Stephen, Ian, McAllister and Oates, Sarah (2002), "Was it Russian Public 

Television That Won It", The Harvard International Journal of Press/Politics, 7 (2): 17-

33. 

62 



White, Stephen and Oates, Sarah (2003) "Politics and the Media in Postcornrnunist 

Russia", Politics: 23 (1), 31-37. 

Zassoursky, N. Yassen, (2002) "Media and Communication as the Vehicle of the Open 

Society: The Internet and the Global Society", The International Journal For 

Communication Studies, 64 (5): 425-432. 

63 



Appendices 



Media Law of Russia, 1991 (extracts) 

Source: http://www.medialaw.ru/ 

Chapter 3. The rights and duties of the journalist 

Article 8. The rights of the Jo_!lrnalist 

a) The journalist shall have the right: 

1) to look for, inquire, receive and spread information; 

APPENDIX 1 

2) to visit state organs, bodies of local administration, organizations, public and religious 

associations, political parties and their press services in the order, determined by such 

organs and organizations; 

3) to be received by officials in connection with the inquiry ofinfonnation; 

4) to get access to documents and materials, with the exception of documents and 

materials or their fragments, containing infmmation comprising a state, commercial or 

any other secret specially protected by the law; 

5) to copy, publish, announce or reproduce by any other method documents and materials 

subject to the observance of the requirements of the clause 1 of Article 16 of the present 

federal law and sub-clause 4 of the clause 1 of the present Article; 

6) to make recordings with the use of audio- and video-equipment, photography and cine­

photography, except for the cases provided for by the present federal law; 

7) to visit specially protected places of natural disasters, accidents and catastrophes, mass 

disorders and mass gatherings, and also localities where a state of emergency is declared; 

to attend meetings and demonstrations; 

8) to express personal judgments and assessments in reports and materials intended for 

dissemination under own name or the pseudonym; 

9) to refuse from dissemination of the message or the material under own name or 

pseudonym in case if the given messages and materials are against his or her convictions; 

65 



1 0) to remove his or her signature put under the report or material whose content was 

distorted, in his or her opinion in the process of editorial preparations or to ban the 

dissemination of the given report or material under his or her name or pseudonym; 

11) to spread messages and materials prepared by him or her under own signature, under 

pseudonym or without any signature. 

b) The journalist shall enjoy other rights granted to him by the legislation of the Russian 

Federation on mass media. 

c) The State guarantees to the journalist in connection with his professional activities to 

protect his honor, dignity, health, life and property as the person, fulfilling his or her 

public duty. 

Article 9. The Duties of the Journalist 

a) The journalist shall be obliged: 

1) to check the authenticity of the information, which is contained in the materials 

prepared by him or her; 

2) 3. to satisfy the requests of the persons who submitted information concerning the 

indication of its source, and also the authorization of a cited pronouncement; 

3) 4. to preserve the confidential character of information and/or its source except for 

cases, provided in the Article 16 of the present federal law; 

4) to receive the consent (except for cases, when it is necessary to protect public interests) 

to spread in mass media information about personal life of a private citizen from such 

citizen or his lawful representatives; 

5) to inform private citizens and officials about audio- and video-recording, photography 

and cinematographic recording while receiving information from these persons and 

officials, except for cases, provided by the present Federal Law; 

6) to inform the owner, publisher (broadcaster), editorial office about possible suits and 

presentation of other claims envisaged by law in connection with dissemination or 

message or material prepared by him of her; 

7) to decline the assignment given to him or her, if its fulfillment involves the 

infringement of law; 

66 



8) to produce as soon as required the identity card issued by his editorial office or any 

other document that certifies his identity and rights, when he canies on professional 

activities. 

b) The journalist shall also bear other duties established by the legislation of the Russian 

Federation on mass media. 

c) In his professional activities the journalist shall be obliged to respect the rights, lawful 

interests, the honor, dignity and business reputation of private citizens and organizations. 

Article 10. Accreditation. 

1. The owner, publisher, broadcaster, editorial office have the right to file its application 

with a state organ, local administrative bodies, organizations, public and religious 

associations, political parties for the accreditation of its journalists with them. 

State organs, local administrative bodies, organizations, public and religious associations, 

political parties shall accredit said journalists provided the editorial offices observe the 

accreditation rules, established by such organs, organizations, associations. 

The refusal to provide the accreditation can be appealed in the court of law. 

2. State organs, organizations, institutions which accredited the journalists shall be 

obliged to notify them in advance about their meetings, conferences and other events, to 

supply them with verbatim reports, minutes and other documents, and to create favorable 

conditions for recording. 

The accredited journalist shall have the right to attend the meetings, conferences and 

other events held by the accrediting organs, organizations, and institutions, except for 

cases when decisions have been taken to hold closed gatherings. 

3. The journalist may be deprived of his or her accreditation, if he or she and the editorial 

office have infringed the accreditation rules or information and documents which 

denigrate the honor and dignity of the organization that accredited the journalist and 

which runs counter to the reality, which fact has been confirmed by the court's decision 

that has entered into legal force. 

67 



Article 11. A Hidden Record 

The dissemination of reports and materials prepared with the use of hidden audio- and 

video-recording, photography and cinematography shall be allowed in the following 

cases: 

1) 1. if this does not infringe the constitutional rights and freedoms of a person and a 

citizen; 

2) 2. if this is necessary to protect public interests and if measures have been taken to 

prevent a possible identification of outside persons; 

3) 3. if the record is demonstrated by decision of a court of law. ---

Article 12. Inadmissibility of Abusing the Journalist's }Ughts 

The rights of the journalist stipulated by this Law shall not be used with the purpose of 

the concealment or falsification of publicly important infonnation, the spread of rumors 

under the guise of authentic reports, the collection of information in favor of an outside 

persons or organizations, which are not an owner, publisher (broadcaster) or their 

authorized body. 

It shall be forbidden to use the journalist's right to spread information with the aim of 
. 

discrediting a private. citizens or particular categories of private citizens exclusively on 

account of sex, age, race, nationality, language, religion, profession, place of residences 

and work, and also of political convictions. 

Chapter 4. The right to information 

Article 13. The right to receive information 

1. Through mass media private citizens shall have the right to operative receipt of 

authentic information about the activities of state organs, local administration bodies, 

organizations, political parties, public and religious associations and their officials . 
• 

2. State organs, local administrative bodies, organizations, public and religious 

associations, political parties and their officials shall submit information about their 

activities to mass media in reply to the inquiries of owners, publishers (broadcasters), 

68 



editorial offices, journalists, and also by holding press conferences, circulating reference 

and statistical materials and other forms. 

Article 14. Information inquiry 

The owner, publisher (broadcaster), editorial office and journalist have the right to 

request information about the activities of state organs, local administration bodies, 

organizations, public and religious associations, political parties and their officials. 

The request for information is possible both in oral and written form. 

The heads of the said organs, organizations and associations, their deputies, press service 

workers or other persons authorized within their terms of reference, or the authorities, 

whose activities were questioned by the information request, or their representatives shall 

provide requested information to the requesting person within three days after receipt of 

the respective information request. 

Article 15. Refusal to Submit Information and Delayed Information 

1. Refusal to submit requested information is possible if only the latter contains the 

information comprising state, commercial or any other secret specially protected by the 

law. A notification about the refusal shall be handed over in writing to the owner, 

publisher (broadcaster), and editorial office or to the journalist, within three days since 

the day of the receipt of the inquiry about said information. The notification shall 

indicate: 

1) the reasons why requested information can not be separated from the infonnation 

comprising a specially law-protected secret; 

2) the official who refuses to submit information; 

3) the date of decision-taking on the refusal. 

2. A delay in submitting requested information is possible, if the required data cannot be 

presented within three days. A notification about the delay shall be handed over in 

writing to the owner, publisher (broadcaster) or journalist within three days since the day 

of receipt of the written inquiry for infonnation. 

The notification shall indicate: 

1) the reasons why the requested information cannot be presented within three days; 

69 



2) the date, when requested information will be presented; 

3) the official who fixed the delay; 

4) the date of decision-taking on the refusal. 

The delay in providing the requested information shall not exceed 20 days. 

70 



Constitution of the Russian Federation (extracts) 

Source: http://www.medialaw.ru/ 

Article 29 

1) Each person is guaranteed freedom of thought and speech. 

APPENDIX II 

2) Propaganda or agitation exciting social, racial, national, or religious hatred and enmity 

is not permitted. Propaganda of social, racial, national, religious, or linguistic supremacy 

is prohibited. 

3) No one may be compelled to express his opinions and convictions or to renounce 

them. 

4) Each person has the right freely to seek, receive, pass on, produce, and disseminate 

information by any legal method. The list of information constituting a State secret is 

determined by federal law. 

5) The freedom of mass infonnation is guaranteed. Censorship is prohibited. 

71 



APPENDIX Ill 

Doctrine of the Information Security of the Russian Federation 

(extracts) 

Source: http://www.medialaw.ru/ 

The Doctrine of the Information Security of the Russian Federation is the body of official 

views on the goals, tasks, principles and main directions of ensuring the information 

security of the Russian Federation. 

This Doctrine provides the basis for: 

a) the shaping of the state policy of ensuring the infonnation security of the Russian 

Federation; 

b) preparation of propositions on improving the legal, methodological, scientific­

technical and organizational support of the information security of the Russian 

Federation; 

c) development of target-specific programs of ensuring the infonnation security of the 

Russian Federation. 

This Doctrine elaborates the Concept of the National Security of the Russian Federation 

with reference to the information sphere. 

I. INFORMATION SECURITY OF THE RUSSIAN FEDERATION 

1. The National Interests of the Russian Federation in the Information Sphere and the 

Securing Thereof 

The present stage in the development of society is characterized by the growing role of 

the information sphere which represents a combination of information, the information 

infrastructure, the agents that gather, form, disseminate and use information as well as the 

system of regulating the social relations arising from this. The information sphere, being 

a pivotal element in the life of society, exerts a strong influence on the state of the 

political, economic, defense and other components of the security of the Russian 

72 



Federation. The national security of the Russian Federation depends to a substantial 

degree on ensuring the information security, a dependence that will increase with 

technological progress. 

By information security of the Russian Federation is meant the protection of its national 

interests in the information sphere that are determined by the balance of the interests of 

the individual, society and the state. 

The interests of the individual in the information sphere consist in the exercise of the 

constitutional rights of man and citizen to have access to information, to use information 

in the pursuit of activities allowed under the law, for the purpose of physical, spiritual 

and intellectual development as well as in the protection of the information that ensures 

personal security. 

The interests of society in the information sphere consist in ensuring the interests of the 

individual in that sphere, in strengthening democracy, in creating a rule-of-law social 

state, in achieving and maintaining social harmony and spiritual renewal of Russia. 

The interests of the state in the information sphere consist in creating conditions for 

harmonious development of the Russian information infrastructure, for the exercise of the 

constitutional rights and freedoms of man and citizen in obtaining information and using 

it for the purpose of ensuring the immutability of the constitutional system, the 

sovereignty and territorial integrity of Russia, political, economic and social stability, in 

unconditionally ensuring legality, law and order, and promoting equal and mutually 

beneficial international cooperation. 

Based on the national interests of the Russian Federation in the information sphere, the 

strategic and current tasks are determined in the domestic and foreign policy of the state 

aimed at ensuring information security. 

73 


	TH189040001
	TH189040002
	TH189040003
	TH189040004
	TH189040005
	TH189040006
	TH189040007
	TH189040008
	TH189040009
	TH189040010
	TH189040011
	TH189040012
	TH189040013
	TH189040014
	TH189040015
	TH189040016
	TH189040017
	TH189040018
	TH189040019
	TH189040020
	TH189040021
	TH189040022
	TH189040023
	TH189040024
	TH189040025
	TH189040026
	TH189040027
	TH189040028
	TH189040029
	TH189040030
	TH189040031
	TH189040032
	TH189040033
	TH189040034
	TH189040035
	TH189040036
	TH189040037
	TH189040038
	TH189040039
	TH189040040
	TH189040041
	TH189040042
	TH189040043
	TH189040044
	TH189040045
	TH189040046
	TH189040047
	TH189040048
	TH189040049
	TH189040050
	TH189040051
	TH189040052
	TH189040053
	TH189040054
	TH189040055
	TH189040056
	TH189040057
	TH189040058
	TH189040059
	TH189040060
	TH189040061
	TH189040062
	TH189040063
	TH189040064
	TH189040065
	TH189040066
	TH189040067
	TH189040068
	TH189040069
	TH189040070
	TH189040071
	TH189040072
	TH189040073
	TH189040074
	TH189040075
	TH189040076
	TH189040077
	TH189040078
	TH189040079
	TH189040080
	TH189040081
	TH189040082

