PRESS AND POLITICS IN RUSSIA
1992-1995

M.Phil. Dissertation
By
Vidushi Chaturvedi

School of international Studies
Centre for Soviet And East European Studies
Jawaharlal Nehru University
New Delhi - 110067



RAETRIA A6 SGaaed
JAWAHAERELAL NEHRU UNIVERSITY
~ NEW DELHI-110067

CENTRE FOR SOVIET AND EAST EUROPEAN STUDIES
SCHOOL OF INTERNATIONAL STUDIES

CERTIFICATE

This is to certify that the dissertation entitled "PRESS AND
POLITICS 1IN RUSSIA, 1992-13895" submitted by Vidushi Chaturvedi,
in partial fulfiliment of the requirements of the DEGREE OF
MASTER OF PHILOSOPHY has not been submitted earlier for any other
degree to this or to any other University.

It 1is recommended that this dissertation be placed before
the examiners for their consideration for the award of the CEGREE

OF MASTER OF PHILOSOPHY.

rdle MA" M %‘”Wj

‘ ' R
Chairperson hd Supervisor

GRAM : JAYENU TEL.: 667676, 667557 TELEX:031-73167 JNUIN FAX:91-011-686588¢
z ' - : .

r



CONTENTS

Page No.
Preface I - I
Acknowledgement III - IV
Chapter 1 Introduction 01 - 13
Chapter 2 The Soviet Press 14 - 40
Chapter 3 Press In Russia 41 - 87
Chapter 4 Chechnyé Conflict
- “A Case Study' . 88 - 128
Chapter 5 Conclusion 129 - 148
Bibliography I -X

—k—km k= k K~



PREFACE

“The true inquiry is the developed truth,
whose scattered parts are assembled in the
result.'

- Karl Marx
(then a reporter for Horace Greeley)

We the inhabitants of the “Information
Age, ' know, that “Knowledge - Information,' 1is
what determines “Power' 1in the present global
paradigm. It is through communication
technology, information media, that the media
baron, Rupert Murdoch is trying to build inroads
into the developing countries, inorder to
manipulate and toy with their political

institutions.

In the present context, the Press has a
challenging role of not just mirroring c¢f what
the public wants and deserves, but also leading us
towards a higher civilization. The Press on the
one hand, is a radar, capturing the mood, pulse
and mental ideologies of the age, and on the
other, it is the beacon 1light, illuminating the
pathways of democracy especially in conflict

situations.



o

It has been interesting to find out the
changes, Russian Press has undergone, its nature and
extent. Answers to some pertinent questions like,
“Is freedom of Press A Myth,' Is there a dichotomy
between news treatment, by Russian and non-Russian
media?, and others have been attempted. Above all,
an understanding of the role of the press in

formulating public policies is sought.
i

11



ACKNOWLEDGEMENT

Holding the view that any serious study
is an individual endeavour, is mere
self-deception. Therefore it would be befitting
on my behalf to first of all, express gratitude
towards my Institution, which encourages and
inspires pupils to go in for inter-desciplinary
studies. I owe my gratitude also to all the
teaching staff of my Centre for suggesting the
right topic (i.e. 1its verbal format). Most
thankful and gratified for regular and
painstaking guidance, I feel, without Ma'am
Anuradha's indispensable help, this work would

not have materialised in the present form.

My hostelmates, and caring friends
deserve a heartfelt "Thanks' for spurring me when
I felt mired by troubling thoughts. The gratitude
towards my parents, is too deep a sentiment for

me to put into mere words.

111



For transforming my manuscript into a
more presentable, typed form, I greatly ~Thank'

Mr.Rajiv Gosain.

All the authors, whose articles and
write-ups I have referred to are conveyed

gratitude.

Lastly I must also convey my gratitude
towards the JNU Library and the IIMC, New Delhi
Library.
b44£L44jQé CJ&AZX;/bQAAZJdLL

VIDUSHI CHATURVEDI

Iv



INTRODUCTION

The press as an information media is the
sentinel of an 'open society'. Known as the
'fourth Estate', it provides for open
discussion of all public issues, and also
criticism of official policies which 1in
essence constitute the 1life and breath of a
democracy. Being the chief instrument for
instructing the public on the main iséues of
the day, it is more than just a business in
the sense of having public tasks and

corresponding public responsibilities.

The democratic form of society demands,
of its members an active and intelligent
participation in the affairs of their
community, whether 1local or national. An
egalitarian set-up therefore needé a clear
and truthful account of events, of their
background and their causes; a forum for
discussion and informed «criticism; and a

means whereby individuals and groups can



express a point of view or advocate a cause. !

James Reston, in “The Communication

Revolution in Politics' has written, "The

nineteenth century was the era of the
novelist; the twentieth century is the era of

the journalist!.

In the wake of the informatiocnal-
technology revolution now sweeping the world,
it beccomes highly interesting to analyse how
far communication and media is able to
correlate the responses to the challenges and
opportunities which appear both globally and

domestically on its horizon.

The world can be seen passing from an
industrial to the information age. Flow of
information in the same way as Glasnost or

1. McQuail Denis, "Performance Norms in
Media Policy Discourse: The Newspaper
Press", Media Performance Norms, Sage,
London, 1992.



openness in Soviet society triggered
political changes which in their turn paved
" the path for Gglobalisation of economic

activity.1

The printed word has played a
revolutionary role in demccratising society
since the past epochs. Wherever it went, the
printing press was involwved in matters that
exalted, stimulated or trouble man serving
not only the parties in power, but also the
revolutions of the spirit and body politic.
It carried forth the great debate of
Reformation, and disseminated the
extraordinary, 1intellectual output of the
Rgnaissance. Without the press there might
have been an enlightenment, but it is
doubtful if there could have been a French or

an American revolution.

1. Unnikrishnan P., "Meeting the Challenges of
Information Age". :



In medieval times, the metaphorical
'space' for unrestrained communication in
public was very 1limited, hemmed in and
overlooked by the power of church, state,
ruling class and local community. The virtqes
of public communication, other than the
largely one - way communication from church
and state and the public celebrations of
power and ritual, were little regarded. The
history of communication is in part the story
of the steady enlargement of this public
space. All forms of public expression and
publication were, in principle and practice,
answerable to authorities which were backed

by physical or spiritual violence.

The first stage of printing, beginning
from the invention of printing in the
mid—fifteenth' century , until the
mid-seventeenth century séw an extensive
challenge to and_ the fragmentation of the
“communication order'. The religious

disputes of the reformation turned initially



on the claims of individual <conscience

against the monolithic authority of the Roman

Church. Aside from the warfare and violence
against persons, the Reformatior was
characterized by propaganda, counter-

propaganda and intense dispute over texts and

acts of public communications.?
The second main period in the
. . .
development of 'publlc - communication,

lasting until the mid-nineteenth century, saw
the emergence, in political thought of the

concepts of a “public communication'.

Characteristic of this whole period was an
increased recognistion of the shared
interest, between individual <citizens and
authorities, 1in having some channels and
forums for the public expression and exchange
of information and opinion. By the nmnid

nineteenth century, the open expression of

opinion had been established as a legitimate



and normal feature of political life and even
as a right, especially after the wave of
revolution in Europe in 1848. These are
early versions of what came to constitute the
foundation of the ‘public interest' in mass
communication. They often have a dual
character, on the one hand recognising
essential right to freedom of expression and
political association, while on the other
hand setting limits to the publication in the
interests of state security, law and order or
good morals. Classic statements of press
freedom can be found in the Declaration of
the Rights of Man, the (1791) First Amendment
to the US constitution, as well as in many

European constitutional documents after 1848.

The early part of the present century
had been dominated by the “print media', the
latter by broadcasting and television,
ushering in an age cf mass media. The early
period was also marked by intense political

communication activity (the “age of



ideology') as well as popular products of the
new media industries - magazines, journals,

newspapers.1

Until the first world war there seemed
little that could hold back the advance of
the new “information' and “culture'!
industries. Much of Europe came to -
experience new forms of autocratic rule, a
reminder that mass communication, while
historically associafed with freedom, also
lends itself very well to control. Critics
of the new (capitalist) newspaper monopolies
drew much the same conclusion. At the very
least, events of the early twentieth century,
as well as the ‘“sensationalist' direction
often chosen by the mass popular newspaper
press, led widely to a 1loss of (informed
public) confidence in the nedia as fhe only
or best representative and defender of the

public interest in communication.



The immediate needs of the customers of
new communication services and of the state
(since the communication were seen as an
essential military, strategic and commercial
infrastructure) play a key part in the

regularity process. There has been continual

£

O

warfare between the controllers

(W]

communication “gates' in society (especially

proprietors, editors, Jjournalists) and all
those voices which want control over, or

access to, the media channels for their own

purposes.

In the matter of ~conflict between
authority and freedom, the histofical
progression might be summarized in terms of é
move from suppression (in the name of state
and religion) to prohibition, (selectively
applied) to permission, (of a limited Xkingd,
lin the name of liberty and of business), to
prescription (encouraging educational and
cultural goals) ; to libertarianism (a

market-based claim to unhindered freedom of



operation).1 The present state of media
institutions offers a mixture of all these
elements, even if suppression 1is no longer a
legitimate or viable modern option. In
addition the media institution is having to
adopt to great changes 1in communication
technology and to changes in the global

political economy.

Information today plays a crucial role
in maintaining the hegemony of the present
world powers. Not only through the creation
of concern, but also by the manufacture of
concern. Consumers are usually at the
receiving end and are not in a position to
influence the producers of information and

2

newvs. " Apart from being a source of

information, print media by being a conduit

of a society's T“self expression' is an
1. Ibid.
2. Harman ES & Chomsky N. 1988: Manufactur-

ing Consent: The political economy of
mass media.




essential feature of every civilized society
and hence every politically conscious society
will have to grant as well as protect
“freedom of expression', irrespective of
religious injunction and . political
limitations.l

Russia, having realized the importance
of a free, fair, and fearless media has cone
a long way. In the past under the strictly
regulated Soviet system, strict media control
was the hallmark. In this system, a

journalist's role was first to be an agitator

for the communist party's policies, the
second,i to be a source of controlled
information. The limited reports of the

state or’ party run media defined what
millions of people knew about their country
and the outside world. Today Russia is
witﬁessing the birth of an assertive,

non-conventional media.

1. Tufail A., Dissent and Freedom of Expression.

10



Like movie stars prone to changing
spouses with alacrity, Soviet news
organizations that once owéd allegiance to
CPSU (Communist Party of Soviet Union) are
shedding old identities. Millions of foreign
readers have begun taking interest 1in the
Russian Press. Even the chronically cynical
west circles realize that the cld frame work
of Soviet journalism has undergone profound

changes.1

The old "The-king-is-dead, long-live-
the-king", approach of significant sections
of the media remains a serious problen,
harming the whole process, says Vladimir
Pozner, winner of the 1987 “communicator of
the year' award. There is the continuance of
fhe uncertainties, and unimaginative approach
towards inter—vnational coverage - the best

1. "The Retreat of Moscow'", Times London,
. September 13, 1982.

11



example being “Indo-Russian Friendship!'
itself, which has arrived at a curious
defination where truth is subversive,
friendship has to be built on images that are
often entirely and sometimes consciously
false. Lastly, there is the very serious
problem of how fragile, how vulnerable and
reversible the whole process of
democratisation of the media is.?!

Questions of freedom from pressures and
constraints, on the one hand, and the
positive use of freedom on the cther deserve
serious consideration. It is comparatively
easy to investigate the former the implied
process of cause and effect, where the.main
variables can be identified in a fairly
precise way.2 However the study of the
latter 1i.e. the positive use of freedon,
freedom for some‘ chosen goal is what

provides meaning to the whole endeavour.

1. October 15, 1988, Blitz, Bombay.

2. Ibid. p.115.

12



Freedom can be said to have pursued its
purpose, if it helps in steering the
community towards effective and salubrious
policy formulation. The press not only
guides public-opinion but also is moulded, by
it and reflects its various dimensicns. It
is by performing this useful task, that it
serves the objectives of an egalitarian
society. Policy framers in a democracy get
to feel the pulse of the nation through this
mechanism, (which they can ignore at the
expense of their own official stature) and
thereby formulate policies which reflect and

serve the common masses, theilr welfare.

13



THE SOVIET PRESS

In his classic study of the Soviet
Media, Alex Inkeles noted that “the
concebtion of what is news, is everywhere
clearly dependent on the social system". In .
the USSR, he observed at the end of the
1940's, “not events, but social érocesses are
treated as news and regarded as Dbeing
newsworthy. Events are regarded as being
news 1in so far as they can meaningfully be
related to the process of socialist

construction.1

The fact that the two names most closely-
associated with the Soviet Union, Karl Marx
and Vladimir Ilyich Ulyanov Lenin, were
journalists, goes to prove the significance

1. McNair Brain, "Glasnost, Perestroika and
Soviet Journalism", "Glasnost, Peres-
troika and the Soviet Media, Routledge
pub. London, 1991 p.26.

14



of the media in forging a 1link between the
masses and their leaders who were to shape
their national, political and sopial destiny.
The founder of “historical materialism', Karl
Marx and Lenin, who led the movement which
applied Marx's theory to the overthrow of
Tsarism in Russia, spent a substantive
proportion of their adult 1lives working and
writing for newspapers and Journals, an
activity which helped them not only to
expound and propagate their ideas, but to pay
their bills too. Lenin's journalistic
activities were confined to the Russian
socialist press. When he became the leader
of So?iet Russia in 1921, Lenin's membership
card for the Moscow Soviet described his

profession as that of a journalist.

AMarx's contribution to the development
of the contemporafy Soviet media apparatus
was twofold. Elevated to the status of a
scientific world view, historical

materialism, and its corollary dialectical

15



materiélism were found to underpin the
functioning of all Soviet institutions,
including the mass media. Next, in applying
historical materialism to the world in which
he lived, Marx pioneered the establishment of
communist media organs providing early models
for later. generations of Marxists in Russia

and elsewhere to follow.1

The “German Ideology', argues that the
dominance of a class 1n economic, material
relations 1is reflected 1in and conditional
upon its dominance in the intellectual sphere
- the realm of 1ideology. The relation
between the dominant class and the structure
of ideas is postulated in the following oft -

quoted passage:

"The ideas of the ruling class are in
every epoch the ruling ideas: i.e. the class

which is the ruling material force of society

16



is af the same time an intellectual force.
The class which has the means of material
. production at its disposal, consequently also
controls the means of mental production, so
that the ideas of those who lack the means of
mental production are on the whole subject to

ig.nl

The principal means of producing and
distributing ideas is obviously the means of
communication, the media, which develop and
expand as the system does. In materialist
theory, under capitalism the means of
communication become on the one hand, the
basis for an increasingly rapid and
voluminous circulation of capital across time
and space, and on the other, crucial
superstructural institutions in the
reproduction of the social relations of
production. Through the media, materialism

argues, the antagonistic classes which make

17



up a social formation are “cemented!’
together. The medila, in short, are
functional to the reproduction of capitalism.
The second of Marx's contribution to Soviet
thinking on the media,-concerns his views on
its role in the construction! of the future,
classless society. (anticipated by Marx).
Like the bourgecisie under capitalism, the
proletariat would become under socialism "the
ruling intellectual force", by implication
;regulating the production and distribution
of ideas, and controlling, the means of
mental production'l. Only then would the
foundation of a classless communist society

be laid.

For Marx, not least among the
preconditions which were required before a
revolutionary transformation of capitalist
society, could take place, was the coming

into being of an effective communication

18



apparatus. The media, which in Marx's time
meant the Press and the , were an important
means by which the proletariat.would evercome
its isolation and become a class “for itself!
- a collective possessed of an awareness of
common class interests and the necessity of
revolutionary change. Establishing a
proletarian media thus became in the
materialist schema, an important political
priority and an essential element in
developing class, consciousness to its full

revolutionary potential.l

To implement this belief, Marx and
Engles established the first communist media
organs. In 1846, they formed the Union of
Communists. It's official newspaper, the
"Neve Rheinische Zeitung' is regarded by
Soviet historians of the media as the model
for subsequent communists' and workers'

newspapers, including those established by

19



Lenin and the Bolsheviks. One Soviet
historian of the media writes that T“Neve
Rheinische Zeltung', "appears as the
precursor of subsequent communist... and
Leninist, Bolshwik publishing, reflecting in
its pages the greatness and the multi - faced

character of the revolutionary epoch.1

In the struggle leading up to the
October Revolution and the establishment of
Soviet power in 1917 a crucial part was
played by the Bolshevik media apparatus.
This apparatus based on materialist ideas and
principles developed from Marx and Engels by
Lenin, displayed all the basic features which
have underpinned the structure and
functioning of the Soviet media systen

throughout the post-revolutionary period.

"Local newspapers", Lenin wrote when

elaborating his need for <centralisation,

20



"prove in the majority of cases, to be
unstable in their principles, devoid of
. political significance, extremely costly in
regard to expenditure of revolutionary
forces, and totally unsatisfactory from a
technical point of view. I' have in mind of
courée, not the technique of printing, but
the frequency and regularity of
publication".l For Lenin, both the struggle
aéainst economism, and the organizational
strengthening of RSDLP required a central

party media - an "All Russian' newspaper.

In an article written in 1899, while
exiled to Siberia for his political
activities, Lenin began to elaborate this
view and to develop a theory of the media,
which in its essentials, was to guide the
organisation and output of Soviet news and
journalism after 1917. The 1899 article

echoed Marx's point that the proletariat

1. Ibid, p.15.
~ ' Diss ) Wi
323.4450947 | q% —60 )
 c3928Pr lb'é\\] 21 /
SRR T T
TH6021 )

— e —



could not be expected to develop
revolutionary class consciousness while its
members remained isolated, 1localised and in
the grip of spontaneity. In 1901 he had
written that '"the starting point of our
activities should be the founding of an
All-Russian political newspaper. A newspaper
is what we most of all need; without it we
cannot conduct that systematic, all-round
propaganda and agitation... which is... the
pressing task of the moment." Without such
an organ, Lenin argued, "“local work will
remain narrowly “amateurish'. The formation
of the Party - if the correct representation
of that Party in a certain newspaper is not
organized - will to a considerable extent

remain empty words."

Such a newspaper would became the
vehicle for a party‘ wide discussion of
“revolutionary technique', and the ~forms and
rules for the conduct of affairs'. Through

it “the content of social democratic

22



propaganda and agitation' would be deepened

and extended throughout the country.

"The need for a central newspaper was

particularly acute in Russia, since," Lenin
argued, "in the more advanced capitalist
countries, the workers had, apart from

newspapers, numerous other means for the
public manifestation of their activities,
such as parliaments, trade unions and the
right to hold public meetings. 1In place’of
all that, yes, all of that, we must be served
- until we have won political liberty - by a
revolutionary newspaper, without which no
broad organization . of the working class

movement is possible.™

As early as 1899, Lenin had identified
what he saw as the two‘broad functions of the
Party Press. The first was ideological: what
Lenin later referred to as thé role of
“collective propagandist', and “collective

agitator', in the spirit of T“consistent

23



Marxism,' combating “economism' in particular
and what Lenin perceived as deviations fronm

Marxism in general.l

The distinction between ~propagandist!
and “agitational communication' was made at a
time when the Russian population and
particularly those whom the Bolsheviks
perceived as their main source of support,
‘was largely illiterate. It had, therefore an
important practical significance. After the
revolution, as Bolshevik literacy and
educational programmes had their effect, the
distinction lost much of its significance.
The Soviet media later incorpcrated
“agitation' along with the term “propaganda'.
As in Lenin's usage, propangada, continued to
advance "as a goal, the socialisation of the
members of society to communist
convictions... to disseminate a particular

image of social reality which corresponds to

24



the values of a socialist society; and ... to
create a particular kind of attitude towards
reality amongst the people to whom the image

is addressed.'1

All infermation appearing in
the news media of socialist societies can be
described as ‘ideoldgical' in so far as it
has been selecfed and presented on the basis
of subjective assumptions and value
judgements. Soviet news has been
distinctive, however, in 1loudly and openly
proclaiming its propaganda function of
teaching and reinforcing Marxist - Leninist

ideology, and of agitating the masses. 2

The second major function of the Presg,
for Lenin, was organizational. At the end of
1900, he wrote that the establishment of a
central party newspaper would encourage the
development of an organisation’ “especially

for the purpose of establishing and

25



maintaining contact among all the centres of
the movement, of supplying complete and
timely information about the movement, and of
delivering our newspapers and periodicals
regularly to all parts of Russia. Only when
such an organisation has been founded... will
the party posseses a sound foundation, only
then will 1t become a real fact and
therefore, a mighty political force.' Not
only did the newspaper play, Lenin wrote in

1901, the role of “collective propagandist!'

and “collective agitator', but that of
“collective organiser'. With the aid of the
newspaper, and through it, a permanent

<

organisation will naturally take shape that
will engage, not only in 1local activities,
but in regqular general work, and will train
its members to follow ©political events
caréfully, appraise their significance and
their effects on.the various strata of the
population, and develop effective means for
the revolutionary party to influence those

events. To maximise the effect of the

26



Bolshevik media as an instrument of
revolution, and after 1917, of socialist
construction, Lenin proposed a number of

principles for the guidance of Media workers.

They were, to put it succinctly - first,
partiality (partiinostlideonost); secondly
linkage with the masses (mass

evostlnarodnost); thirdly, truthfulness and
objectivity (pravdivostlobyektivnost); and

fourthly, openness (otkritost/glasncst).l

The manner of their practical
application, and the relative importance
attached to these principles have varied with
the shifting character of the regime
throughout the post-revolutionary period, but
no Soviet leader from Stalin to Gorbachev has
seen fit publicly to renounce them.

Consequently, they have been to Soviet

journalism what such principlas as
“objectivity', Timpartiality', “neutrality'
1 Ibid, p.19

27



and “balance' are to journalists in

capitalist societies.?®

Partiality is premised on Lenin's
assertion of “the importance of the
subjective factor in social development',
Partiality assumes that social consciousness
and the means by which it is expressed, such
as communication, have a class nature. There

can be no neutrality in cultural production.

The character of partiality - the direction
of 1its “bias' - 1is determined by class
interest. Using the term first in 1894,

Lenin defined partiality as “a commitment to
appraising events directly and openly, on the
basis of the point of view of a definite

social group.'2

The Soviet media set aside several days

throughout the year to honour groups of

- e ———— —— — — —— ——————

1. Ibid.

2. As quoted in Kunitsyn, 1971.

28



workers such as miners, steelworkers,
teachers and indeed journalists themselves.
On Press Day which falls on May 5, the media,
print and broadcast material extoll out the
virtues of the journalistic profession and
spell out its duties and responsibilities to

the Party and the State.

The decade of the eighties have seen the
Soviet news values changing in significant
respects. Attempting to define the

appropriate subjects of news coverage in the

Gorbachev era, contemporary Soviet
journalists cited Lenin's articles, ~“The
Immediate Tasks of the Soviet Press", ~0On the

Character of our Newspapers' and "A Great
Beginning', as the key texts, and quote
approvingly Lenin's demand for ~a little less
of the literary phrase, a little more of and
simple every-day affairs, and bread and
coal!'! The 1influence of Lenin's views

continued, as could be seen, or as was

29



apparent, from the then newspapers.l

However, economic news took precedence
over all otheg categories of output. Even
during the Chernobyl «crisis of April-May
1986, when events taking place in the USSR
were making headline news throughout the
world, routine economic affairs remaind at

the focus ovf Soviet media attention.?

One of the reforms which Mikhail
Gorbachev, as leader of the USSR from 19895,
ushered in to 1liberalise and modernise his
country was Glasnost, the other Dbeing
Perestroika. Glasnost was the more immediate
and probably the most vital of his—reforms.
Ofcourse, the term in itself was not new.
Its first usage can be traced to the reign of
Tsar Nicholas I in the mid - nineteenth

century, when it referred to “an exchange of

1. Ibid, p.24.

2. Ibid.

30



opinions within the bureaucracy about and
country's much needed social and economic
transformation. Soviet historians currently
engaged in reclaiming the Leninist essence of
Glasnost find Lenin's first use of Glasnost
in his seminal, 1902 work “What Is To Be
Done?' Here he first posed the question of
Glasnost as an indicator of Democracy,
insinuating the need for openness 1in the

conduct of party affairs.?

Gorbachev's usage of the term “Glasnost'
can be said to be closer to the English word
“publicity!’, meaning an opening of
discussion, a freeing of all the constraints
of expression, whether in journalism,
literature or the arts, that Stalin had
imposed on the USSR. Above all it involved
freedom of the Press, freedom to criticize,
and freedom of forms of activity 1like

religious worship, long denied. The

31



initiation of Glasnost, some scholars feel,
was quite 1intentional, because Gorbachev
thought that he <could use the glare of
publicity, with journals, free to criticise
the ineffecient state run enterprises, to
help enforce Perestroika, the restructing of

the economy and the society.

In the absence of “bourgeois' democratic
"forms such as political pluralism, the Soviet
media functioned as organs of socialist
democracy. They 1linked the Party to the
masses, and operated as a platform for the
transmission of views from below. Two
distinctive features, deriving significance
from this idea, in the Soviet news media,
were readers!' letters, and the institution of
the worker - peasant correspondent. In this
way the Soviet media constituted a channél of
two sided communication. Establishing a
return link from people to party they serve
as a platform for the expression of popular

opinion, and assist in the formation of that

32



opinion.1

The Soviet attitude towards the mnedia
was neatly summed up by the late Andreil
Amalrik when he wrote that the KGB spends
milliogs of roubles to stop people talking
and them millions more to find out what they
really think?. But there is more than just
absurdity in the situation. The Russians'
fear of information was one of the main
obstacles in the internal development and
external relations of Soviet Union. They
feared information coming 1in and going out
and circulating within their own country,
unless they could control it. This meant
that facts were suppressed or distorted, that
pébple at the top of the system 1lost touch
with those at the bottom, that plans were
based en false statistics and decisions on
1. Ibid, p.53-54.

2. 'The Retreat of Moscow', ‘Times, London,
September 13, 1982.

33



doctored information, that rumours abounded,
as a consequence of which the entire nation
remained isolated from the world. No state
can possibly modernise in such conditions or

play an effective role in the modern worid.

Communication media in the Soviet Union
was used as a regular propangada tocol to
further its interests in interhaticnal
affairs, relétions. The Communist
International (commonly called comintern) set
up in 1919 the first comprehensive, permanent
international propaganda organisation.
Comintern, nominally an association of
national communist parties, claimed to have
no links with the Soviet government.
According to Barron (1963, 243) Coninterm
directed the foreign parties. At the same
time the Soviet state security services set
up "disinformation office" to conduct
propaganda. According to Barron, propaganda
achieved spectacular success in influencing

public opinion and hence government policy

34



making in the West. At a time when the
secret political ©police were murdering
thousands of Soviet citizens, famous Western
authors, scholars, journalists and lawyers
acclaimed Soviet feats of "human
regeneration" and "social correction'". Even
as millions perished from deliberately caused
famines, playwright George Bernard Shaw,
praised Stalin feor blessing the Soviet people
with plenty.l This was a feat, no doubt, but
one to be associated with the propaganda

machine, i.e. the media.

In his book "Power of Words", written at
the height of the Cold War, Stuart cChase
(1953, 209 +) described how be imagined the
morning propaqandd exercise of a fictitious
Moscow politician who, to awaken himself,
would -hector his apponents: "They're

1. Kunczik Michael, "Images of Nations and
International Public Relations" Bonn:
Media and Communication Deptt., 1990,
p.212. -

35



Trotskyites, spies, Titoists, fiends,
provocateurs diversionists... stooges  of
moribund crisis ridden capitalised society."1
This characterization is not too far from the
standard of propaganda in those times and the
American counter-propaganda was no better.
And only recently. President Reagan called-the
Soviet Union an '"Evil Enmpire" while the

Soviet media compared him with Hitler.?

According to Koschwitz (1988) a
disinformation department was set up in the
KGB in 1959. Its task was to influence
public opinion: '"Media operators have the
purpose of stirring up in Western countries,
in the sphere of power of the international
class enemy, unrest, feeling of insecurity or
bewilderment, to disorientate, to destabilise
the climate of social opinion in central

domestic and foreign issues, selectively to

- - —— ———— —— e — ———— —————

1. Ibid, p.214.

2. Ibid.

36



disrupt the relationship between population
and leadership, or even to incite important
segments against the leadership."
Disinformation meant covertly ‘feeding a
carefully assembled false news item into the
opponents' communications system to influence
decision making process and/or public opinion
in the country concerned. Disinformation 1is
aptly described - "Propaganda is a long word

for the short word lie'.

The great advantage the soviet secret
services, (The KGB} had over Western secret
service was that, most Western democracies
have been open societies in which even
foreign journalists could move about at will.
According to Stanislav Levchenko a former
"Disinformation officer' 1in Japan 1in the
1270's, more than half the KGB's agents
abroad used the journalists' profession as a

coverl (for they alone would be in touch with

1. Ibid, p.217.

37



important decision makers and other
journalists i.e. they had easy access to

information).

However, the methods by which the USSR
communicated with the .world public changed
greatly in the 1late 1980's. 'When in 1960
Khrushchev wanted to draw attention <o
himself in the United ©Nations General
Assembly, he took off a shoe, waved with it
and banged the desk infront of him with it.
Later, Gorbachev or even his wife Raisa would
be seen on the cover of "Time" magazine. 1In
his book “Perstroika' Gerbochev remarked on
the public diplomacy of Americans: "They are
always demanding that we treat everything
confidentially but their own patience never
lasts longer than to the end of the
encounter. Once the meeting 1is over the
whole world finds out ten minutes later what

was dealt with in the “confidential!

38



meeting.1

Gorbachev agreed to the view that
improved communication ameliorated conflicts.
It has to be recognised, he said, that
foreian policy broposals in an age of mass
information and interest 1in international

problems would be accompanied by propaganda.2

The Soviet media, is not an adversary of
the government in the party. The change in
role is rather subtle, from looking at Soviet
developments from the government;s point of

view, it 1is now 1looking at them from the

people's point of view.? ——
1. Ibid.

2. Ibid, p.226.

3. Lomov Ivan, ~“Perestroika in Soviet

Media', (APN news Analyst in Moscow),
National Herald, New Delhi, April 20,
1988.

39



Succinctly speaking, the Soviet Union's
communication media has had much catching up
to do with its counterpart in the western
“open' socities. All through the vast span
of history, being pushed behind the iron
curtain, the medla saw and spoke what the
leaders of the country desired and demanded.
it was not “information' it catered to, but
“disinformation', to mentally feed the public
with well thought out publicity to suit their
vital interests. The media remained a
“propaganda - machine! operated Dby the

power-holders.

40




"PRESS IN RUSSIA!

The Soviet Press has itself undergone
severai phases of reform and transformation.
Under Glasnost there was factual support for
the view that it was the Press that led the
way to making it respectakle and a
cornerstone of Gorbachev's new policies.
Vitaly Korotich, a young Jjournalist echoes
the popular refrain, that mafia and fascism
thrive when criticism fails. He says, that
journalists 1like him have to fight on two
fronts - external, to the press - the
bureaucrécy. The latter is more dangerous. It
was left to the Russians to evolve a
philosophical explanation for the
increasingly popular and important role that
investigative Jjournalism plays, in society
like their's where basic freedom and-respect
for human rights although explicit in the

constitution have not been found to be part

41



of the day-to-day experience.l

In August 1990, a liberal press law was
adopted according to which a periodical could
be founded by any organization, institution
or private person. This 1is in keeping with
the view that the Press should be a private
group, discharging certain functions in the
public interest, rather than becoming a
public institution. It should remain,
moreover, in 1league with the people. 1In
abolition of censorship, this law provided a

legal, foundation for media independence.2

Strict media control had been a hallmark
of Soviet rule for decades. A Jjournalist's
role was first to be an agitator for
Communist Party policies and second to be a

1. Cushrow Irani, The Statesman, New Delhi,
November 15, 1989.

2. Pumpyansky Alexander, "Carrot and Stick:.

Pressing Times for Soviet Media", The
Statesman, New Delhi, February 14, 1992.

42



source of information. The limited reports.of
the state or party-run media defined what
. millions of people knew about their country
and the outside world. Mrs. Elena Bonner,
widow of human rights activist Andrei D.
Sakharov said that "press freedom could be
guaranteed through changes that will be made
in the Soviet constitutionl!". Production of
paper and printing plants are still part of
the state run economy. The economy cannot
produce enough newsprint. Sccres of
unofficial papers have sprung up reflecting
the country's new thrust for politics and
debate. “Rabochaya Tribune!', one daily
newspaper said that <shortage of newsprint
place in quest the single unarguable success

of Perestroika - Glasnost'.?

1. Porub Cansky J. Mark, "Press Freedom
Limited Withcut Paper", Bengkok Press,
June 17, 1990. :

2. Press Freedom Limited without Paper -

Mark J. Porubeansky A.P. in Moscow,
Bangkok Press.: June 17, 1990.

43



The old centralized communist economic
and political system which had dominated all
aspects, of Soviet 1life since the 1917
revolution was already heading towards
disintegration at the time of an attempted
coup by conservation forces in August 1991.
Its. failure after three days marked the
complete collapse of communistl rule,
inciuding the banning of, the once all
powerful Communist Party of the Soviet Union,
CPSU, and accelerated the process of economic

and political transformation.?!

The three days of the putsch in August
1991, were a hard and uncompromising test to
confirm its commitment to the newly acquired
freedom. The new media passed this test.
Noveya vreniya published an article under a
banner headline '"they staged é coup, but

their hands were trembling at the harshly

1. Felicity Barringer, "The Growing Pains
of Soviet Journalism", International
Hearold Tribune, September 6, 1991.

44



anti-coup issue". After the initial hasty ban
on pro-communist papers -  Sovietskaya,
Rossiya, and Pravda, which supported the
coup, the new leaders thought %wice and
lifted the ban a couple of days later. "The
Press has earned the bitter privilege to
become the first victim of the free market",
says one journalist. The much desired freedom
turned out to be freedom to die. Clouds seem

to have appeared on the political horizon.l

First the Russian pafliament adopted its
own Press law which was much worse than the
law of the USSR. The Russian law incorporated
such provisions as the duty of editors to
reveal their source of confidential
information on the request of the court and
investigators and a bar; on the circulating

materials made with the aid of secret video

taping or picture taking. The Russian law

1. Pumpyansky Alexander, "Pressing Times
for Soviet Media" Carrot and Stick", The
Statesman, New Delhi, February 14, 1992.

45



also provided for punishing journalists for
their disclosure of specially  guarded
secrets, Fortunately the. media was able to
repel the attack, pressurizing Mr. Yeltsin

into vetoing the reactionary law.l

Despite the multitudinous
transformations, the opening up, the more
breathing space provided to media, the new
governments attitude towafds the media has
not kept pace. But, says the editor of the
“New Times!', Moscow, with delicate
understatement, the governments' belief that
todays media can be controlled with a carrot

and stick may be wrcng.2

With the collapse of the central
authority and the integrating ideology of
communism there 1is 1little that unites the

republics apart from the strong economic

1. Ibid.

2+ Pumpyansky A. op cit.

46



independence forged over 75 years of state
planning. Important from the point of view
of the media 1is the existence of 113
recognised languages and five different
alphabets. Russians comprise just over half
the total population. No republic is
linguistically or ethnically homogenous.
Under communist rule, Russian was the
official language of the Union, although the
regional and local languages were widely used
in education and the media. There are great
disparities in 1literacy levels and general
economic development, which are reflected in
the media. Those in central Asian republics
(Kazakhastan, Kirgizia, Tajikistan, Turkmenia
and Uzbekistan) are considerably less
developed than in the other republics. Within
the later Moscow and St. Petersburg (formerly
Leningrad) and several other major cities are

better served than the smaller ones and other

47



rural areas.1

Acute econemic crisis and the
disintegration of all union institutions are
the two factors shaping the media. The
economic problems are similar to those
besetting other formerly communist countries
intent on establishing a market - Dbased
econbmy. In the media, the effects of the
crisis are felt in terms of the withdrawal of
government subsidies, sharp rise in
production costs and fall in «circulation
levels because of peoples' reduced purchasing
power. In a process, considerably accelerated
. after the coup, the republican authoritises
are taking control of Union and communist
party assets located on their territory such
as printing facilities and radio and
television transmitters. Most dramatically,

—— v - — ————— —— — ——————— - — —

1. Wendy Slater, "The world's News Media
1991, Russia," (The regional editor for
the Soviet Union and East European, for
Keesing's Record of World Events.)

48



all union  institutions such as the
broadcasting service are being "hollowed out"
through transfer of all or part of their
operations to Russian control. This |is
happening not least because under cémmunism
the Russian'Féderation was the only republic
not to have its own media organisations, the
all-union institutions doubling up as Russian
republican ones (an | arrangement which
exacerbated the widespfead feeling in other
republics that equality within the "Union of
Socialist Soviet Republics® was 1in fact

subjugation under a Russian Empire).1

The fate of earlier reformers 1like
Khrushchev, had made it clear to éorbachev
and his team, that the party apparatus could
clamp down on a reformer with considerable

ease. Gorbachev was aware of the short time

at his disposal. He was thus convinced of
the need to keep the public informed. This
1. Wendy S. Op.Cit.

49



was done through the policy of "openness",
For "Openness" alone could mobilise people,
for reform,, which in turn would spur the
“communication revolution' in the erstwhile

Soviet Union.!

A key aspect of the transformation which
should be taken into consideration 1is that

continuity is far greater than the plethora

of name changes, of everything from
republics!' official titles to cities,
political parties and newspapers, might

suggest. In so many cases, especially in
central Asian republics the new leaders are
the same old faces, who had been in charge
under communism. Their commitments to a
multiparty democracy, market based economy

and media freedom - universally pledged after

the coup - remain to be proved in practice.2
1. Chenoy M. Anuradha, "Systemic Change and
Systematic Collapse", Seminar 393 - May
1992. :
. 2. Wendy Slater, Op. cit.

50



Even Gorbachev, the originator and
. proponent of Soviet openness policies,
occasionally lambasted overzealous critics
and it was assumed that he was behind the
unsuccessful efforts in the fall of 1989, to
remove V.A. Starkov from the editorship of
“Argumenty i fakty' for publishing a reader
survey that <cast doubt on the leaders'
popularity. Moscow correspondent Bill Keller
reported that "Mr. Gorbachev and thecse around
him complain with mounting dismay that the
press has split the public into factions,
discouraged them with a steady diet of bad
news and raised the level of anxiety about

crime and ethnic unrest."

In the wake of critical media coverage
of Soviet miiitary intervention in Lithuania
in January 1991, Gorbachev brought before the
Supreme Soviet a proposél to suspend for at
least one month the new law of the Press and

its guarantees of freedom. According to

51



official transcripts of the session,
Gorbachev specifically levelled criticism at
“Moscow News' for alleging that "“there is
today a criminal regime, and thus the
Preéident (Gorbachev) is listed as a
criminal". He continued, "so what I want is
not only that this opinion of the founders of
‘Moscow News', but also the other side, be
printed". However, this motion was rejected
by the deputies, who instead authorized a
commission to explore means of ensuring

objective media coverage of national events.?!

Where previously, the primary role was
to disseminate and promote communisn,
encourage what was deemed to be socially

responsible behaviour, under the old style

state-owned media, under strict party
control, now, the aim was to derive a
1. Schillinger Elisabeth and Porter Cather-

ine, "Glasnost and the Transformation of
Moscow News", Journal of Communication -
41(2) Spring 1991. .

52



consensus on the ensuing political and
econémic reforms, the systemic changes. The
aim of the Soviet leadership in giving the
impetus to wide-scale “opening-up', was to
provide citizens with ample information about
their country to enable them to take aa
active part in iﬁs life, provide a forum for
debate and encourage the growth of civil

society.1

The irony ;f the above <claims are
brought out in a comment of Vitaly Korotich,
editor of the popular magazine ~Ogonyok', in
an interview, during the post reform period,
"To a large extent, Soviet journalism does
not favor facts as much as interpretation of
facts. Whereas, in the west, a newspaper
includes a large number of facts, we usually
have any.... The press is becoming more
interesting, but commentaries, rather than

facts, still predominate". This view |is

1. Wendy Slater, op. cit.

53



consistent with what Hopkin's expressed
twenty years ago that "the Soviet journalists
tend to a 1literary rather than a staccato
news style, to opinion and interpretation
rather than dispassionate transmission of
facts, and to discussiop of trends and
processes rather than descriptions of

individual isolated events".l

As with all developments, under what
came to Dbe called “perestroika’', the
restructuring of society, media freedom took
on-its own momentum. Thus a policy inspired
and encouraged by the 1leadership quickly
exceeded the bounds originally set. The
compaigning of journalists and more radical
politicians for true media freedom resulted
in a proliferation of views and titles in the
writen media and free reporting in the
broadcasting medié, all striving to breakway

from old bondages of State and Party.

1. Schillinger E and Porter C. op. cit.

54



The leadership attempted to create,
through the law on the Press and Mass Media,
a "law governed state!', that 1i1s to separate
State from society (a process which included
the creation of a directly elected
legislature, as well as the establishment of
an independent judiciary). For the first
time, this 1law prohibited censorship and
granted all citizens and groups the right to
establish a "Mass Medium" subject only to
registration by the appropriate authorities.
It provided the right of access to
information, with penalties for those who
obstructed journalists, guaranteed the
protection of individual privacy and
contained a 1libel clause. It prohibited the
dissemination of state secrets, calls for the
violent overthrow of the state, pornography
and incitement to cfime or racial or

religious intolerance.

The news media were subjected to

repeated attempts to bring them back under

55



control, both directly through censorship and
indirectly through economic pressure (such as
) restricting access to printing facilities).

It deserves reiteration, that the abortive
coup of August 1991, revealed the extent to.
which the changes were wrought in Soviet

society, not least as a result of increased
media freedom, debate and information. As cne
of their first moves the coup leaders banned
all but a handful of newspapers and closed
down the <central radio and television
stations. In response the editorial officials
of banned newspapers combined efforts on a
single clandestine paper, and broadcasting
journalists voted to go on indefinite strike.
Observers noted that a greater access to
information via satellite, short-wave radio
(foreign stations were not Jjammed in the
cbup) and fax machines as well as the
population's | greater political
sophisticatibn, partly fostered by the
media's freedom to debate issues were major

factors in defeating the attempted takeover.

56



Not much can be said about media
concentration, under the current
circumstances, except that the retention of
print and broadcasting media in the hands of
republican authorities has been recognised by
observers as a threat to media freedom in the
same way that the old monolithic structure
prevented free expression. Critics are of
the view that outside the mzin cities, away
from the epicenter of reform, local political
leaders retain a virtual monopoly of the news

media.?l

The current buzzword, "pluralism", seems
to have displaced a traditional 1list of
journalistic ‘ethics headed by high idealism
(idealnost) and communist party loyalty
(partiinost). Yakovlev and similar other
Glasnost editors have operationalised the

concept thfough negative reporting and

——————— — — t—— - ——— - - tan ——

1. Wendy Slater, op. cit.

57



hard-hitting polemic essays.

Pluralism was the subject of a colunn,
written by historian N. Shastiko : Not so
‘long ago, the word "pluralism" was mainly
heard among scholars. Other mortals who
looked it up in the dictionary discovered
that it was a '"false, idealistic philosophy",
Pluralism Seemed to be something abstract and
outlandish. Now it seems to be an essential
quality of our life a quality each of us has.
For a long time we were made to believe that
there was only one truth, only one spiritual
value, only one progressive trend in art,
only one main road of development. The rest
was heresy, alien, vicious and to Dbe

eradicated.l

The predominance of substantive, hard
subjects over softer ones, the prediliction

for negative subjects and negative

- — —— —— ——— —— — ——

1. Schillinger E and Porter C. op. cit.

4

58



commentary, the growing passion for pluralism
and the new emphasis on timely and
controversial topics <clearly indicate the

nature and magnitude of change.1

On scrutinizing the news sources, it is
revealed that the main source of all domestic
and foreign news for all media are the
Telegrafnoye Agentstvo Sovetkovo Soyuza

(TASS) and Novosti agencies.

Only the larger media have
correspondents around the country and abroad
or can afford do subscribe to the
international news agencies. Most of the
media rély on agencies to supply them with
news from outside their immediate regions.
The government abolished foreign - currency
subsidies to national newspapers to pay for

foreign correspondents.

59



Founded in 1918, TASS was made a state
committee under the Council of Ministers in
1971, In the aftermath of the coup, it was
reofganized to be free of government control.
TASS is one of the world's largest agencies:
it has a vast network of correspondents at
home and in over hundred countries worldwide,
around four thousand subscribers at home and
one thousand abroad and its wofld_service is

distributed in eight 1anguages.1

Novosti was set up in 19261 primarily to
supply information and promotional material
about the Soviet Union to other countries and
to provide assistance to foreign
correspondents visiting or accredited in the
Soviet Union. It was reorganized in 1990 and
brought under the jurisdiction of the Russian
Federétion Government in August 1991. Its
information service was set up as a

subsidiary company at the same time.

1. Schillinger E and Porter C. op. cit.

60



Since the opening of Soviet society to
individual economic activity and the relaxing -
of censorship, several independent news
agencies have been set up. One of the
largest, 1interfaks, is a Jjoint venture
between Radio Moscow ad a French-Italian
consortium. It is widely used by foreign news
services. Another important news agency is

Postfaktum.

All republican governments. of the
erstwhile soviet union have more or less,
founded or expanded their own news services
as a symbol of their independence and as a
means of putting over their views 1in an
increasingly polarized society. In some cases
they have done so by appropriateing TASS
facilities in their republics. Apart from
Novosti, there are ele?en republican
agencies: Armenpres in Arﬁenia, Azerinform in
Azérbaijan Belta in Byelorussia, Sakinform in

Georgia, Kztag ‘in Kazhakhastan, Kiztag in

61



Kirgizia, Moldova-pres in Moldovia, Khovar in
Tajikistan, Tia in Turkmenia, Ratau in
Ukrain, Uztag in Uzbekistan. The Russina
Federations' agency, Rossiyskoye
Informatsionroye Agentstvo, (RIA) was merged
with Novosti in September 1991. As their
activities expanded, these‘ agencies are
becoming increasingly important suppliers of
news from. their republics. Governnent
departments, including the Ministry of
Defence, and other Organizations have also

established news services of their own.?t

There is now broad spectrum of opinion
represented in the Soviet press, as many new
titles have appeared and established
publications have fundamentally changed their
stance. Most newspapers and magazines are
sold by subscription, organized centrally
’through the post office. Papers are also on
sale at kiosks and pasted up on boards at

public places.

62



The press, transformed in -terms of
. quality and diversity, is in deep crisis.
Not only is it suffering. from the impact of
the general economic malaise, but also due to
the collapse of outdated production
technology. The collapse of the distribution
system, and perhaps most importantly, an
acute, paper shortage, are other factors
deepening the crisis faced by the press. The
acute paper shortage is the result of
increased demand for newsprint which old
equipment is unable to satisfy, and Finland's
halting of supplies because of soviet failure
to.  pay debts. Printing of various
publications has been disrupted and some have
had to suspend Sunday - | editions for
instance, and economise. Some newspapers are
also reported to be in financial doldrums as
a consequence of rising prices of newsprint.
The econonic implications of freeing
newsprint prices was that covér prices -of
newspapers rose steeply, in many cases by a

factor of two or three. As a direct result,

63



and also because of the general decline in
living standards, newspaper subscription fell
by 35 percent for all-union newspapers and by
54 percent for periodicals. This trend is

most likely to continue.

Foreign publications are delivered to
the eﬁtire territory of the Soviet land in
exchange for soviet publications sent abroad.
The government decided in 1990 to cut the
funding of exports because of the shortage of
hard currency, thus making the purchase of
foreign publications difficult. Individuals
were allowed to subscribe to them, but only
for hard currency (since the rouble is
non-convertible), effectively placing foreign
newspapers and magazinés beyond the feach of

all but a few.

In 1989-90, 8,622 newspapers were
published in the Soviet Union, as per

official data, including 32 all union papers

64



based ’ in Moscow, 171 republican, 98
autcnomous republican papers, 338 regional,
729 city papers and 3,680 papers published by
large industrial and agricultural
enterprises. Over 3,000 newspapers are
published in 1languages other than Russian.
Some 200 appear daily 275 on weekdays, 3,600
triweekly and 2,600 weekly. The number of
titles published 1in different republics
varies widely, matching the disparities in

literacy levels and economic development.

From the 1917 revolution until the
mid-1980s the soviet press was dominated by
Pravda and Izvestiya, the organ of the
Communist Party and the government
respectively and probably .the best Kknown
titles outside the country. The former tended
to concentrate on domestic issues and fhe
latter on foreign affairs, while it was
commonly accepted that neither's content
lived up to' its 1little ("Truth' and “News'

- respectively) Both had circulations running

65



into many millions. Under glasnost many
. readers deserted Pravda because of its
conservatism. It was briefly banned after the
coup, as mnentioned before, and when 1t
reappeared it described itself as an
independent “community' paper. Izvestiya, on
the other hand grew in popularity as it moved
to a more reformist stance and strengthened

the quality of its reporting.l

Before the coup, the other established
all-union papers were published either by the
communist party or mass organizations. They
included Trud, the trade union paper,
Selskaya, Zhizn, éatering to the demands of
farmers, and Krasnaya Zvezda, published by
the Ministry of Defence. All three were
strongly conservative. The only. exception was
Komsomolskaya Pravda, which published .
controversial material and enjoyed growing

popularity and influence, in sharp contrast

1. Schillinger E and Porter C. op. cit.

66



to its parent organization, the Young
. Communist League (Komsomol) several of these
paperé were relaunched as independents in the

post reform period.

The main papers of the Russian
Federation rival the All - Union press in
influence, if not in reach. Two which are
often considered all unicn papers are
Sovetskaya Rossiya, which was hardline
conservative before the coup and tends to
promote Russian nationalist sentiment and
Rabochaya Tribuna, the Russian trade Union
paper. The Moscow and St. Petersburg papers
are also available in many other cities and
are imporfant opinion formulators. They

include the radical Moskovskaya Pravda, the

only regional newspaper available on
subscription . throughout the country.
Moskovsky . Komsomolets, and " Sankt-
Petersburgskiye Vedomosti (formerly
Leningradskaya Pravda), the voice of the

city's radical <council since the late

67



eighties. Both also publish more 1locally
distributed evening “editions, Vechernyaya
Moskva and Vecherney Sankt Petersburg. When
the Moscow and Leningrad city bkrancnes of the
communist party took sole control of the
cities! newspapefs in April 1990, the Moscow
council announced the formation of two new
independent papers. One of them, Nezavisimaya
Gazeta, has become one of the best-informed
and most popular of the new launches. Another
recent arrival that has assumed significance

is Megapolis Ekspress.

The parliaments and governments and
formerly the local communist party committees
of the autonomous republics and — other
regional districts across the country also

publish dailies or weeklies.?®

Weekly newspapers and magazines have

become increasingly popular. Reflecting the

1. Schillinger E and Porter C. op. cit.

68



political and economic upheavals of recent
years and the demand for information, some
news and current-affairs titles in particular
enjoy very high circulaticns, although all
have been hard hit by the slide in
subscriptions. Foremost among them is
Argumenty 1 Fakty, an independent weekly
tabloid whose circulation soared from
1,500,000 in 1986, to 35,000,000 in 1990
making it the largest publication in the
world. It has built 1its reputation on
revelations of corruption, political
radicalism, and efforts to stimulate debates
on major 1issues through it emphasis on
readers' letters. Two other news weeklies
which have thrived on the new openness are
Ogohyok, an early champion of glasnost which
also does not shy from tackling sensitive or
previously taboo subjects. (so is its
reputation). Moskovskiya Novosti, which comes
out in English, French and Spanish as well as
Russian 1s distributed woridwide, and 1is

another well known and liked paper.

69



Literaturnaya Gazeta, a uniquely Soviet
phenomenon, 1is published by the Union of
writers and examines social and political
issues as well as literature in a two section

format with indepth interviews and articles.

Given the interest in economic reforn,
the business sector has undergone great
expansion, with several western investors
setting up Jjoint ~ventures for specialist
financial and commercial publications. Two
more general titles are Kommersant,
relaunched after 1990, after an absence of
seventy long years, and now, it has become a
serious competitor to the established
Ekonomika i 2Zhizn on the strength of its

investigative reporting.

The great demand for inter-national
news is met by Za Rubezhom, which includes
translations from foreign newspapers, Novoye
Vrenya (from the MNoskovskaya Pravda stable)

and Ekho Plahety. The post-glasnost period

70



witnessed the emergence of hundreds of,
. unofficial publications brought out Dby
associations, groups and individuals and
covering a very wide range of subjects.
Generally denied access to resources,they
were invariably financially insecure and many
were unable to establish themselves. It is
unclear how many will survive the strained

economic circumstances.

Under the Law on the Press and Mass
Media all mass media had to re-register
stating their 'founder', that is the owner or
the body of which it was the "official
organ', and the relationship between the
editor and the founder. To formulize their
independence, many newspapers and magazines
defined their founder as an editorial
collective. After the coup party-owned
presses in the Russian Federation were
brought wunder the control of the Russian
government inorder to hand thgm over to

public enterprises and associations to be

71




formed on the basis of the printing
facilities. The Russian government also
pledged financial help for journalists who
wanted to make their publications

independent.1

The potential independence of the mass
media remained an issue for the post-coup
Parliament. During the 1992 April Ccngress of
Peoples' Deputies, a number of
Parliamentarians wanted to put the media's
handling of government affairs on the agenda
for discussion. Many of the deputies had
clearly expected the unequivocal support of
the press, and their complaints largely
concerned the media's critical approach to
the work of the Congress. Some newspapers
like. Izvestia got singled out for their
so-called non-objective coverage of :23;//’

congress. When the Russian Guild of

1. Stater W. op. cit.

72



Parliamentary journalists1 protested the
government debate over what they considered
regular journalistic commentary and analysis,
the item was pulled from the agenda, but of

not without considerakle debate.

The government =~ in  Russia can be
witnessed playing a —capricious game of
favourities with the subsidies it grants.
Determining eligibility for subsidisation is
now done almost openly on the basis of a
newspapers' loyalty to the government:
Rossiskiie Vesti (Russian News), controlled
by Yeltsin, is fully funded by the Russian
government; and Komsomolskaya Pravda
(Komsomol  Truth) receives a government
subsidy, as also Rossiskaya Gazeta, which

1. The Russian Guild of Parliamentary
Journalists was created during the
tenure of Anatoly Lukyanov and Speaker
of the Parliament by journalists who
reported reqularly on political affairs.
The goal of the,quild is solidarity
against government pressure on media
coverage of political affairs.

73



remains the formal publication of the
Congress of People's Depﬁties and sympathetic
to the Parliament. Pravda receives no
subsidy, and is instead financed by a large
bank loan.l Well known newspapers such as
Moskovskie Novosti, too depend on subsidies
for more fhan ten percent of their budget.
Aleksei Puskhov, the Deputy editor 1in chief
succinctly remarked, "It 1is an issue for
2

us... Do we criticise Ruslan Khasbulatov,

who will then refuse us money tomorrow?"3

The most bitter post coup controversy
seemed to have developed between the Supereme
Soviet and Izvestia on 23 August 1991,
immediately after the coup, a groﬁp» of

o o — o —————— ——— ——

1. Jensen Linda, "The Press and Power in
the Russian Federation," Journal of
International Affairs, Summer 1993.

2. Speaker of the Parliament.
3. A Pushkov discussed subsidies and other
pressures on the press in Moscow, at the

Institute for the study of USA and
Canada, Moscow, 21 May 1992.

74



Izvestia correspondents. led by
_ Editor-in-Chief, Igor Golembiovsky requested
registeration of the newspaper as an
independént joint stock company, freeing it
from its long time tie to the Supreme Soviet.
The registration was granted, leading to the
surrender of Supreme Soviets' control over
‘the newspaper. Despite this, Khasbulatov, the
speaker of the Parliament denied recognition
to this decision. Over the course of the
next year and a half, he forced parliamentary
decrees to nullify independent registration
of the newspaper and reinstating it as an arm
of the Supreme Soviet.l It is needless to say
that this conflict increased the difficulties
for Izsvestia's journalists in maintaining an

1. Izvestia was registered on 23 August
1991 and received its "Certificate of
Registration as a News Media Outlet",
No. 1057 from the Russian Federation,
Ministry of Press and Public Informa-
tion. The registration owners are the
"Journalists and Staff of Izvestia
Supreme Soviet Resolution, 3686-1, "On
the Publishing House, Izvestia", 20
October 1992.

75



objective line in relation to certain members
of the Parliament. However the Russian
constitutional court passed its verdict, on
May 19, 1993, concerning the relationship of
the Supreme Soviet and the newspaper. Iﬁ
declared the‘ Supreme Soviets' resolution
claiming ownership of Izvestia

unconstitutional.?

These and such other precedents in
media-government relations, seem to insinuate
that the Russian media remains more notéble
fof their politicization than for their
independence. Most of the individuals-
involved 1in the media feel compelled to
participate in the political and resource
struggle and thus alligh themselves with some
force or movement in society. Major organs of
the media can be in fact lined up along the
spectrum of the current political struggle

1. .Supreme Soviet Resolution, "On the Newspaper
Izvestia', No.3333-1 of 17 July 1992.

76



(as is evident from the <chart shown
alongside.) Even infrequent readers and
viewers are able to quickly label Moskovskie
Novosti and Izvestia as pro-President and
anti-Parliament, Pravda and deietskaya
Rossiya as pro-Parliament and anti-President:

and Den (Day) as reactionary hard-line.

77

B i - ———— - ——— —

1. J. Linda, op. cit. p.114

77



POLITICAL ORIENTATION OF THE CENTRAL RUSSIAN PRESS

Publication

Estimated
Audiance

Conmentsqon Political
Loyality

Argumenty i fakty (Arguments)
and Facts

Commersant (English-language
weekly)

Den (Day)
lzvestia (News)

Kommersant (Businessman)
(Russian Daily)

Krasnaya 2Zvezda (Red Star)
Kuranty

Literaturnaya Gazeta (Literary
Gazette

Moskovskii Komsomolets (Moscow
Komsol )

Moskovskie Novosti (Moscow News)

Nezavisimaya Gazeta (I[ndependent
Neuwspaper)

Novoye Vremya (New Times)

Ogonyok (Flame)

Pravda (Truth)

Robochaya Tribuna (Workers' Tribune)
Rossiskaya Gazeta (Russian Gazette)
Rossiskiie Vesti (Russian News)
Sovietskaya Rossiya (Soviet Russia)
Trud (Labor)

Zhurnalist (Journalist)

12,772,000
200,000

150, 000
1,100,000
150, 000

223,596
150,000
500,000

1,516,000

800, 000
100,000

N/A

N/A
500,000

N/A
790,000

150,000 Controlled by President

600,000

N/A

N/A

Support from President
Independent business
(Joint-stock company)
Support from Supreme Soviet.
Influenced from President

Independent Business
(joint-stock company)

Support from Military/Govt.
Influenced by President

Geared towards refor minded
intetligentsia

Support from President

Support from President

Support from President

Support from President
Indeperdent and Pro-reform
Support from Supreme Soviet
Conservative

tontrolied by Supreme Soviet

Influenced by Supreme Soviet

Conservative

Trade journal for journalists
pro-freedom of the press.

.......... LA R R R i i R L R R T T E e Ly Sy IRy U S

Source: Russica Information Service - a joint-venture with Dialog, a Western, on-line information service and CNN Moscow; Calculations of

estimated audience are also from the mastheads of the printed publications.

N/A = Not Available

1. The closet type of affiliation is denoted “contralled" - meaning “under the su
individual. *"Influenced" refers to private influence as the result of persona

rvision of" and funded by the respective entity or
ties to the editors, or partial control of the re-

sources. The loosest type of affiliation is denoted "supported" - meaning that the particular media organizaticn is in general
politically independent but electively supportive of the Supreme Soviet or President, as indicated,l although not in every case.

78



POLITICAL ORIENTATION OF NEWS AGENCIES

T " G T — - " e — - —— —— —— A —_————— —— - —————————— - ——— — T ———
—————————————————————————————————————————————————————
—————————————————————————————————————————————————————
—————————————————————————————————————————————————————
—————————————————————————————————————————————————————

79



Yeltsin's sacrifice of some of the key
reformers in his government in a bid to
appease the conservative factions and to
maintain Yegor Gaidar as Prime Minister
created a furore among journalists. This
array of forced resignations so agitated
journalists that even the most neutral of the
media jumped into the fray, manifesting that
media support for the President was
restricted when he was not perceived as

acting in the interest of reforms.?!

In both the print and television media,
Yeltsin's ousting of Yakovlev as head of
Ostankino was a widely, publicized story -
probably an indication of  journalistic
solidarity, Moskovskie Novosti ran a cover
photograph of its former editor-in-chief with

1. Resignatiosn included those of Galina
Starovoitova, presidential advisor;
Mikhail Poltoranin, Minister of Informa-
tion, Gennadi Burbulis' The President's
State Secretary; and Yegor Yakovlev,
head of Ostankino television.

80



the years 1968, 1991, and 1992 put in bold -
1968 for the year when Yakovlev was booted
out as the head of Zhurnalist (journalist);
1991, when Moskovshie Novosti was clcsed down
by the coup plotters and 1992 when Yakovlev
was removed from the Ostankino Television.
Vitaly Tretyakov, editor-in-chief of
Nezavisimaya Gazeta, wrote an article calling
the dismissal of Yakovlev, "a tactical error
of the President fraught with bad
consequences," and heralded the move as the

"beginning of the end of free speech".l

In the print media, on the far right,
Den (Day) published derogatory poetry and
slogans about Yeltsin and Gaidar. They gave
front page Coveragé to the claims of the
peoples' congress that Yeltsin's "Appeal to

the People" in his December 10 speech at the

1. Vitaly Tretiakov's editorial, Nezavisimaya
Gazeta, November 27, 1992, p.l.

81



congress was unconstitutional.? Along with
the text of a separate appeal to the people
on behalf of the conservative deputies of the
congress, published the following verses:
"Yeltsin, how much ionger will you torment
Russia? VYeltsin return the stolen Soviet
Union! Yeltsin, your people lie! Yeltsin, you
have poisoned the Soviet Army! Yeltsin, where
are the fruits of our labours? Yeltsin you
have let spies in the government, you have
strangled culture, suffocated science!
Yeltsin, the children of Russia detest you!
Yeltsin, veterans spit in your footsteps! You
are covered in blood! get out!" This was
published in the Den December 13-19, 1992.
If also published the following oﬁ Yegor
Gaidar: "Americans think Jeffrey Sachs is an
idiot; Gaidar is a Sachs manner!™" In the
moderate and pro-reform press, Moskovski
komsc molets, Kuranty and Izvestia focussed

on Yeltsin's activities, offering support to

- s v . - — o ————— —— —

1. J. Linda., op. cit. p.117.

82



Gaidar as Prime Minister and pointing out

Khasbulatov's violations of protocal.1

During the early months of 1993,
Khasbulatov matched VYeltsin's every step
towards media control. An '"anonymrous, mono
draft resolution" of the Supreme Soviet, the
origin of which many attributed fo
Khasbulatov, proposed wrestling control of
subsidies and other privileges tc newspapers
from the Ministry of the Press - a
Presidential body - and giving the privileges
to the Supreme Soviet. Khasbulatov moreover,
also vowed that he would close down Yeltsin's
Federal Information Centre by having
Parliament 1issue a decreed declaring it

unconstitutional.?

1. The front page article of Kuranty,
December 11, 1992 included "Is Yeltsin
Right? and blared titles like, "with
this Congress, we're on the wrong
track". Moskovskiye Komsomolets,
December 11, 1993, said "Decembrists
Wake Up Yeltsin."

2. J.Linda, op.cit. p.120

83



The post congress encroachments on the
media by the President and the Parliament,
were mild, as compared to the events of late
March 1993. On March, 24 Yeltsin appeared on
TV to announce "special executive rule" in
Russia, alongwith two new decrees on the mass
media. The first, "On Defence ¢f the Freedom
of the Mass Media", declared that the mass
media was defended by the laws and the
President of the Russian Federation.l 1In his
decree, Yeltsin also warned state organs and
other organisations against interference in
the free work of the media and called on the
Ministry of Foreign Affairs to take the
necessary measures to proteét the state
television company, information agencies and

publishing houses. 2

—— - — e - ——— T ———— — m_ ———

1. Address of the President of the Russian
Federation", channel 1, March 24, 1993.

2. "Oh the Defense of the Freedom of Mass

Information" Decree of the Russian
President, No.376, March 20, 1993.

84



Irrespective of the fact that neither
decreed was immediately implemented,
Yeltsin's steps proved what most journalists
already realized; as a vital tool for
manipulating public opinion, they were in the
line of fire in the showdown between the
President and the Parliament. Not even
Yeltsin, democrat, though he is reputed to
be, could afford to fight this <critical
battle without the media as a weapon in

hand.1

Soviet historian Yuri Afanasiev, among
other like minded scholars, links press
fredom, press performance in the provinces,
to the strength and integrity of the local
| party organizations, whose power still
prevails in many areas. Though glasnost is a

necessary precondition for journalistic

experimentation, it has not catapulted every

1. J.Linda, op.cit. p.121.

85



national publication into prominence. Even
. through press organizations located at or
near the political centre of the country are
more likely than provincial media to test the
limits of free expression 1in the present
political environment, geography alone does
not determine press performance. Mass media,
even though 1is 1likely to be shaped by the
political orientation of their parent
organizations and powerful individuals, such
influence is not absolute. The fluid state
of the Soviet Mass Media makes any long term
predictions about the future, hazardous, if
not pointless. The founders of the “Moscow
News'! feel that a newspaper cannot exist only
as a museum exhibit, even if it is the museunm

of democracy.1

All revolutionary pressesare processual,

on the way to becoming something else.? The

—— ——— ——— —— - ——— Yo —— —

1. Schllinger E. and Porter C. op.cit.

2. Ibid.

86



current period may be a rare point in media
history, a narrow window in time when
political authority has ceased to exert
control and economic constraints have not yet
emerged to curb editorial imagination.

The Russian media has snapped the
umblical <chords of the past, but only
partially. Today, the media is more notable
not for independence, but for politicization.
The obvious and sometimes covert attempts of
the ruling regime, power, to control the
press continues. The helplessness of a
deputy editor-in-chief, Aleksei Pushkov, is
_implicit in his words, - "It is an issue for
us.... Do we criticise Ruslan Khasbulatov,
(Speaker of Parliament) who will then refuse .
us money tomorrow?"

What can be sensed from the present
condition is that the Press is trying hard,
fighting on several fronts simultaneously
(economic and political specifically) to
assert its hard earned and nascent

Independence.

87



CHECHNYA CONFLICT - "CASE STUDY'

The notion of “Press - Freedom' is one
of the greatest benefits of a liberal
society.. The same words re-arranged in
another symmetrical order would mean, that
press freedcm can be used as the indices of

judging, or evaluating how open a society is.

The democratic form of society demands
of its members, an active and intelligent
participation in the affairs of their
community, whether local or national.
Democratic society, therefore needs a clear
and truthful account of events, of their
béckground and their causes; a forum for
discussion and informed criticism; and a
means whereby individuals and groups can

express a point of view or advocate a cause.l

—— —— —— —— — —— ——— — — - ——— -

1. McOuail Denis, "Performance Norms in
Media Policy Discourse: The Newspaper,

88



The responsibility for fulfilling this task
is vested in the “Press', the “Fourth -
Estate' of Democracy, since “public opinion!
is the fundamental pillar of such a social

‘set up.

The newspaper's role in public affairs
is that of a «critic and investigator.
Newspapers are expected to maintain a
distance from the institutions on which they
report and must serve to stimulate public
debate and ocrganise public conflict in
respect of the main issues of the day.

(Fletcher 1981)l

The view of the Press as a watch-dog
against the abuse of power and against
corruption in public life has 1long been a

staple ingredient of journalistic self image,

...Continued...

Press," Media Performance Norms, Sage,
1992, p.41.

1. Ibid. p.‘114.

89



press mythology and of western democratic
political theory. It has often been
described as an “adversarial' role,
especially in respect of government, big
business or other authority. If we are to
assess the independence of the media, we
should 1look for evidence that this role is

being carried out.?!

The News-media should go further than
just observe and report, while avoiding
slant, rancour or devious purpose. Press is
"to fulfill the purpose of its existence by
providing “eyes' and “ears' to the public and
reaching out to those realms of darkness

where the public cannot reach.

The journalistic side of the twentieth
century has been described by some, as the
struggle for democracy and an ~independent

media against propaganda and subservience to

S0



the State. This struggle culminated during
“the first half of this century in the seizure
of the means of communication by the
demagogues in the 1930's and 1940's - Adolf
Hitler and Joseph Stalin - and their cold war
reincarnation of the 1950's, Joseph McCarthy,
the ghost, that still | haunts American

B . 1
journalism.* -

The present study intends to delve into
the metamorphosed fabric of the Russian print.
media, (especially Press) with the help of a
case-study of Chechnya's present crisis.
The conflict, in the small, till now lesser
known Chechnya, has brought it into world
focus. The killings, brutalities the various
dimensions of the current situation in
chechnya haé been widely reported and

discussed in the fauna of international news

- —— " - - —— —————— — - o o

1. Carey W. James, "“The Mass Media and
Democracy', Journal of International
Affairs, Summer, 1993.

91



Tucked in the north - Caucasus, Chechnya
is a small republic of Russian Federation,
with an area of 19,000 square kilometres, and
inhabited by the Vainkh ethrnic group. With
sixty-six percent Chechens, the remaining
200,000 consist of Russians, Ukrainians, Jews
etc. General Dzghokar Dudayev declared
Chechen sovereignty on Ncvember 1, 1991,
against  which Boris Yeitsin declared
emergency and economic sanctions. Russian
troops entered the breakaway Russian republic

on December 11, 1994.

It is imperative that for fearless and
free reporting, by newspapers, they should

have iphibited access to the epicentre of the

crisis struck location. A news headline,
“Chechnya: Press Obstructed by Arny,
Government; 34 Journalists Have Been

Persecuted by Military in, Near Chechnya;
Many Were Detained, Had Film Confiscated;

Some Were Fired Upon; On December 17, Russian

92



Government told Journalists to Leave Grozny.1
“The Press Is Not Being Allowed To Work -
Persecution of Journalists in the Region of
the Russian Chechen Crisis'. This had been
reported in Nezavisimaya Gazeta (December 20,
p-2) and gives a clear indication of the
difficulties faced by the press in providing
first hand information. This news report
says that according to Glasnost Protection
Fund, between 1 and 17, a total of 34 Russian
and foreign journalists were subjected to
various forms of persecution in the Chechen
Republic and nearby areas of Russian
Federation. On December 1, military
personnel did not allow 10 Russian
journalists in Mozdok to continue a flight to
the Chechen Republic on a plane carrying a
group of Deputies to the state Duma. A
Temporary Information Centre was set up under
the Russian Federation government and began

1. Current Digest of Soviet Press, Vol.XLVI
No.51 (1994) p.13.

93



Government told Journalists to Leave Grozny.l
“The Press Is Not Being Allowed To Work -
Persecution of Journalists in the Region of
the Russian Chechen Crisis'. This had been
reported in Nezavisimaya Gazeta (December 20,
p.2) and gives a clear indication of the
difficulties faced by the press in providing
first hand information. This news report
says that accerding to Glasnost Protection
Fﬁnd, between 1 and 17, a total of 34 Ruséian
and foreign journalists were subjected to
various forms of persecution in the Chechen
Republic and nearby areas of Russian
Federation. On  December 1, military
personnel did not allow 10 Russian
journalists in Mozdok to continue a flight to
the Chechen Republic on a plane carrying a
group 'of Deputies to the state Duma. A
Temporary Information Centre was set up under
the Russian Federation government and began

- — = - — S - > —— - ——— —

1. Current Digest of Soviet Press, Vol.XLVI
No.51 "(1994) p.13.

93



They have no information on bombing, but
Chechen sources do; Temporary Information
Centre, Government Press Service, Defense
Ministry Pass Buck on Queries, Create “Image
of Chechen Eneny". 1 {By Valery Takov,
Izvestia staff, Izvestia, December 21, p.1).
The TIC Temporary Information Centre manned
by one person each from the Ministry of
Defense, Internal Affairs, Federal
Counterintelligence Service etc. is though,
supposed to help supply information,
actually, are found to control it. Their
task 1is to keep the Press away from
information and to impose on society
primarily the official assessment of what is
happening. They_ are probably behind the
clumsy propaganda stories about armed groups
of Chechen militants in Moscow and the
feverish creation of the iﬁage of an enemy
with a chechen face - with the object of

giving the people an understanding of the

95



bombing strikes and troop operation. The
authorities are obviously trying to conceal
their actions or at 1least to justify them
somehow. But the effort is not working very
well.l as this particular news says. |

. The hollowness and inanity of the claims
of government officials * of "restoring
constitutional legality, and providing
economic assistance to Chechnya, is wrung out
blatantly in reports such as this one from
Sevodnya. It says, "Moscow Continues
Totalitarian Tactic of Disinformation; Homes,
Factories, Refugee Columns Are Targets of
Bombing', Generate's Plan Seem To Be To
Destroy Grozny; Government Even Says Locals,
Fake Bombing, Pinpoint demoéracy" (By Maria
Eismont, Sevodnya, December 24, p.2)2 This
report says, that in its time the Soviet
Press relished reporting to the population

under its thumb about the successful

1. Ibid. p.13.

2. Ibid. p.14

96



operations of valiant troops who went around
establishing order in Hungary or
Czechoslovakia. But it turns out, says Maria
Eismont, that the breakup of the soviet union
and the establishment in the Kremlin, of a
new regime that condemns communism does not
mean that the link between the two eras has
snapped. Disinformation, a valuable gain of
totalitarian society for skillful leaders was
too luring to afford being discarded, out of
considerations of decency and morality.
General Grachev was over-optimistic in saying
that a regiment of airborne assault troops
could finish off the Dudayev regime in two
hours. More and more forces have been coming
into the rebellions region since then,
stretching the conflict beyond the
imagination of myopic officials. The
Officers have (so says the report) said,

repeatedly that they do not intend to storm

Grozny. "It seems that they have decided
simply to destroy the «city'. (Maria
Eismont) .

97



operations of valiant troops who went around
establishing order in Hungary or
Czechoslovakia. But it turns out, says Maria
Eismont, that the breakup of the soviet union
and the establishment in the Kremlin, of a
new regime that condemns communism does not
mean that the link between the two eras has
snapped. Disinformation, a valuable gain of
totalitarian society for skillful leaders was
too luring to afford being discarded, out of
considerations of decency and morality.
General Grachev was over-optimistic in saying
that a regiment of airborne assault troops
could finish off the Dudayev regime in two
hours. More and more forces have been coming
into the rebellions region since then,
stretching the conflict beyond the
imagination of myopic officials. The
Officers have (so says the report) said,

repeatedly that they do not intend to storm

Grozny. "It seems that they have decided
simply to destroy the city’'. (Maria
Eismont).

97



The President says nothing, but at the
same time, the head of States' press service
releases the complete text of an appeal to
Boris Yeltsin from Deputy Vladimir Katrenko,
who calls for "finishing off the Dudayevites,
despite the noisy chorus of petty Moscow
peacemakers". A new height in 1lies and
cynicism was reached by the report, released
by the government's press service, to the
effect that Grozny is not being subjected to
air raids but, "the bombings of residential
areas was stimulated through the efforts of
militants." It seems to make no difference
at all that videotapes exist showing Russian
ground - attack aircraft destroying entire
boroughs. The official interpretation has
been given. Whether one believes it or not,
things go on the way certain circles want
them to be. The irony of the condition is
brought out in Maria Eismont's concluding
note, "Go ahead and scream, Messrs, Deputies

and journalists. That's not yet forbidden -

- 98



it's Jjust that they haven't gotten their

hands on you yet."l

The Press, through several opinion
polls, has pointed out that the intentions
behind the whole mishap was very opposite to
the one trumpeted by the government. The
July 18, 1995, Sevodnya had the following
headline: "Poll shows, 74% would not face
Chechnya to stay; 39% say, war‘launched td
conceal 'illegal business, 32%, to sQuelch
crime area; 65% always opposed sending
troops; 2 experts say Russia would gain, 1if
it allowed chechnya to secede; Leontyev:

Moscow had to keep order. "2

The question "What do you think: Why
were military operations in Chechnya began

drew the following replies (in %).

i —— i —— ———— —— ——— — ——

1. Ibid. p.14
2. By Rosalina Ryvkina and Yury Simagin,

Sevodnya, July 18, p.3, CDSP, Vol.XLVII,
No.30, (1995) p.13.

99



To conceal illegal business 39
To eliminate a hotbead of crimes 32
To preserve Russia's Unity 26
To protect railroads and oilfields 22
To protect Russian citizens 17
To punish separatists 10
To discredit the President and the government 12
To satisfy the Army's interests 09

- e e . — G- - T G —— - S T W S e S A M G s ——— - T, G e G S - A

The table shows that about half of the
respondents cited the first reason. It is
noteworthy that these respondents belonged to

the higher education bracket.

Table 2 presents the answer to the
question, "who is to be blamed for the
turning of Chechnya events into a war?"
broken down by the respondents', educational

level (%).1

1. Ibid. p.14

100



TABLE 2
EDUCATION

- ——— - —— — —— T — —— — — b Y — — ———— - — - T W A . — —— - D W - - —

Answers ' Less Secondary Higher Average
than type
secon-
dary

Russian politians 32 37 46 38

who allowed Dudayev's
regim to come to

power
President Yeltsin 33 32 29 31
Dudayev's Regime 27 20 11 19
Army leadership, 05 07 10 07
power-wielding

ministers

Chechen opposition 00 02 01 02
to Dudayev

Chernomyrdin 02 .01 02 02
government

Duma Council of 01 01 01 01

the Federation

The next, table 3 shows responses to
"What is your personal attitude towards the
events in Chechnya?” (in %)

1. CDSP op.cit. p.14

101



TABLE 3

O — —— — —— — ——— - ———— A ———— - ———— —— - A iy - ——— v T T W —— G > —————

I oppose sending troops into Chechnya at the

outset and still do. 65
First I supported sending in of troops, but

later I stopped my support. 13
First I cpposed, but now I believe, it was

right. , 06
I supported the sending of troops to topple

the Dudayev regime at the start and still do. 16
Total 100

- —— s ——— ——— — — - ——— i —— ————— T G —— " ——— — — S s = . T G —— T G - ——— - - ——

The report not just gives the opinion -

(n-

poll data but also explains the public and it
Psyche. The negative attitude of chechnya
(which has caused the current imbroglio)
towards Russia has evolved historically since
the last century. 4t is the only area
annexed not as an official request to become
Russian subjects but as a result of the long
éaucasian War. (1817 - 1864}). The report
further  says, that after the “second
Caucasian War', Chechnya will undoubtedly top
the list of recipients of federal subsidies.

dts recovery will require enormous seems of

102



money that are beyond the capability of
today's crisis ridden Russia. Therefore its
secession (of <course only if the 1local
population so wishes - which it does and the
population of the rest of Russia gives its
consent) 1is economically advisable and would

strengthen its economy.1

A “Kommersant Daily', news candidly
blames Yeltsin for the Chechen War. T“Initial
Report by Govorukhin - led Panel (Russia's
Choice, PRUA, Stability Deputies Dissent)
Faults Yeltsin for letting the crisis occur,
Mismanaging war; His Ouster should be
considered; much blame Put on ‘'Incompetent'’
Grachev; Govorukhin Kick Chechnya out of
bRussia' (By Yevgeny Yuryev. Kommersant
Daily, July 22, p.3). The report noted Pavel
Grachev's special role in the deepening and
tragic development of the Chechen crisis -

~

the incompetence shown by the Minister of

103



Defense led to the collapse of most of the

structures necessary for the normal
functioning of the Army. A large share of
the blame, "for the arming of Dudayev's

formations with up-to-date weapons and for
the inexplicably hasty withdrawal of troops

is also placed on Grachev.!

The above views are echoed also, 1in
another report, which says that Grachev
should be  sacked for the developing
complicities. A quick little war in Chechnya
- a war Grachev predicted would be over in a
few hours - offered him 'a way to divert
public attention from his and his military's

2 This write-up

deteriorating reputation.
opines candidly that Yeltsin did not order

his troops into Chechnya to save the Russian

Federation. He moved against Chechnya to

1. Ibid, p.15

2. McFaul Michael, "Russian Politics After
Chechnya," Foreign Policy (99) Summer
1995 p.154.

104



save his presidency.l

This report rightly indicates that even
if Russia vanquishes Chechnya, it will be
merely a pyrrhic victory. Russian forces
gained control over Grozny, lafter an
estimated death of 4,000 Russian scldiers,
several thousand Chechan fighters, and 15,000
to 25,600 residents of Grozny. PBut the final
curtain down is not to be too near as the
forces of Dudayev. Which vastly outnumbered,
backed by no outside force has voewed to
continue to resist "Russian occupation' until
the bitter end. For the first time since the
war in Afghanistan, comments the report, the
Russian military is now engaged in a
protracted battle. For the first time since
the collapse of the Soviet Union, Civil War
rages within Russia's borders. %he war has
bittérly exposed the weaknesses and fractures

in the Russian armed forces. it has moreover

1. Ibid. p.152.

105



threatened to undermine Russia's economic
reforms as well, fuelling inflation and
straining the 1995 budget with an estimated
cost of $§ 5 billion which equals 2.5 percent
of Russia's gross national product (NGP) as
of March 1, 1995. Finally the war has also
strained relations between Russia and the
West fueling momentum for the expansion of
NATO (North Atlantic Treaty Organization) in
Europe while undermining support, for aid to

Russia in the United States.!

The report also analyses the
international repercussions of the crisis.
Some headlines speak out as "Chechen War Seen
As Causiné Russia's Growing International
Isolation. A condition that may'very well
suit an authoritarian regime Isolationism as

a forced doctrine" (By Vladimir Abarinov;

1. 1Ibid, p.150.

106



‘Sevodnya, January 10, p.l)1 "International
Respect For Russia At 1lowest Ebb since
Brezhnev period. Vladimir Lukin: ~“No one
Fears or Respecté Russia' (By Pyotr
Zhuravlyov. Sevodnya, January 11, p.2).
"Kondrashov: Western Response to Chechnya
Likely to be Modified ~“Containment Strategy'
with Faster NATO expansion, Less Heed of
Moscow, More Attention to Other CIS States"

(By Stanislav Kendrashov, Izustia Staff.

Izuestia. January 12, p.3).2

All the above headlines expose the
erroneous, misleading nature of the
statements issued by government fficials
"The Chechen Crisis 1is strictly Russia's
internal affair. This 1is not an ethnic
conflict or one between the Centre and a
member of its Federétion, Dudayev's criminal

- —— - - — AR —— Y — ——— . -

1. Current Digest of Soviet Press. Vol.XLVII,
No.2 (1995) p.20.

2. Ibid. p.20.

107



regime expunged the republic into an economic
disaster... mass violation of human rights
and the spawning of gangster units -", says
Andrei Kozyrev, Foreign Minister of Russia,
justifying the use of forée, he further says,
"the main purpose of military operaticn in
Chechnya is to fully re-instate the right and
freedom of Russian citizens. 2Ancther task is
to vanquish. the seet of separatism,
threatening not only the unity and
territorial integrity but also stability of
the whole world."l It is to be noted that
atleast some twenty five thousand of Grozny
residents have 1lost their 1lives including
Russians, (the Foreign Minister c¢laims to
have undertaken the operation to protect
them) with many more residents moving out as
refugees. One of the headlines say -
"Migration Agency Would Not Rregister Either

Russians or Chechens as Forced Migrants,

Ll et ek U ——

1. Kozyrev Andrei, “We do not want Foreign
Mediators in Chechen Crisis', Times of
India, February 2, 1995.

108



200,000 have left." (By Svetlana Gannushkin,
. Moskovskiye Novosti, No.11, February 12-19,
p.4)l Andrei Kozyrev further states that
Chechnya left them with two alternatives -
either to sit and wait until the country
crumbled or else use the armed forces to
counter the gangsters. The troops, according
to Kozyrev were moved in, as per the norms of
international law and the ccnduct code of the
OSCE (Organisation for Security and

Cooperation in Europe) members states.?

The following report brings out the
dualism of the above professed statements of
the Foreign Minister. "Moscow Admits OSCE
Mission But Insists Its Role Be Limited To
Hnumanitarian Issues." Even a day after
permitting the entry of OSCE observer
mission, the Russian Ministry of Foreign

Affairs in the person of First Deputy Foreign

1. CDSP, Vol.XLVII, No.6, 1995, p.6.

2. Ibid.

109



Minister Igor Ivanov stated that any OSCE
. participation in a political settlement of
the Chechen confliict was out of the question;
its involvement was to be limited exclusively
to the humanitarian aspect. Mr.Gyarmati
objecting to this said, that OSCE was not the
Red Cross or the UNHCR, and its functions are
by no means confined to the humanitarian
aspect. What was Moscow thinking when it gave
full support to a broadening of the OSCE's
competence and moves to enhance its
effectiveness? That nc ocne woculd turn to the
organization about completely unknown

Chechnya.l

The use of force solved four important
tasks, according to Andrei Kozyrev. "First we
were able to localise and largely isolate the

sources of threat that Dudayev regime

presented for the past three years. Second
we ‘de-legitimized that regime. Third we
1. Ibid. p.21.

110



stopped the flow of weapons and militants
from neighbouring states. Fourth Dudayev
cronies who embarked on the armed violation
of the rights of their compatrits realised
that the horror of retribution had sfr”ck and
they would not get away with unlawfulness.
Regretably there were no other nmeans
available other than the use cf army....it
does not make sense to hold dialogue with
‘Dudayev." One can easily read betwesn the
lines, and this kind of a Jjustification has
failed to convince anyone within or outside
Russia. The opinion polls tabulised earlier
(Table 1,2, and 3) and Michael McFaul's piece
on why Yeltsin ordered troops entry (cited
éarlier) clearly expose the 1lies inherent

herein.

Andrei Kozyrev'goes on to say, that they
are open for cooperation with international
community. nour partners and friends
including OSCE and the UN to restore peaceful

life and democratic institutions in Chechnya

111



(after having initially denied entry to OSCE
observers saying any OSCE participating in a
political settlement of the Chechen conflict
was out of the question, and having violated

the OSCE code stating. OSCE members duty to

notify their partners, of ' major troops
movements at least six weeks in advance).1
Kozyev ended by reiterating that ‘Chechen

crisis was an internal affairs and needed no

foreign mediators. 2

Despite Moscow's ready excuses, even the
most superficial assessment of the visible
damage in Chechnya (loss of 1life, damage of
infrastructure, rise in inflation, influx of
refugees etc.) 1leaves absolutely no doubt
that they have reached damaging proportions
on a macro scale. No one in Mocsow directly
responsible for the intervention shohld have

been under any 1illusion about military,

112



political, and the economic risk of such a
decision. The kind of eaxplanation which is
being forwarded by Moscow further explains
the inefficiency of the military operations,
and seem to indicate that the decision makers
were convinced of the operation being limited
and that the global fallout from it would be
acceptable. Starting a war against one's own
people under such conditions can not possibly

be a sign of astute statesmanship.l

Not only the government spokesmen but
also the opposition were permitted to air
their point of view. Khasbulatov is critical
of the Yeltsin policy of untangling the
Chechen conflict. It was unfortunate
according to him that the Supreme Soviet did
not heed the results of the opinion polls
conducted during the end of 1991.. he visited

Chechnya and surveying the situation,

1. Vogel Heinrich, “Partnership with Rus-
sia: Some Lessons from Chechnya,' The
World Today, April 1995, p.66.

113



discovered that the majority of people in
Chechanya were 1in favour of Dudayev and
hostile towards Abdurkhanov, who happened to

be Russia's co—man.l

(such reports fail the
attempts of officials like Kozyrev who paint
Dudayev as a villainous millitant and enemy

to his own people.

In an exclusive interview, Dudayev, the
rebel leader spoke out at 1length before a
Press Conference which was reported in
“Moscow News'. '"Day in and day out, there is
massive shelling," he said %Ichkeriya has
been turned into a test grcund. You whe are
present here have yourselves seen these
shellings. And whatever Russian media
reports is no longer accepted by anyone in
the world." He further opined that the
Chechen people were prepared to 1live in

peace, but Russia was not - you have -a little

——— o —— ———————— " — —— — - —

1. Guha Kaushik, “Chechn War. Anti-Kremlin
Stand By The Press' Statesman (Calcutta)
February 4, 1995.

114



bit of a mental problem," - he said. '"You
have the world domination mania. Get rid of
this schizophrenia and you will 1live

wl Dudayev's

peacefully with everyone.
counter allegation brings out, to light the
Chechen side of the story to some extent, as

do the war-front stories of people actually

falling prey, a victim to the hostilities.

One of the interesting news-stories
belittles Russian military's efforts to
intimidate the Dudayev regime. It says ~The
Chechen people have won the battle of Grozny
even though their city lies in ruins. They
will win the struggle for independence even
though the forces, arrayed against them seem
overwhelming.?

—— — ——————— ——— —— o ——

1. “Bring Gorbachev Back To Leadership',
Moscow News, No.46, November 24-30, 1995.
Transcribed by Vladimir Strokovsky.

2. Goble A. Paul, ~“Chechnya and its Conse-~
quences: A Preliminary Report,' Post
Soviet Affairs, 1995, 11 (1) January -
March, 1995 p.23. -

115



The Russian operation against the
Chechens has highlighted three things that
Moscow and the Western apologentsia have been
at pains to deny. First, recent events show
that the Chechens are not a criminal class,
that their «cause 1s not about Islamic
fundamentalism, and that President Dudayev is
not a thug. Moscow's efforts to portray the
Chechens as nothing more than a mafia, (as it
did in October 1993, when the ussian
government expelled ‘'persons of Caucasian
naticnality" from Moscow and when the West
failed to denounce that action) has ‘been
futile. _The Chechens are Muslims but their
cause 1is now obviously a national one, even
as Moscow tries to link the West to Russian
actions by sﬁggesting that the Russian forcgs
are somehow defending Europe against Islani.l
The same report further points out the link

between the present crisis and the Afghan

116



imbroglio, both as contretemps for Russia.
The hubris of Moscow, it writes, with respect
to Chechnya is just like that of Moscow with
respect to Afghanistan in 1979.1 Another
important thing noted is that the public
attention to the Chechens elucidated the fact
of the borders of the Russian Federation
being the most artificial of the post Soviet
states. Moscow's violations of its CSCE
undertakings and of generally accepted human
rights principles, undercut the argument of
those who want to dismiss the Chechens as
simply an "internal affair" of the Russian

State.2

The nationalistic fervour and the steely
will of the Chechens to back Dudayev is
revealed 1in other news stories as well.

Among the fighters, no less laiden than the

1. Ibid, p.24.
2. Goble A.P., "Grozny is the Vilnious of
Today", The Baltic Independent, December

23; 1994.

117



others with automatic rifles and magazines,
was a thirteen year old boy called Esha.
Esha had come to fight in Grozny with his
father. Though his features were smocth and
puerile, his words reflected the concerns of
a hard bitten - "I can feel nothing when I
fight on the front 1line" claimning to have
often killed on a number of occasions. He
further says - "I did not go to Russia to
fight the Russians," which brings out a stark
reality and the distance between the two
warring sides. Esha further says - "I anm
fighting in my own country, for my country,
for my village, for my people, and my Gognl
an outpouring too strong, replete with
patriotic zeal and brimming valour for' a

thirteen year old, adolescent.

Often newspapers have played an
important role in combating rumours. A
1. Loyd Anthony “Fleeing Chechens Pledge,

War with no front lines,® Times, Lon-

don, February 8, 1995.

118



disastrous = rummour was circulated by the
Russian defense ministry that the <Chechens
have Nuclear weapons 1in their arsenal.
“Izvestia' rose to the occasion and published
a statement by Dudayev, the rebel leader,
wherein he denied the possession of any
nuclear weapon. “Moscow news', a weekly
publicaticn carried Dudayev's statement where
by he reiterated several times, that the
Russian troops were using weapons forbidden
by international convention: needle and

pellet bombs and '"chemical mines."l

Along
with “Izvestia' and Komsomolskaya Pravda,'
Nezavismce Gazeta (Independent Newspaper)
have tried to expose every form of
"double-speak". Nézavismoe Gazeta also
published an opinion poll where 85% of the

population opposed the war. 2

1. Apex of Chechen War still Lies Ahead,
Moscow News, No.20-21, June 2-8, 1995.

2. Ibid.

119



The Press deserves to be commended for
looking into the Chechen problem from various
aspects. Paul A. Goble's report also cited
earlier, writes of an extremely positive

\
development in Russia in the context of the
Chechen crisis. That is, the emergence of a
genuinely active and possibly even effective
public opinion. Thirty years ago, the great
Chechenenigre Sovietologist, Abdurakhman
Avtorkhanov objected to calling the Soviet
Union, an “industrial society'. This was
remarked not because there wére no
industries, but because there was no sbciety.
Recent events show that some thing have
changed for the better.?l This positive
development can be accredited to the Press,
as one of 1its achievements in .the changed

Russian secnario.

Much has been written, about the

outspokenness of the Russian media ever

120



Chechnya but facts still remain. What is
incontrovertible is the final collapse of the
state propaganda machine, whose efforts were
so 1inept, that they called down official
rebukes. But it is altogether fallacious to
répresent “independentt' - i.e. privately
financed press, as carrying the flag of truth
for objective political reasons. Its most
prominent organs NTV (Television) Sevodnya
and Ekho Moskvi - are owned by the powerful
most group. This indiscriminately uses every
opportunity to discredit VYeltsin to thé
benefit of Grigori Yavlinsky, whom it backs
as a candidate for the presidency. The war
came as a surprise to most Russian
journalists who still live on"rejecting the
past' and have yet to come to grips with more
demanding situations. Newspapers indulged in
a riot of unsubstantiated figures and there
was at least one case of picture faking.1

1. Bachkatov Nina and Wilson Andrew, "Fallout
from Chechnya," The World Today, May 1995.

121



(Publication by Rossiyskye Vesti, of a
photograph, credited to Reuters, of the
Russian flag hoisted on the Grozny
Presidential palace. When Reuters disowned
it, the Editor admitted it as a piece of

photomontage) .

Figureskvaried wildly - from the pay of
mercenaries alleged o be fighting for
Dudayev (variations of up to 300%) to the
number of military casualties (differences of
upto 1,000 percent). Some of the most

accurate and courageous reporting was by

independent minded reporters in the
“official! media who refused to be
intimidated by State pressures. Reporters
secured incredible “scoopes' often from

service officers whose lack of inhibition
would have astounded Western counterparts.
All of which showed the significance of

personal connections in Russia, a left-over

122



of the old comradeship culture.l

World opinion, alarmed by television
pictures of Chechen violence, have left
Western politicians hard pressed to maintain
a balanced view. All those who had earlier
advocated a réturn to a policy cf containment
vis-a-vis Russia now consider themselves
vindicated. The feeling has been intensified
by Moscow's attempt to justify its actiops by
bringing back‘arguments from the Brezhnev era
(The brusque refusal to cocuntenance any
“interference in internal matters.') and by
attempting to play dbwn the extent of the
crisis with a campaign of disinformation
reminiscent of the old Soviet days, and
thréats against its own media. It has become
impossible for the West to Continue, with its

policy of unconditional trust.?

1. Ibid'

2. Ibid, p.65.

123



The efforts by the Kremlin officials to
teach a lesson to the rebel Chechnya, and to
picture it as an enemy were also of no avail.
The Russian, as .well as the non-Russian
media, has called this crisis as a blunder of
Yeltsin. One report was entitied as Boris
Stalin, (Indian Express, January 13, 1995)
another, President Yeltsin's Caucasian
Blunder (Pioneer, January 24, 19985) Chechnya
Tests Russian Democracy (Zafar Imam, Indian
Express February 2, 1995). The headlines sun
up the attitude of the news towards Yeltsin's
capability and efficiency test. will
Chechnya Be Yeltsin's Watérléo? (Potriot,
February 5, 1995); Yellsin's Megalomania
(Statesman January 4, 1995); The most
Unpopular Invasion on Russias's attitude to
Chechnya. (Richard Beeston, Times, London,
December 23, 1994). “The New Russian Empire,
which says, that slowly but surely Russia is
extending her hold on the very same republics

that had formed part of the o0ld Soviet

124



Union.

"Almost all the newspapers in Russia,
too, have been unanimous in condemning the
Russian government's decision to wage war
against Chechnya," says the author who claims
to have scoured the pages of Izvestia.Pravda,

and Nezavismoe Gazeta.?

Sergel Stephashin,. the FsSK Chief, was
obliged to admit that journalists could have
reported the war “more objectively! if they
had not been denied access to army sources.
(Ostankino Channel 1, January 11, 1995). The
point was repeated by Duma speaker Ivan

Rybkin on January 30, Ostankino channel 1.3

1. Chenoy M.Anuradha, “The New Russian Empire,
the Pioneer, New Delhi, August 12, 1994.

2. Ibid.

3. Ibid.

125



It will have to be admitted that the
. Russian media has done an admirable task in
reporting the Chechen crisis from different
aspects. Ofcourse, the facts have been few,
but news stories which successfully analysed
the cause and effect, with the needle of
blame pointing towards the faulty decisicns

of the ruling regime, have been numerous.

Despite restrictions 1imposed by the
government, denying access to the waravaged
site, the media has done a praiseworthy job
in bringing home to the people, the harmful
and destructive face, and nature of the war.
Besides this, the Press also published how
the public felt and reacted, its views and
opihions and above all, even its suggestions
to stop the hostilities was given respectable
place (through public opinion polls and
surveys) . The Russian Press 1is learning
(rather fast) to adorn and 1live up, to its
new image of an Information medium, shedding

the one previously thrust, that of a

126



“disinformation agency', a propaganda

machine.

The Press showed good understanding of
the public pulse, its psyche, by ‘explaining
not only the How and What, how and what
happened} “but also the Whys (Cheéhnya's
historical hostility, and why people opposed
it). It gave forih an assessment of the
eftermath of the crisis. Even if Chechnya
lost, it would still be a mere pyrrhic
victory for Russia. The cost of re-building
not only the bombed infrastructure, but the
sinking norale of the citizens would be too
challenging and exorbitant. The former would
erode into its already topsy-turvy economy.
(The war seems to have cost 5 billion dollars
i.e. 2.5 percent of Russia's GNP till March

1, 1995).

The balance sheet of the performance'of
the Press has been, though more or less

commendable, what remains to be considered

127



is whether the Press has served the purpose
of its “unfettered' status in making or
marring the nation's policies. - It may not
have made the policies as such, but it has
certainly “marred' and tarnished the image of
policy makers and decision makers who have

been outrightly blamed for the crisis.

The official interpretations are given
whether one believes it or not; things go on

the way certain circles want them to be.

Maria Eismont writing in the sevodhya,
summed up the ironical condition, the
~mediamen are in - “Go ahead and screan,
Messrs, Deputies and Journalists - that's not
yet forbidden, its just that they have not

gotten their hands on you yet."

128



CONCLUSION

In the nodern world, the importance of
the media cannot be condoned off by the
“Statesman'. If they try to sidetrack it,
their own seat of power would be rocked and
endangered, n the other hand, if they attenmpt
to control it, the very 1life and breath of

democracy would be put at stake.

Boris Yeltsin, (a statesman who seems to
realize the truism of this notion) gives thé
impression of being a great ‘messiaﬁ' of
journalists, while ~landestinely - doing
everything to clip its freedom. "He deplofes

bullying of journalists, denial of access to

government information: declares war on
monopolies that drive up «costs; Affirms
papers' Need for $tate Subsidies, During
“Transitional period'? Boris Yeltsin says

'‘Democratic values do not conflict with the

129



concept of statehood'.! (Russian President

addressed Democratic Press Forum).

Addressing the Press Forum, Yeltsin said
that the Russian state and society had a

vital interest in strong, professicnal and

truly free news media. One c¢f +*the main
conditions for this, he agreed, was
consistent implementation of the

constitutional principle of public freedom of
information. Public freedom of information
assumes the right of the citizen to seek,
obtain and disseminate information. Public
freedom of information is the guarantor of
the independence of journalistic and
editorial étaff. "It must be admitted",
proceeded Yeltsin, '"that there is a gap - one
that 1is even widening - between legally
codified public freedom of information and
the actual observance of that freedom. Such

is the harsh reality of the press's situation

1. Ressiiskiye Vesti, September 2, p.1

130



today.l

By pointing out the lacunae between what
constitutionally should be and what actually
exists, he intended to touch and impress the
pressmen. The concealment of publicly
significant information by state agencies is
an acute problemn. In recent years many
structures and departments have set up prass
centres, public relations centres and so
forth. Their most important job 1is to
facilitate communication between government
agencies and the news media. But in practice
the reverse is sometimes true. They become a
barrier between the state structure and the
presé. They release information in measured
doses distort information and assume the role
of censors, which is. in admissible. It is
the duty of state agencies to make publical
significant information available to the

citizens. This duty is set forth in the

131



Presidents' December 31, 1993 decree, "On
Additional Guarantee of Citizens' right to
information". The Russian Federation Law on
the News Media also prohibits published
materials that incite to violence, kindle
social, ethnic and religious strife, or
promote violent change in the integrity of

the state.1

President Yeltsin in his address also
said that political and ideological pluralism
is one of Russia's most important
constitutional gains. Unless chauvinism and
Xenophobia are re-buffed the fate of
pluralism is fore-ordained. The fundamental
problem confronting the over&helming majority
of Russian News Media outlets 1is that of
financial difficulties. Price increases for

printing services and the distribution of

publications have made subscriptions
unaffordable for many Russians.
1 Ibid.

132



Consequently, the central press has been
almost forced out of the regions. National
newspapers that once had circulations in the
millions are becoming publications whose
influence is bound by the Moscow Circle Line.
In April, in accordance with the Law on the
1995 state Budget, . State subsidies for
general news publications were ended. This
step was stated to be 1in keeping with a
market economy and fortifies the real
independence of the Press. what hurts the
newspapers is not the market, but monopolies,
monopclies held by government structures

above all, the Ministry of Communications.

After rendering a'speech meant to give
the impression that he (Yeltsin) is deeply
concerned for the democratization of the
press, Yeltsin closed by saying that the
coming elections would see the newsmedia
~acquire the central arena in the campaign.
"The character that the campaign assumes will

in many respects depend on your position."

133



In a bid to woo the journalists, he said, "I
hope that editorial boards and, above all
journalists themselves will approach the
campaign with a sense of utmost

responsibility...."

‘The 1leaders of the Jjournalists union
weren't able tc hear the Russian President's
heartfelt speech to the gathering, security,
guards denied entrance to the President
Hotel, where the forum was held, to Usevolcd
Bogdanov, Chairman of the Russian Federation
Journalist's Union, and many others, Eduard
Sagalayev, head of the Confederation of
Journalists called the incident a "slipup by
the éecurity guards service." Thevindignant
Mr. Bogdanov felt that what happened was a
"deliberate act" to exclude the Journalist's
union leaders from an important event

involving the Russian president....1 (By

1. ' Current Digest of Soviet Press, Vol.XLVII,
No.35 (1995). :

134



Natalya Gorodetskaya. Sevodnya, September 2,

p-2) Another newspaper called it a
"bombshell, It said, "The President
appeared and delivered a speech. The media
called it a ‘"bombshell®".  The President

professed his love for journalists, something
that hasn't occured in quite a while. He
forbade officials to insult them (that is
journalists) or treat them high handedly".
The report further wrote that the whole show
cost more than a billion rubles and that
Boris Berezovsky (major Shareholder in the
Russian Public Television) paid the bill.
"This is when average journalists' earnings
in the country range from 50,000 to 150,000
rubles (a month), and immediately before ;he
forum the President vetoed state support for
district and city newspapers, the largest and
most destitute sector of the Russian media.
(By Anné Politkovskaya Obshchaya Gazeta,
No.36; September 7, 13, p.l1l).

Nezavisimaya Gazeta, one of Russia's

leading newspapers, made a plaintive appeal

135



to its readers, before finally succumbing to
economic constraints. its editor-in-chief,
‘ Vitaly Tretyakov wrote on May 24, 1995,
"Nezavisimaya Gazeta has been forced to
suspend publication. The reasons are banal:
the absence of money and the presence of
debts..... This is one paper devoid of party
affiliations, receives no subsidies fron
either the <central or the Moscow (city)
government. At one time, many publications
got along that way; now Nezavisinmaya is
perhaps the only daily newspaper in Moscow
that does not have steady outside source to
supplement its budget. The newspaper‘must
die or find sources of financing that do not
alter its professional and a priori (by name

and essence) political character.?

In modern times, there has been virtual
unanimity that the “Press' should enjoy full

freedom of publication, within the limits set

1. CDSP, Vol.XLVII, No.,21 (1995).

136



by the individual rights of citizens and
) ultimately, the need to safeguard the
integrity and security of the state which
guarantees freedom in the first place. There
is less consensus on how to provide in law
for this freedomn, since the forms range from
an absence of specific law (as in U.K.),
through the prohibition of any 1law which
would limit freedom of publication (as in the
USA), to specific constituticnal guarantees
of freedom (as in Germany, France and many
other countries). Quite widely the mnocst
essential aspect of freedom, however secured,
is thought to be the absence of any form of
pre-publication censorship or any requirement

for a licence, or permission to publish.

Nearly everywhere, the economic freedom
of the press is viewed as essential, but the
potential effects of market freedom aré also
viewed with concern. The market 1liberates,
but its “laws' also lead to concentration of

ownership, reductions in diversity and

137



commercial failure, leading to closure. In
so far as the newspaper press is not just
“any other business', these normal
contingencies of free market life may not be
acceptable, even when the benefits of
competitioﬁ are valued. Much of what passes
for press policy, when not designed to
guarantee freedonm, has been activated by the
wish to protect the newspaper press from the
full rigour of market forces. The contours
of the debate are indicated in an oft-quoted
phrase from a judgement of judge Frankfurter
in the case of Associated Press V. US (1, 28,
1943): "In addition to being a commercial
enterprise, it (the press) has a relationship
to the public interest unlike that of any
other enterprise for profit.... The Business
of the Press... is the prométion of truth
regarding public matters by furnishing tﬁe
basis or an understanding of them".l This

1. McQuail Denis, “Media Performance Norms'
Sage Pub. London, 1992, p.36.

138



view is echoed in documents and
pronouncements around the world, perhaps even
more forcefully in countries with less firm
commitments than has the USA to the primacy

of the market.

The First Amendment (US Constitution
1791) says that people are free to gather
together, to have public spaces and to speak
tc one another free of the intrusion of the
state or 1its representatives. They are
further free to share what they have to say
beyond the immediate place. of utterance.
Freedom of the press, in this case, means
simply the right and ability to record and
preserve, to enlarge and disseminate the

conversations of culture.l

The passions for public life only grow
anad persist when people can speak and act as

citizens, and have some guarantee that others

139



Therefore, the object of politics remains the
'_desire to restore what Alexis de Tocqueville
called the "Little republics within the frame
of larger republic", and to create a palpable

public to which each citizen can belong.1

The Canadian experience of press freedom

has resulted in a different perspective on

’
rt

what counts as being in the public
interest', despite its sharing a similar
tradition of press freedom with the USs.
There is a high degree of concentration of
the press industry, partly as a conseguence
of economies of scale in a relatively small
total national market; there has also been
the influence of European thinking about
press accountability, as a result of British
and French connections; and policy traditions
which have a more ~Social' or ~“Collectivist!

1. Bruce Smith, “Politics and Remembrance',
Princeton University Press, 1985, p.252.

140



character.1

The press in Britain experienced a rapid
commercial growth and a strong trend to
monopoly in the early part of the twentieth
century, nmnmuch as occured in the United
States. In its report, the Royal Commission
on the Press, 1949, established by
Parliament, took the view that the press is
more than Jjust & business (as in Judge
Frankfurter's case) and has a public task and
a corresponding public duty, responsibility,
being the ~“Chief instrument for instructing

the public on the main issues of the day.’2

The media and democracy are seen to have
increasingly reduced to a game and a
dialectic of appearance and demy-stifiction,
which tied the state, interest groups and the

press together in a symbiotic relationship

1. Ibid.

2. Ibid.

141



7

against the fragmented remains of the public.
The game was played because each had
something the other side lacked. Interest
groups and sources had newsworthy political
information, the indispensable raw material
needed to construct the news. Journalists
could provide publicity slanted favourably or
unfavourably. Elites sought to exchange a
minimal amount of potentially daraging
information for as much positively slanted
coverage as could be obtained. Journalists
sought to extract information for stories
that would bring acclaim or acceptance from

editors and colleagues.1

Walter Lippmann was right: Journalism
cannot tell the truth, because no one can
tell the truth. All journalism can do is
preside over and within the public

conversation to stimulate and organise it,

1. Carey W.James, "The Mass Media and
Democracy,' Journal of International Affairs,
Summer 1993, p.16.

142



keep it moving and leave a record so that
other conversations - history, act, science,
religion - might have something off which to
feed. The public will continue to reawaken
when it 1is addressed as a conversational
partner and encouraged to Jjoin the talk
rather than sit passively as a spectator
before a discussion conducted by journalists

\
and experts.*

A real breakthrough in the area of
communication 1is possible cnly if the
responsible and able figures, among the
democrats and the Russian media manage to
rise to positions of influence. 1In the words
of one of the most impor£ant democratic
politicians, Grigory Yavlinsky: “Russian

democracy is only a half way democracy. We

can say and write what we want. But the

143



administration can do what they want .l

Yeltsin must seriously consider the
media's role in this volatile political
context. Although the media have
traditionalily treated him well, his hold on
power has consistently weakened (his victory
in the June 1996 elections merely shows the
pecople's craving for Topenness'.) The
liberal press seems to be showing a tendency
to support reformist ideas instead of
supporting Yeltsin personally. Thus,
outright attempts to control the media would
not bring Yeltsin exactly what he 1is trying
to avoid: “bad press.2 The government
believes it has a right to control the media,
based on histogical precedent, and given the

quasi - independence of the press in terms cf

1. Vagel Hienrich; “Dilemmas for Western
Policy,' The World Today. April 1995, p.67.

2. Jensen Linda, “The Press and Power In
The Russian Federation' Journal of
International Affairs, Summer 1993,
p.122.

144



financing and resources, it believes it can
successfully achieve this control. Likewise
with its own precedent of pushing the limits
of glasncst and remarkable success during the
August coup attempt, the media have not
stopped trying to force their way out from
under the rubaic of government influence if
only to participate more fully in the quest
fior power and resources ncw underway in

Russian society.

A prognosis for the Russian media is
difficult. The situation is like the current
condition of privatising Russian military
factories: New managers want to buy them out
and run the show, but fhe state - which
understands the importance of the factories'
resources and output - will not relinquish
more than 49 percent of the stock. More
balanced, depoliticized media are urgently
needed during this time of power struggle to
facilitate a democratic resolution.

Paradoxically, 1less politicized media are

145



likely to be a component of Russian society
only if and when the power struggle is more
or less resolved, and the general scramble

for resources is over.

Econo?ic bondagages can be seen
restrictiné press independence even in India.
Majority of the newspapers are today, owned
and edited by the same person. No specific
law on the freedom cf the press, or freedom
of information exists (currently under
debate). The press derives its freedom from
the “freedom of speech and expression'
guaranteed to- the Indian citizens, by the
constitution! of India. (Afticle 19 (1) (a).

However it would be befitting to claim
that, Media freedom cannot be established by
constitutional or legal decree, but has to be
constantly developed and re-affirmed in daily

1. Basu D.D., “Introduction To The Consti-
tution of India,‘' Prentince Hall of
India Private Limited, New Delhi, August
1992, p.100.

146



practice.1

Taking into consideration the Russian
media (Press in particular) which has
recently joined the comity of “open
societies', and has democratised its media,
its pregress so far has been promising. Even
though it has constitutionally earned 1legal
sanctions of freedom from government
censorships, the ground realities have made
their task doubly challenging. And yet they
have fuifilled their duty of serving society
to the best of their ability in the changing
difficult transition period. it is no doubt
a testing time for Russian media for it alone
can steer the nation towards more - “openness'
and “democracy'.

The Press in the Soviet Union had been
nothing more than a mouthpiece of .the
Communist Party and its chief henchmen. its

purpose was to disseminate not information,

1. McQuail D., “Media Freedom', Media
Performance Norms, Sage Pub., London 1992,
p.111.

147



but disinformation amongst its own citizens
and the outside world. As mentioned in the
first chapter, the “propaganda machine' 1i.e.
the press under the direction of the KGB was
misused -to stop people from thinking freely,
in other words controlled and monitored their
mental waves.

The decade o¢f the nineties witnessed,
the birth of a more assertive and independent
press. Backed by new <constitutionally
sanctioned laws, the general awakening
dawned, with the realizaticn that Press
should be a private group, discharging public
functions rather than becoming a
public-institution.

The Press grabbed the giveﬁ opportunity
to shed off its old identity, its loyalties
to the Party and the §tate. The 'Chechnya
Conflict' has been a testing - ground for the
Press. Despite its fair and candid coverage
it has still to break new grounds in acting
as a “pressure group' and making the

government more accountable, to its people.

148



BIBLIOGRAFPHY

PRIMARY SOURCES

“Alternatives: The Ministrz of Foreign Affairs:

What Options are Possible? By MN International
Department Moskovskiye Novosti; No.61, Sept.
10-17, p.4 CDSP, Vol.XLVII, No.36, 1995.

“An Internal Affair with International

Repercussions.', Izvestia, December 17, p.4;

CDSP, Vol. XLVI, No.51, 1994.

“Bankrupt' Nezavisimava Gazeta Folds for Good?,
Nezavisimaya Gazeta, May 24, p.1; CDSP,

Vol.XLVII, No.21, 1995.

“Boris Yeltsin: ‘'"Democrstic Values Do Not
Conflict With The Concept of Statehood",
Russian President Addressed Democratic Press
Forum, Rossiiskiye Vesti, September 2, p.1-3;
CDSP, XLVII, No.35, 1995.

“Boris _Yeltsin: Weak  Government - Fears
Openness,' Sevodnya, September 2, p.2; CDSP,
Vol.XLVII, No.35, 1995.

“Chechnya: A Screening Gulag,' Moskovskiye
Novosti, No.11, February 12-19, p.4-5; CDSP,
Vol.XLVII, No.6, 1995.

“Constitution (Fundamental Law) of the
R.S.F.S.R. Adopted by the Fifth All - Russia
Congress of Soviets," in Akhapkin Yuri, First
Decree of Soviet Power, London: Lawrence and
Wishart, 1970.

“Conviction Is The Bulwark of Restructuring,'
Speech at the CPSU, (By M.S.Gorbachev), Central
Committee, February 13, 1987, CDSP, Vol. XXXIX,
No.7, March 18, 1987.




“Democratic Pressing,' Obshaya Gazeta, No.36,
September 7-13, p.1; CDSP, Vol.XLVII, No.35,

1995.

Decree of the President of the Russian
Federation No.1647, “On the Federation's
Information Center of Russia,' December 24,

1992.

“Express Analysis of the Week: Battle Lost On

The Field of Public Debate,' Izvestia, December
24, p.4,; CDSP, Vol.XLVI, No.51, 1995.

"Expert Opinion: The Status of Chechnva: The
Population Vs The Authorities'! Position,!
Sevodnya, July 18, p.3; CDSP, Vol.XLVII, No.30,
1995, p.13.

“Isolationism As A Forced Doctrine,' Sevodnya,
January 10, p.1l; CDSP, Vol.XLVII, No.2, 1995.

“Human Rights: The Press Is Not Being Allowed
To Work,' Nezavisimimaya Gazeta, December 20,
p.2; CDSP, Vol.XLVI, No.51, 1994.

“Islamic World Reacts To Events In Chechnya
From Riyadh,' Izuestia, December 15, p.3; CDSP,
Vol.XLVI, No.51, 1994.

“More Oopenness, More Democracy, More
Socialism,*' Pravda, April 19, 1989; CDSP,
Vol.XL, No.l1l6, 1988.

"No One Fears Or Respects Russia,' Sevodnya,
January 11, p.2; CDSP, Vol.XLVII, No.2, 1995.

“Plenary Meeting of the State Duma: Deputies
Find Culprits,' Kommersant Daily, July 22, p.3;
CDSP, Vol.XLVII, No.30, 1995.

“Survey: The People of Russia on the cChechen
wWar,! Sevodnya, January 19, p.3; CDSP,
Vol.XLVII, No.3, 1995:

IT



“The President _ Has Signed  Another Death

Sentence,' Obshchaya Gazeta, No.34; August
24-30, p.12; ¢DSP, Vol. XLVII, No.35, 1995.

“The Louder the Connonade In_ Chechnvya, The
Harder It Is To Find ©Out What Is Going On
There,' Izvestia, December 21, p.1l; CDsp,
Vol.XLVI, No.51, 1994.

BOOKS

Anderson Benedict, “Imagined Ccmmunities,'’

London: Verso Books, 1983.

Bernstein <Carl and Woodward Bob, “All The

Presidents' Men,! New York: Warner Books, 1976.
Bogart Leo, “Press and Public,' Hillsdale Pub.

New Jersey, 1989.

Borghoorn Frederick C., “Soviet Foreign
Propaganda, ! Princeton University Press,

Princeton, New Jersey, 1964.

- Cohan C. Bernard, "The Press and Foreign
Policy,' Princeton University Press, Princeton,
new Jersey, 1965.

Curran James, “Restructuring the Mass Media,'
in Curran James ed., “The Future of the Left,'
U.K. Cambridge: Polity Press, in Association
with Basil Blackwell, Oxford.

Daniel Dyan and Elihu Katz, “Media Events; The
Live Broadcasting of History,' Cambridge;
Harward University Press, 1992.

Downing John, “Redical Media,' Boston: South
End Press, 1984.

IIT



Edwin F. Bayley, “Joe McCarthy and the Press,'
Madison, WI: University of Wisconsin Press,

1981.

Entman Robert, ~Democrac Without cCitizens,'
New York; Oxford University Press, 1989.

Esher Brett Oliver, A Defence of Liberty,'
Londen, T.Fisher Unwin, 1980.

Ginsburg Benjamin, “The Captive Public: How
Mass Opinion Promotes State Power,' New York,
Basic Books, 1986.

Gouldner Alvin, "The Dialectic of Ideclogy And
Technology,' New York: Oxford University Press,
1976.

Halberstam David, "The Best and the Brightes%,'
New York: Penguin Books, 1983.

Hutchings Raymond, “Soviet Secrecy and
Non-Secrecyv, ' Macmillan Press, London, 1987.

Kenez Peter, “The Birth of the Propaganda
State,' Cambridge; Cambridge University Press,
1985,

Kunczik Michael, “Images of Nations _And
Interntional Public Relations,' Published by
Media and Communication Department, Friedrich
Ebert Stiftung FES, Bona, 1990.

Lenin Vladimir I., “Draft Resolution on Freedom
of the Press,' Collected Works, 4th edition,
Moscow, Foreign Languages Publishing House,
1960-1970.

McGerr E.Michael, “The Decline of Popular
Politics,' New York, Oxford University Press,
1986.

Iv



Andrei Amalrik, Times, London, September 13,
1982.

Bachkatov Nina and Wilson Andrew, “Fallout From
Chechnvya,' World Today, 51 (5), May, 1995.

Balburov Dmitry, “The Phoney War Continues,'
Modsow News, No.51, December 28 - January 4,

1995-1996.

Barringer Felicity, “The Growing Pains Of
Soviet Journalism' International Herald
Tribune, Hong Kong, September 6, 1991.

Beeston Richard, ~The Most Unpopular Invasion
On _Russias' Attitude to Chechnya,' Times,

London, December 23, 1994.

""Bring  Gorbachev __ Back To Leadership",
"Dudayev;' Moscow News, No.46, November 24-30,
1995.

Chawla Prabhu, “Moscow Media Sells New Ware:
Problems Of Professionalism,' Indian Express,
New Delhi, June 7, 1993.

“Chechnya Is Integral Part of Russia,' Blitz,
Bombay, December 17, 1994.

“Chechnva President Calls For Islamic Law,'
Bangkok Post, November 12, 1994.

Chenoy M. Anuradha, “Systemic Changes And
Systematic Collapse,' Seminar No.393, May 1992.

--------- , - The New Russian _Empire,' The
Pioneer, New Delhi, August 12, 1994.

————————— . The cChechen OQuestion, Yeltsin's
Maijor Worry, As -~ Election Approaches, '
Frontline, May 31, 1996.

VI



McNair Brian, °“Glasnost, Perestroika And The
Soviet Media,' Routledge Pub., London, 1991.

* McQuail Denis, "Mass Communication And The
Public Interest,' Sage Pub., London, 1992.

Mickiewicz, Ellen Propper, “Split Signals,' New
York, Oxford University Press, 1988.

Picard Robert G. "The Press and the Declines of
Democracy,' Westport, Greenwood Press, 1985.

Russell Bertrand, ~“Proposed Roads To Freedon,'
New York, Henry Holt, 1919.

Schudson Michael, "Discovering the XNews,' XNew
York: Basic Books, 1978.

Shanor Denold R., “Behind the Lines,' New York,
St.Martin's Press, 1985.

Smith  Bruce, “Politics and Remembrance,'
Princeton University Press, Princeton, 1985.

Warner Bass Sam, “Private City: Philadelphia in
Three Stages of The Growth,' Philadelphia:
University of Pennsylvania Press, 1968.

Wendy Slater, “The World's News Media,'
Keesings Record of World Events, 1991.-

Whitney D. Charles, "Americans' Experience With
The News Media: A Fifty Years Review, The Media

and the People,' New York: Freedom Forum Media
Studies Centre At Columbia University, 1985.

ARTICLES

“Apex of Chechen War Still Lies Ahead,' Moscow
News, No.20-21, June 2-8, 1995.

v



Colarusso John, ~“Chechnva: The War Without
Winners,' Current History 94 (594) October,
1995.

Dragadze Tamara, Report On Chechnya,' Central
Asian Survey, 14 (3), 1995.

Elizabeth Schillinger and Porter Catherine,
“Glasnost - And The Transformation Of Moscow
News, ' Journal Of Communications 41 (2) Spring,
1991.

Goble A. Paul, “chechnya And Its Conseguences:
A Preliminary Report,' Post Soviet Affairs, 11
(1) January - March, 1995.

“Growling At Groznv: Chechnva Has Put Boris
Yeltsin In A No-Win Situation,' Telegraph,
Calcutta, December 18, 1994.

Guha Kaushik, °“Chechnya's Stand By The Press,''
Statesman, Calcutta, February 4, 1¢95.

Imam Zafar, “Chechnya Tests Russian Democracy,
Indian Express, February 2, 1995.

Irani Cushrov, “Press and Gloasnost, Soviet
Challenges and opportunity,' Statesman, New
Delhi, November 15, 1989.

“Islamic Threat To Russia,' The ?ioneer, New
Delhi, December 20, 1994.

Jensen Linda, “Press And Power In The Russian
Federation,' Journal of International Affairs
47 (1), Summer, 1993.

Kalpana Sahni, °“Glimpses of Glasnost In Soviet
Mecdia,' Times ©Of India, New Delhi, June, 12,
1387.

VII



Kaul T.N., "Media And Politics In India Today,'
Mainstream, Vol.XXXIV, No.13, March 2, 1996,

" Kozyrev  Andrei, “We Don't Need Foreign
Mediators In Chechen Crisis,' Times Of India,
February 2, 1995.

Kuo Peter, “Taiwans' News Media: - Its Role In
Democratisation,' World Affairs, Winter, 1993.

Lomov Ivan, ~Perstroika In The Soviet Media,'
Naticnal Herald, New Delhi, April 20, 1988.

Loyd Anthony, “Fleeing Chechens Pledge, "Var
With No Front Lines," ' Times, London, February
8, 1995.

Madhu M.L. "Chechnya: An Assesswment,' Tribune,
Chandigarh, February 15, 1995.

McFaul Michael, “Eurasian Letter: Russian
Politics After Chechnya,' Foreign Policy (99)
Summeyr, 1995,

Medvedev A. Zhores, ~“War For Caspian 0il Via
Chechnya,' Philosophy And Social AcCtion 21 (2),
April - June 1995.

Michael S. Fox, ~Censorship And The Problem Of
Party Policy In cCultural Affairs,' Soviet
Studies 44 (6) 1992.

"New Vision Of Socialism And The Process Of
Politicization Of Mass Consciousness,! Soviet
Sociology, 29 (4) July - August, 1990.

“President Yeltsin's Caucasian Blunder, '
Pioneer, January 24, 1995.

Pumpyansky Alexander, “Carrot And Stick:
Pressing Times For Soviet Media,' Statesman,
New Delhi, February 14, 1992.

VIII



“Rage and Incredibility In The City Of Hell,'
The Observer, London, January 15, 1995.

* Rosa Luxemburg, ~“Dictatorship & Democracy,'
Mainstream, Vol.XXIX, No.48, September 21,
1991.

Roy Sergei, ~“Before And After Budyonnovsk,'
Moscow News, No.26, July 7-13, 1995.

“Russians Seal Off Grozny After Jets Raze City
Centre,' Times, London, December 24, 1934.

“Russia Verges On War In Chechnva,® Tirkes,
London, November 30, 1994.

Sawant P.B., "Media In Conflict Situations,'®
Mainstream, Vol.XXXIV, No.10, February 10,
1996.

Sebastian Paul, "The Fourth Estate,' Times Of
India, September 4, 1995.

“Soviet Declaration of Human Rights and
Freedons, * Mainstream, Vol.XXIX, No.48,
September 21, 1991.

Vogel Heinrich, ~“Partnership With Russia: Some
Lessons From_Chechnvya,'! World Today, 51 (4),
April 1995.

Walter Roberts, "Media Dimension - Diplcmacy In
The Information Age,' World Today 47 (7) July
1991.

“"Will Chechnya Be Yeltsin's Waterloo?' Patriot,
~February 5, 1995.

“Yeltsin's Magalomania,' Statesman, New Delhi,
January 4, 1995.

IX



JOURNALS AND PERIODICALS

Current Digest Of Soviet Press (Colombo, Ohio)
- Frontline (Madras)

Foreign Affairs (New York)

International Affairs (Moscow)
International Affairs (Londoh)

Link (New Delhi)

Mainstream (New Delhi)

Reprints From The Soviet Press (New Ycrk)
Review Of International Affairs (Belgrade)
Seminar, (New Delhi)

Soviet Studies (Glasgow)

Summary 0f World Broadcast (London)
Tribune (Chandigarh)

World Focus (New Delhi)

NEWSPAPERS

Bangkok Post (Bangkok)
Blitz (Bombay)

Indian Express (New Delhi)
Moscow News {(Moscow)

New York Times (New York)
National Herald (New Delhi)
Statesman (New Delhi)
Statesman (Calcutta)
Telegraph (Calcutta)

The Hindu (Madras)

The Pioneer (New Delhi)
The Times Of India (New Delhi)
The Times (London)

The Observer (London)



	TH60210001
	TH60210002
	TH60210003
	TH60210004
	TH60210005
	TH60210006
	TH60210007
	TH60210008
	TH60210009
	TH60210010
	TH60210011
	TH60210012
	TH60210013
	TH60210014
	TH60210015
	TH60210016
	TH60210017
	TH60210018
	TH60210019
	TH60210020
	TH60210021
	TH60210022
	TH60210023
	TH60210024
	TH60210025
	TH60210026
	TH60210027
	TH60210028
	TH60210029
	TH60210030
	TH60210031
	TH60210032
	TH60210033
	TH60210034
	TH60210035
	TH60210036
	TH60210037
	TH60210038
	TH60210039
	TH60210040
	TH60210041
	TH60210042
	TH60210043
	TH60210044
	TH60210045
	TH60210046
	TH60210047
	TH60210048
	TH60210049
	TH60210050
	TH60210051
	TH60210052
	TH60210053
	TH60210054
	TH60210055
	TH60210056
	TH60210057
	TH60210058
	TH60210059
	TH60210060
	TH60210061
	TH60210062
	TH60210063
	TH60210064
	TH60210065
	TH60210066
	TH60210067
	TH60210068
	TH60210069
	TH60210070
	TH60210071
	TH60210072
	TH60210073
	TH60210074
	TH60210075
	TH60210076
	TH60210077
	TH60210078
	TH60210079
	TH60210080
	TH60210081
	TH60210082
	TH60210083
	TH60210084
	TH60210085
	TH60210086
	TH60210087
	TH60210088
	TH60210089
	TH60210090
	TH60210091
	TH60210092
	TH60210093
	TH60210094
	TH60210095
	TH60210096
	TH60210097
	TH60210098
	TH60210099
	TH60210100
	TH60210101
	TH60210102
	TH60210103
	TH60210104
	TH60210105
	TH60210106
	TH60210107
	TH60210108
	TH60210109
	TH60210110
	TH60210111
	TH60210112
	TH60210113
	TH60210114
	TH60210115
	TH60210116
	TH60210117
	TH60210118
	TH60210119
	TH60210120
	TH60210121
	TH60210122
	TH60210123
	TH60210124
	TH60210125
	TH60210126
	TH60210127
	TH60210128
	TH60210129
	TH60210130
	TH60210131
	TH60210132
	TH60210133
	TH60210134
	TH60210135
	TH60210136
	TH60210137
	TH60210138
	TH60210139
	TH60210140
	TH60210141
	TH60210142
	TH60210143
	TH60210144
	TH60210145
	TH60210146
	TH60210147
	TH60210148
	TH60210149
	TH60210150
	TH60210151
	TH60210152
	TH60210153
	TH60210154
	TH60210155
	TH60210156
	TH60210157
	TH60210158
	TH60210159
	TH60210160
	TH60210161
	TH60210162
	TH60210163
	TH60210164
	TH60210165
	TH60210166

